سعید لیلاز در گفت وگو با پانا مطرح کرد:

عدم توانایی روبل و یوآن در پیشبرداهداف اقتصادی كشور

خبرگزاری پانا: سعید لیلاز با بیان اینکه روپل و یوآن پول های «جهان روایی» نیستند گفت: اگرچه پول های یادشده ارزش ذاتی دارند اما کاربردی در سطح جهانی ندارند و جایگزینی آنها از سوی بانک مرکزی نوعی مانور تاکتیکی است.

کد مطلب: ۵۹۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد

سعید لیلاز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پانا درخصوص تازه ترین تصمیم بانک مرکزی برای به کارگیری یوآن و روبل در معاملات بین المللی و جایگزینی پول های یاد شده به جای دلار اظهار کرد: روبل و یوآن دچار تورم نیستند به ویژه یوآن که در حال تقویت شدن هم هست اما در مقابل روپل تورمی در حدود 8 درصد دارد که ارزش و برابری آن با دلار طی چند سال گذشته ثابت بوده است.

وی افزود: تنها اشکال پول های یاد شده این است که کاربرد کوپنی دارند و برای ما کارکرد پولی ندارند چون پول های جهان روایی نیستند و در معاملات بین المللی کارآیی ندارند بنابراین می توان با آنها کالای بدون کیفیت و یا گران خرید.
وی ادامه داد: جایگزینی یوآن و روبل و راهکاری که بانک مرکزی در نظر گرفته ناشی از تحریم ها است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه آیا جایگزینی پول های یاد شده می تواند در کاهش اثرات تحریم اثرگذار باشد؟ نیز گفت: به هیچ وجه اثرگذار نخواهد بود؛ از ابتدا خرید و فروش با چین و روسیه تحت اختیارات ما بود و اکنون نیز همین کار را انجام می دهیم؛ این اعلام از سوی بانک مرکزی یک مانور تاکتیکی و سیاسی است.

لیلاز با بیان اینکه جایگزینی یوآن و روبل تاثیر مورد انتظار را ندارد تاکید کرد: این پول ها «جهان روا» نیستند، ایران هم به طور حتم در صورت برداشته شدن تحریم ها به سمت دلار و سایر پول هایی که جنبه اقتصادی در معاملات بین المللی دارند خواهد رفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار