*فاطمه آبروش
ساره رشیدی؛ بازیگری که مسیرش را آهسته و دقیق ساخت
از آزمونِ صبر تا بلوغِ یک بازیگر
تهران (پانا) - گاهی یک نقش، فقط یک نقش نیست؛ نقطهای است که مسیر دیدهشدن، قضاوتشدن و باورشدن را تغییر میدهد. اکران فیلم سینمایی «احمد» از همین دست موقعیتها برای ساره رشیدی است؛ بازیگری که در سکوت و بدون تکیه بر شهرتهای ازپیشساخته، به قلب یک روایت تلخ تاریخی راه پیدا میکند.
فیلم سینمایی «احمد»، بازسازی ملتهب ساعتهای نخست پس از زلزله بم است؛ فیلمی که عامدانه از ستارهسازی پرهیز میکند و وزن روایت را بر دوش موقعیت و انسانها میگذارد. در این میان، نقش دکتر صدر با بازی رشیدی، به یکی از مهمترین نقاط اتکای احساسی فیلم بدل میشود؛ شخصیتی که بدون اغراق، بدون نمایشهای بیرونی و تنها با حضور مداوم، مخاطب را همراه خود نگه میدارد.
بازی ساره رشیدی در «احمد» از آن جنس بازیهایی است که دیده میشود، نه اعلام. او با تسلط بر جزئیات رفتاری، نگاه و مکثها، شخصیتی را شکل میدهد که بیش از آنکه حرف بزند، حس منتقل میکند. همین رویکرد بود که در نهایت، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره چهلودوم فیلم فجر را برایش به همراه آورد؛ جایزهای که بیش از هر چیز، نشانه بلوغ تدریجی یک بازیگر است.
این نقش اما حاصل یک مسیر ساده و هموار نیست. رشیدی پیشتر با حضور در فضای استندآپ کمدی شناخته شده بود؛ مسیری که اگرچه دروازه ورود او به دیدهشدن بود، اما همزمان، قضاوتهایی محدودکننده را نیز به همراه داشت. عبور از قالب کمدی و ورود به جهان نقشهای جدی، هزینه دارد؛ هزینهای که رشیدی آن را با صبر و انتخابهای حسابشده پرداخت کرد.

نقش دکتر صدر، نقطه مقابل تمام آن پیشفرضهاست. شخصیتی جدی، انسانی و درگیر با بحران، که هیچ نشانی از شوخی یا اغراق ندارد. رشیدی برای ساخت این نقش، ماهها با شخصیت زندگی کرده؛ تجربهای که به گفته خودش، تا جایی پیش رفته که جدایی از آن، برایش به یک وداع احساسی بدل شده است. این میزان درگیری درونی، بیواسطه به تصویر منتقل میشود و بازی را باورپذیر میکند.
حضور اخیر او در آیتم «نقش اول» برنامه «هفت» و اجرای روایتی احساسی از زندگی شهید علی اقبالی دوگاهه نیز نشان داد که رشیدی در انتقال احساس، به بلوغی رسیده که نیازی به اغراق و تأکید ندارد. او بلد است مخاطب را آرام و تدریجی، وارد جهان روایت کند؛ مهارتی که از شناخت درست ریتم و کنترل بیان میآید.
ساره رشیدی از آن بازیگرانی است که تواناییهایش به یک ژانر محدود نمیشود. همان ویژگیهایی که سالها پیش داوران «خندوانه» به آن اشاره میکردند تسلط بر چهره و بدن، تغییر سریع موقعیت و قدرت اجرا امروز در بازیگری او به شکلی پختهتر و هدفمندتر نمود پیدا کرده است.
او این روزها با سریال «بهار شیراز» که بهتازگی از شبکه دو سیما پخش میشود نیز در نقش یکی از شخصیتهای اصلی حضور دارد؛ حضوری که میتواند ادامه مسیری باشد که «احمد» برایش گشوده است.
ساره رشیدی، بازیگری است که شاید دیرتر از برخی همنسلانش دیده شد، اما مسیرش را با حوصله و شناخت طی کرد . اگر این دقت در انتخاب نقشها ادامه پیدا کند، آینده درخشانی خواهد داشت. «احمد» میتواند نه فقط یک موفقیت مقطعی، بلکه نشانه آغاز فصلی جدیتر و ماندگارتر در کارنامه او باشد.
ارسال دیدگاه