مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان: نظم، صمیمیت و اقتدار مهربانانه پایه مدیریت موفق است
اهواز(پانا)_مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در جمعبندی اجلاسیه مدیران و رؤسای آموزش و پرورش استان در مشهد مقدس، ترکیب نظم، صمیمیت، اقتدار مهربانانه و مدیریت هوشمند را راهبرد اصلی ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دانست و بر ضرورت توجه مدیران مدارس به مهارتهای ارتباطی، شفافیت و تصمیمگیری دقیق تأکید کرد.
به نقل از اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خوزستان، ناصر علیفر با اشاره به اهمیت شناخت الزامات مدیریتی در مدارس گفت: مدیر موفق باید بتواند با هوش هیجانی بالا، رفتار و لحن خود را متناسب با موقعیت تنظیم کرده و تصمیمهای قاطع و روشن اتخاذ کند. وی افزود ارتباط مؤثر و دریافت بازخورد واقعی از مدرسه، پایه شناخت درست از مسائل و شرط تصمیمگیری کمخطاست.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان تشویق و قدردانی هدفمند از همکاران را عاملی مؤثر در افزایش انگیزه دانست و گفت شفافیت در بیان انتظارات، رکن اصلی مهربانی حرفهای است. او «مدیریت بحران» را از مهمترین مهارتهای مورد نیاز مدیران عنوان کرد و افزود: در شرایط بحرانی باید در کوتاهترین زمان تصمیم درست گرفته شود.
علیفر با اشاره به جایگاه محوری فرهنگیان در جامعه اظهار کرد: معلمان ثقل جامعه هستند و مدیران آموزش و پرورش باید واجد صفات حرفهای، اخلاقی و مدیریتی در تراز نظام تعلیم و تربیت باشند. وی ادامه داد: ارتقای شاخصهای کیفی، محور اصلی برنامههای استان است و پایه دوازدهم یکی از اولویتهای کلیدی به شمار میرود. در این راستا، کارگروه تخصصی متشکل از معاونان سابق آموزشی مأموریت بررسی شاخصها در پنج قطب آموزشی استان را بر عهده گرفته است.
او درباره تقسیم وظایف در سطح ستاد استان نیز توضیح داد: پیگیری امور پرورشی و فرهنگی بر عهده معاون پرورشی، سوادآموزی بر عهده معاون سوادآموزی، تربیتبدنی بر عهده معاون تربیتبدنی و بخشهای مالی، پشتیبانی و مولدسازی بر عهده معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع قرار گرفته است. وی تأکید کرد مدیران مدارس باید معاونانی توانمند برای پیگیری منظم امور انتخاب کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان همچنین بر ضرورت تعامل مؤثر مدیران با فرهنگیان، اولیا و دانشآموزان تأکید کرد و گفت: ایجاد و توسعه خدمات رفاهی و پزشکی ویژه فرهنگیان از برنامههای استان برای افزایش انگیزه و نشاط در بدنه نیروی انسانی است.
وی در تشریح برنامههای پرورشی اظهار کرد: نماز و طرح نماد دو محور اصلی فعالیتهای پرورشی هستند و ۷۴ مدرسه هدف طرح نماد باید تحت رصد دقیق قرار گیرند. او بر ضرورت توجه ویژه به دانشآموزان در معرض آسیب و تداوم تشکیل جلسات اتاق وضعیت نماد تأکید کرد.
علیفر نظارت آموزشی را نیز از الزامات مدیریتی برشمرد و گفت: نظارت بالینی بر روند فعالیتها، نظارت بر توزیع شیر مدارس و اجرای دورههای ضمن خدمت برای ارتقای صلاحیت حرفهای معلمان باید همواره در اولویت قرار گیرد. وی افزود مدیران مسؤولند که هر آنچه مربوط به تعلیم و تربیت است ابتدا از خود آغاز کنند و الگوی عملی برای مجموعه باشند.
این اجلاسیه با هدف تقویت همافزایی میان مدیران، ارتقای مهارتهای مدیریتی و ترسیم مسیر مشترک برای بهبود شاخصهای کیفی در آموزش و پرورش خوزستان برگزار شد.
ارسال دیدگاه