معاون برنامهریزی و توسعه منابع و سخنگوی وزارت آموزشوپرورش اعلام کرد؛
پیشبینی فوقالعاده خاص برای آموزشوپرورش در بودجه ۱۴۰۵/ بهروزرسانی ۴۰ عنوان پرداختی برای نخستینبار
تهران (پانا) - معاون برنامهریزی و توسعه منابع و سخنگوی وزارت آموزشوپرورش گفت: برای نخستینبار در تاریخ آموزشوپرورش، ۴۰ عنوان پرداختی بهصورت منظم و ماهانه و همزمان با حقوق انجام میشود.
علی فرهادی در گردهمایی رؤسای ادارات فناوری اطلاعات آموزشوپرورش کشور، با گرامیداشت یاد شهدا و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری، اظهار کرد: اگر منصفانه نگاه کنیم، باید به وجود رهبر معظم انقلاب بهعنوان یکی از برجستهترین حکمرانان تاریخ جمهوری اسلامی ایران و ایران کهن افتخار کنیم.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش با ارائه گزارشی از وضعیت مالی این وزارتخانه در ابتدای شروع مسئولیت خود گفت: پیش از ورود به این مسئولیت، تصور من این بود که آموزشوپرورش مورد کممهری و کمتوجهی سازمان برنامه و بودجه قرار دارد، اما پس از حضور در این جایگاه متوجه شدم که ۹۹ درصد مسئله، خودِ آموزشوپرورش بوده است.
وی تأکید کرد: ما ابتدا باید بدانیم کجا ایستادهایم، چه میخواهیم و مقصد ما کجاست. بدون این شناخت، هیچ مطالبهای به نتیجه نمیرسد.
تصویر نگرانکننده آموزشوپرورش در شهریور ۱۴۰۲
فرهادی با تشریح وضعیت آموزشوپرورش در شهریور ۱۴۰۲ اظهار کرد: در آن مقطع، ۵۷۲ هزار معلم نسبت به رتبهبندی خود معترض بودند؛ یعنی نزدیک به ۸۰ درصد فرهنگیان، در حالی که حدود ۴۵ تا ۴۶ هزار میلیارد تومان برای رتبهبندی هزینه شده بود.
وی افزود: پاداش پایان خدمت بازنشستگان سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و بخشی از سال ۱۴۰۰، به مبلغ حدود ۸ هزار میلیارد تومان پرداخت نشده بود. هزینه برونسپاری هنرستانها ۱۲ سال پرداخت نشده بود. هزینه فوت و ازدواج تا ۹ سال معوق مانده بود. هزینه نوبت دوم مدیران تا ۳ یا ۴ سال پرداخت نشده بود. اضافهتدریس همکاران شاغل و بازنشسته تا ۹ ماه پرداخت نشده بود و حدود ۱۰۸ هزار میلیارد تومان بدهی قطعی وجود داشت.
مشکلات جدی زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به وضعیت زیرساختهای فناوری اطلاعات در آن زمان گفت: در حوزه فناوری، مشکلات متعددی وجود داشت؛ از نبود مرکز عملیات امنیت (SOC) گرفته تا وضعیت نامناسب ذخیرهسازها، سرورها و فرسودگی سوئیچها.
کمبود شدید نیروی انسانی و کلاسهای بدون معلم
فرهادی ادامه داد: در آن مقطع، حدود ۲۰۳ هزار معلم کمبود داشتیم و تا پایان مهر ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ هزار کلاس درس بدون معلم بود. تازه در اواخر مهر و اوایل آبان کلاسها به حداقل ثبات رسیدند. وضعیت نیروهای خرید خدمات نیز نامشخص بود.
تحول در پرداختها؛ ۴۰ عنوان پرداختی بهروز شد
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اقدامات انجامشده گفت: امروز، برای نخستینبار در تاریخ آموزشوپرورش، ۴۰ عنوان پرداختی بهصورت منظم و ماهانه و همزمان با حقوق انجام میشود. این کار سادهای نبود و با حمایت وزیر آموزشوپرورش و تلاش همکاران بهویژه در حوزه فناوری اطلاعات محقق شد.
پرداخت بهموقع اضافهتدریس و حقالتدریس
فرهادی گفت: امروز اضافهتدریس معلمان در پایان هر ماه پرداخت میشود؛ اتفاقی که حتی پیش از انقلاب نیز سابقه نداشته است. همچنین حقالتدریس مهرماه در همان ماه مهر پرداخت شد، در حالی که در گذشته ابلاغ موظفها تا اسفندماه به طول میانجامید. وقتی نظم درونی آموزشوپرورش دچار اشکال باشد، نمیتوان از سازمان برنامه و بودجه انتظار حمایت داشت. آنها منابع را به دستگاهی میدهند که برنامه، نظم و شفافیت داشته باشد.
انتخاب مدیر شایسته؛ خلاصه علم مدیریت
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش با تأکید بر اهمیت مدیریت صحیح گفت: اگر بخواهم مدیریت را در یک جمله خلاصه کنم، میگویم انتخاب فرد شایسته. اگر مدیر درست انتخاب شود، بقیه مسیر را بلد است و اجرا میکند.
فرهادی تصریح کرد: امروز، یکی از بهترین دورههای تعامل و همافزایی میان وزارت آموزشوپرورش و نهادهای تنظیمگر را تجربه میکنیم و هیچ تصمیمی بدون هماهنگی دوطرفه اتخاذ نمیشود.
پرداخت ۶ همت مزایای جانبی معلمان برای نخستینبار
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش گفت: در سال ۱۴۰۳، برای نخستینبار حدود ۶ هزار میلیارد تومان مزایای جانبی به معلمان پرداخت شد؛ در حالی که این رقم اصلاً در بودجه پیشبینی نشده بود.
وی افزود: این اقدام نشاندهنده اعتماد نهادهای تصمیمگیر به آموزشوپرورش است. مزایایی مانند پرداختهای هفته معلم، آغاز سال تحصیلی و «سپاسکارت معلم» از جمله نتایج این اعتماد بود.
تثبیت مزایای جانبی در بودجه ۱۴۰۴
فرهادی خاطرنشان کرد: این مزایا در بودجه سال ۱۴۰۴ تثبیت شده و رقمی حتی بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای آن پیشبینی شده است؛ اتفاقی که برای نخستینبار در ساختار بودجه آموزشوپرورش رخ داده و نشاندهنده بازگشت اعتماد و نظم به این وزارتخانه است.
فرهادی در ادامه، با اشاره به چالشهای مرتبط با اجرای رتبهبندی معلمان اظهار کرد: صندوق بازنشستگی در مقطعی از صدور احکام بازنشستگان بر اساس رتبهبندی خودداری میکرد و دلیل آن، پرداختنشدن کسورات مربوطه عنوان میشد، اما امروز به لطف خدا تمامی این موارد ساماندهی شده است.
رشد ۶۷ درصدی بودجه آموزشوپرورش در شرایط بودجه انقباضی کشور
فرهادی با اشاره به شرایط کلی اقتصاد کشور گفت: بودجه سال ۱۴۰۴ کشور بودجهای انقباضی است و حتی دستور رئیسجمهور بر این بوده که رشد بودجه در سال ۱۴۰۵ حداکثر دو درصد نسبت به سال ۱۴۰۴ باشد، اما به دلیل ماهیت پرسنلی آموزشوپرورش، رشد بودجه این وزارتخانه حداقل به اندازه افزایش حقوقها و بهمراتب بالاتر از میانگین رشد بودجه کشور خواهد بود.
وی افزود: در حالی که میانگین رشد بودجه کشور حدود ۳۷ درصد بوده، بودجه آموزشوپرورش در سال ۱۴۰۴ بیش از ۶۷ درصد افزایش یافته است؛ عددی که اگر در لایحه بودجه محقق نمیشد، آموزشوپرورش در سال جاری با مشکلات جدی مواجه میشد.
پیشبینی فوقالعاده خاص در بودجه ۱۴۰۵
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به برنامهریزیهای آتی خاطرنشان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۵، فوقالعاده خاص نیز برای آموزشوپرورش پیشبینی شده است؛ این در حالی است که کشور در شرایط اقتصادی سختی قرار دارد و اداره کشور نیازمند مدیریت هوشمندانه منابع است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش با تأکید بر نگاه ویژه دولت چهاردهم به آموزشوپرورش گفت: آموزشوپرورش امروز اولویت اول رئیسجمهور است و تاکنون نزدیک به ۷۰ جلسه با حضور مستقیم دکتر پزشکیان صرفاً درباره مسائل آموزشوپرورش برگزار شده است.
وی افزود: رئیسجمهور شخصاً در میدان کار آموزشوپرورش حضور دارد و بر موضوعاتی چون عدالت آموزشی، تقویت مدارس دولتی و ارتقای کیفیت آموزش تأکید ویژه دارد؛ نگاهی که کاملاً با دیدگاههای مقام معظم رهبری همراستا است.
عدالت آموزشی بدون تقویت مدارس دولتی محقق نمیشود
فرهادی تصریح کرد: عدالت آموزشی بدون تقویت مدارس دولتی امکانپذیر نیست. دورههایی وجود داشت که تمرکز بر مدارس غیردولتی بود، اما امروز این نگاه در رأس دولت، مجلس و نظام تصمیمگیری تغییر کرده است.
وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی نیز همراه با دولت، نگاه مثبتی به آموزشوپرورش دارد و این همافزایی شرایط مناسبی را برای اصلاحات اساسی فراهم کرده است.
فناوری اطلاعات؛ مؤلفه اصلی اقتدار حکمرانی
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش با تأکید بر نقش راهبردی فناوری اطلاعات گفت: فناوری اطلاعات یکی از مهمترین مؤلفههای قدرت دولتها و نظامهای حکمرانی است. نظامی که در فناوری ضعیف باشد، نه امروز و نه در آینده، حکمرانی قدرتمندی نخواهد داشت.
وی افزود: هر میزان سرمایهگذاری در فناوری اطلاعات، چندین برابر بازده خواهد داشت. نمونه آن، راهاندازی سامانه حقوق و مزایای تحت وب است که اگر اجرا نمیشد، اداره وزارت آموزشوپرورش در سال ۱۴۰۴ با مشکلات جدی مواجه میشد.
سرمایهگذاری گسترده در زیرساختهای فناوری حتی در شرایط جنگی
فرهادی گفت: در دو سال گذشته، با وجود همه محدودیتها، سرمایهگذاری گستردهای در تجهیزات فناوری، اتاقهای سرور و زیرساختها انجام شد؛ بهگونهای که حتی در شرایط جنگی، وزارت آموزشوپرورش بدون وقفه به فعالیت خود ادامه داد.
وی افزود: بلافاصله پس از شرایط خاص کشور، حدود ۷۰ درصد پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۴۰۳ پرداخت شد و پیش از نیمه مهرماه تسویه کامل انجام گرفت.
اصلاح ساختار اداری؛ الزام برنامه هفتم توسعه
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اصلاح ساختار اداری گفت: ماده ۹۱ قانون برنامه هفتم پیشرفت، وزارت آموزشوپرورش را ملزم به اصلاح ساختار کرده است. در این مسیر، ضمن پرهیز از تضعیف بخش آموزشی، ساختارهای اداری ناکارآمد اصلاح خواهد شد.
وی افزود: امروز در برخی مناطق، نسبت دانشآموز به کارمند ۳۵ به یک است که نشاندهنده ضعف ساختاری است و در مقابل، مناطقی با کمبود شدید نیروی اداری وجود دارد. این توزیع نامتوازن باید اصلاح شود.
فرهادی تصریح کرد: با وجود بررسی گزینههای مختلف، تصمیم بر این شد که مرکز فناوری اطلاعات بهعنوان یک مرکز مستقل در سطح معاون وزیر باقی بماند و در استانها نیز تقویت شود تا حوزه فناوری و حوزه سنجش، هر دو با تمرکز و کیفیت مطلوب فعالیت کنند.
ارسال دیدگاه