مشاور تحصیلی مدرسه مهر:

برنامه‌ریزی چراغ راه دانش‌آموزان در گذرگاه پرچالش تحصیل است

ملارد (پانا) -مشاور تحصیلی مدرسه مهر، برنامه‌ریزی را یکی از بنیادی‌ترین مهارت‌های فردی در دوران تحصیل دانست که با ساماندهی زمان، تمرکز ذهن و هدفگذاری سنجیده، مسیر یادگیری دانش‌آموزان را هموارتر می‌کند و نقش مؤثری در کاهش فشارهای آموزشی دارد.

کد مطلب: ۱۶۴۸۷۲۶
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌ریزی چراغ راه دانش‌آموزان در گذرگاه پرچالش تحصیل است

محبوبه‌سادات بطحایی، مشاور تحصیلی مدرسه  مهر در گفت‌وگو با خبرنگار پانا، برنامه‌ریزی را فراتر از نگاشتن سطوری بر کاغذ دانست و اظهار کرد: «برنامه‌ریزی فراتر از ثبت فعالیت‌ها بر کاغذ است؛ فی‌نفسه فرایندی آگاهانه و سنجیده است که در پیوندی دوسویه با مهارت‌های فردی، به رشد و تعالی انسان مدد می‌رساند و مسیر حرکت را روشن می‌سازد.»

وی با اشاره به فزونی مسئولیت‌ها و تکثر اهداف روزانه، به‌ویژه در ایام تحصیل و آستانه‌ی امتحانات، افزود: «در چنین روزگاری، برنامه‌ریزی امری بایسته و گریزناپذیر است؛ چراکه بدین‌سان می‌توان اولویت‌ها را بازشناخت و از آشفتگی اندیشه و پراکندگی عمل پرهیز کرد. این مهارت تمرکز ذهن را فزونی می‌بخشد و یاری‌گر دانش‌آموز است تا امور درسی خود را با آرامش و نظمی سنجیده سامان دهد.»

بطحایی، تمشیت زمان و تدبیر امور را از برجسته‌ترین ثمرات برنامه‌ریزی دانست  و  اظهار کرد: «مدیریت زمان نعمتی گران‌سنگ است که هم در زیست فردی و هم در مسیر تحصیل و اشتغال نقشی تعیین‌کننده دارد و چه‌بسا زمینه‌ساز پیشرفت پایدار گردد. بی‌اعتنایی به برنامه‌ریزی، اما، به هدررفت نیرو، فرسودگی روان، کاهش انگیزه و دوری از مقاصد می‌انجامد؛ وضعیتی که فرجامی جز سردرگمی و دل‌زدگی نخواهد داشت.»

مشاور تحصیلی، برنامه‌ریزی را همچون نقشه‌ی راه دانست و تشریح کرد : «یک برنامه‌ریزی نیکو هم ره را می‌نمایاند و هم مقصد را آشکار می‌سازد. به‌ویژه در عرصه مطالعه و آمادگی برای امتحانات، این مهارت امکان یادگیری تدریجی و هدفمند را فراهم می‌آورد و ره‌توشه‌ی علمی دانش‌آموز را تا روز آزمون به‌درستی فراهم می‌سازد.»

وی در ادامه، ویژگی‌های برنامه‌ریزی اثربخش را تشریح کرد و افزود: «برنامه‌ای کارآمد است که شخصی‌سازی شده و متناسب با توان و شرایط هر دانش‌آموز باشد. افزون بر آن، انعطاف‌پذیری سزاوار است تا در مواجهه با رخدادهای پیش‌بینی‌نشده، امکان بازنگری و تنظیم دوباره فراهم گردد.»

بطحایی، واقع‌بینی را از ارکان بنیادین برنامه‌ریزی دانست  و گفت:  «اهداف باید در حد توان و قابل دستیابی تعریف شوند؛ نه آن‌چنان دشوار که فرسودگی به بار آورند و نه آن‌چنان آسان که به سستی بیانجامد. برنامه باید روشن، سنجش‌پذیر و قابل ارزیابی باشد و رعایت تعادل میان مطالعه و استراحت و توجه هم‌زمان به تمامی دروس نیز از اصولی است که نباید مغفول بماند.»

 وی  تأکید کرد: «برنامه‌ی شایسته، نه صرفاً آراسته و خوش‌نما بر صفحه است، بلکه برنامه‌ای است که هر روز قابلیت اجرا داشته باشد و در عمل، رهسپار نتیجه و پیشرفت شود. چنین برنامه‌ای، چراغ راه دانش‌آموز در گذر از مسیر پرچالش امتحانات است و او را با طمأنینه و امید، به سوی کامیابی رهنمون می‌سازد.»

خبرنگار : ناجیه تاجیک

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار