مشاور تحصیلی مدرسه مهر:
برنامهریزی چراغ راه دانشآموزان در گذرگاه پرچالش تحصیل است
ملارد (پانا) -مشاور تحصیلی مدرسه مهر، برنامهریزی را یکی از بنیادیترین مهارتهای فردی در دوران تحصیل دانست که با ساماندهی زمان، تمرکز ذهن و هدفگذاری سنجیده، مسیر یادگیری دانشآموزان را هموارتر میکند و نقش مؤثری در کاهش فشارهای آموزشی دارد.
محبوبهسادات بطحایی، مشاور تحصیلی مدرسه مهر در گفتوگو با خبرنگار پانا، برنامهریزی را فراتر از نگاشتن سطوری بر کاغذ دانست و اظهار کرد: «برنامهریزی فراتر از ثبت فعالیتها بر کاغذ است؛ فینفسه فرایندی آگاهانه و سنجیده است که در پیوندی دوسویه با مهارتهای فردی، به رشد و تعالی انسان مدد میرساند و مسیر حرکت را روشن میسازد.»
وی با اشاره به فزونی مسئولیتها و تکثر اهداف روزانه، بهویژه در ایام تحصیل و آستانهی امتحانات، افزود: «در چنین روزگاری، برنامهریزی امری بایسته و گریزناپذیر است؛ چراکه بدینسان میتوان اولویتها را بازشناخت و از آشفتگی اندیشه و پراکندگی عمل پرهیز کرد. این مهارت تمرکز ذهن را فزونی میبخشد و یاریگر دانشآموز است تا امور درسی خود را با آرامش و نظمی سنجیده سامان دهد.»
بطحایی، تمشیت زمان و تدبیر امور را از برجستهترین ثمرات برنامهریزی دانست و اظهار کرد: «مدیریت زمان نعمتی گرانسنگ است که هم در زیست فردی و هم در مسیر تحصیل و اشتغال نقشی تعیینکننده دارد و چهبسا زمینهساز پیشرفت پایدار گردد. بیاعتنایی به برنامهریزی، اما، به هدررفت نیرو، فرسودگی روان، کاهش انگیزه و دوری از مقاصد میانجامد؛ وضعیتی که فرجامی جز سردرگمی و دلزدگی نخواهد داشت.»
مشاور تحصیلی، برنامهریزی را همچون نقشهی راه دانست و تشریح کرد : «یک برنامهریزی نیکو هم ره را مینمایاند و هم مقصد را آشکار میسازد. بهویژه در عرصه مطالعه و آمادگی برای امتحانات، این مهارت امکان یادگیری تدریجی و هدفمند را فراهم میآورد و رهتوشهی علمی دانشآموز را تا روز آزمون بهدرستی فراهم میسازد.»
وی در ادامه، ویژگیهای برنامهریزی اثربخش را تشریح کرد و افزود: «برنامهای کارآمد است که شخصیسازی شده و متناسب با توان و شرایط هر دانشآموز باشد. افزون بر آن، انعطافپذیری سزاوار است تا در مواجهه با رخدادهای پیشبینینشده، امکان بازنگری و تنظیم دوباره فراهم گردد.»
بطحایی، واقعبینی را از ارکان بنیادین برنامهریزی دانست و گفت: «اهداف باید در حد توان و قابل دستیابی تعریف شوند؛ نه آنچنان دشوار که فرسودگی به بار آورند و نه آنچنان آسان که به سستی بیانجامد. برنامه باید روشن، سنجشپذیر و قابل ارزیابی باشد و رعایت تعادل میان مطالعه و استراحت و توجه همزمان به تمامی دروس نیز از اصولی است که نباید مغفول بماند.»
وی تأکید کرد: «برنامهی شایسته، نه صرفاً آراسته و خوشنما بر صفحه است، بلکه برنامهای است که هر روز قابلیت اجرا داشته باشد و در عمل، رهسپار نتیجه و پیشرفت شود. چنین برنامهای، چراغ راه دانشآموز در گذر از مسیر پرچالش امتحانات است و او را با طمأنینه و امید، به سوی کامیابی رهنمون میسازد.»
ارسال دیدگاه