رئیس مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش:

سند راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش تدوین می‌شود

تهران (پانا) - رئیس مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش گفت: تدوین سند راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش با نگاه کلان و استراتژیک آغاز شده و پس از تکمیل، برای بهره‌برداری و اجرا به وزیر آموزش‌وپرورش ارائه خواهد شد.

کد مطلب: ۱۶۴۷۵۳۶
لینک کوتاه کپی شد
سند راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش تدوین می‌شود

محمود حبیبی در گردهمایی رؤسای ادارات فناوری اطلاعات آموزش‌وپرورش کشور که با حضور برخط وزیر آموزش‌وپرورش برگزار شد، ضمن قدردانی از حضور وزیر در این نشست، اظهار کرد: با توجه به مسئولیت‌ها و محدودیت زمانی وزیر، حضور ایشان در جمع خانواده بزرگ فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش، پیام روشنی از اهمیت راهبردی این حوزه در نظام تعلیم و تربیت دارد.

فناوری اطلاعات؛ زیربنای حکمرانی داده‌محور آموزشی

وی با تأکید بر نقش محوری فناوری اطلاعات افزود: امروز فناوری اطلاعات به عنوان ستون فقرات اصلی حکمرانی آموزشی کشور شناخته می‌شود و تمامی سامانه‌ها، از منابع انسانی و سامانه‌های دانش‌آموزی گرفته تا هوش مصنوعی، فناوری‌های نوین، اینترنت اشیا و حکمرانی داده‌محور، نیازمند سیاست‌گذاری دقیق، هوشمندانه و منسجم هستند.

حبیبی تصریح کرد: رویکرد وزیر آموزش‌وپرورش همواره مبتنی بر تأکید بر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده و همین نگاه، انگیزه و امید همکاران فناوری اطلاعات در استان‌ها را بیش از پیش افزایش داده است.

احصای نیازها و اولویت‌بندی ۳۲۱ مأموریت فناورانه

رئیس مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به عملکرد حدود دو ماهه این مرکز گفت: طی ۵۰ روز گذشته، جلسات تخصصی متعددی با تمامی حوزه‌های بهره‌بردار برگزار شد و نیازها و دغدغه‌های آن‌ها به‌صورت دقیق احصا و اولویت‌بندی شد.

وی ادامه داد: مجموع این نیازها به ۳۲۱ مأموریت (تسک) تا پایان سال تحصیلی تبدیل شد که زمان‌بندی اجرای آن‌ها با مشارکت همکاران فناوری اطلاعات انجام شده و تاکنون ۶۷ مورد از این مأموریت‌ها در همین بازه زمانی به سرانجام رسیده است.

بهبود و پایداری سامانه‌های دانش‌آموزی و مالی

حبیبی از بازبینی و بهینه‌سازی سامانه‌های کلیدی خبر داد و گفت: سامانه‌های دانش‌آموزی از جمله «قلم» و «فاینال» مورد بازبینی قرار گرفتند و سامانه مالی متمرکز و سامانه پرداخت نیز بهینه‌سازی شد؛ به‌گونه‌ای که طی دو ماه گذشته، پرداخت‌ها بدون هیچ‌گونه مشکل انجام شد.

وی افزود: در یکی از ماه‌ها، فرآیند جمع‌آوری و پرداخت حقوق دو بار انجام شد که تحقق آن فقط به واسطه پایداری و کارآمدی سامانه‌های فناورانه امکان‌پذیر بود.

اصلاح فرآیند پشتیبانی و ارتقای تجربه کاربری

رئیس مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اصلاح فرآیند پشتیبانی سامانه‌ها گفت: یکی از مشکلات موجود، نبود دسترسی همکاران استانی و منطقه‌ای به سامانه‌ها برای رفع مستقیم اشکالات بود که این موضوع مرتفع و فرآیند جدید پشتیبانی طراحی و اجرایی شد.

وی ادامه داد: بسیاری از اشکالات سامانه «سیدا» برنامه‌ریزی و بخش قابل توجهی از آن‌ها برطرف شده و باقی موارد نیز دارای زمان‌بندی مشخص هستند. همچنین رابط گرافیکی درگاه خدمات الکترونیکی وزارت آموزش‌وپرورش به‌طور کامل بازطراحی شد تا تجربه کاربری مناسب‌تری برای مخاطبان فراهم شود.

توسعه سامانه‌های نظارتی و مدیریتی

حبیبی از آماده‌سازی سامانه تخلفات اداری تا سطح بهره‌برداری خبر داد و گفت: این سامانه آماده رونمایی است. همچنین سامانه مدیریت اردوها و توسعه سامانه «نما» بر اساس درخواست‌های استان‌ها انجام شده است.

وی افزود: مطابق دستور وزیر آموزش‌وپرورش، مدیریت سامانه «شاد» به مرکز منتقل شد و بیش از ۱۵ جلسه تخصصی در حوزه‌های داده‌ای، مدیریتی و کمیسیون تنظیم مقررات برگزار شده و امور این سامانه اکنون به‌صورت متمرکز در حال پیگیری است.

احیای کمیته دولت الکترونیک و پایش شاخص‌ها

رئیس مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش گفت: کمیته دولت الکترونیک وزارتخانه مجدداً فعال شد و شاخص‌های عمومی و اختصاصی دولت هوشمند با دستگاه‌های تابعه رصد و برای ارتقای آن‌ها برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

حبیبی در بخش دیگری از گزارش خود به اقدامات حوزه سخت‌افزار و شبکه اشاره کرد و افزود: تفاهم‌نامه با شرکت مخابرات مورد بازنگری قرار گرفته و یکی از محورهای اصلی نشست‌های آتی، پیگیری اتصال پرسرعت مدارس توسط استان‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: فرآیند استفاده بهینه از منابع مرکز داده و حرکت به سمت ابری‌سازی آغاز شده و ایجاد مرکز داده پشتیبان بازیابی با استفاده از ظرفیت شرکت مخابرات در دستور کار قرار دارد.

ارتقای استاندارد مرکز داده و تدوین سند راهبردی فناوری

رئیس مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش گفت: استانداردسازی مرکز داده و ارتقای آن به سطح  ۳ در برنامه قرار دارد تا امکان اتصال به ابر دولت مطابق برنامه هفتم توسعه فراهم شود. ژنراتورها تأمین شده و تکمیل زیرساخت برق و سرمایش در حال پیگیری است.

وی افزود: تدوین سند راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش با نگاه کلان و استراتژیک آغاز شده و پس از تکمیل، برای بهره‌برداری و اجرا به وزیر آموزش‌وپرورش ارائه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار