معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد؛
بهبود همه شاخصهای آموزش متوسطه/ افزایش پوشش تحصیلی و رشد ۲.۵ درصدی فنیوحرفهای
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش با تشریح اقدامات و دستاوردهای این معاونت از بهبود چشمگیر شاخصهایی مانند کاهش ترک تحصیل، افزایش پوشش تحصیلی و رشد سهم آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش خبر داد و تأکید کرد: تحقق این نتایج حاصل همراهی معلمان، مدیران و تقویت همکاریهای بینبخشی در سطح ملی است.
سید مصطفی آذرکیش در دومین روز گردهمایی معاونان متوسطه آموزشوپرورش با بیان اینکه برنامهریزیهای معاونت آموزش متوسطه بر اساس راهبردها، سیاستها و برنامههای اعلامی وزارت آموزشوپرورش و نیز برنامههای ارائهشده به مجلس شورای اسلامی انجام شده است، گفت: تلاش کردهایم با تقویت روابط درونسازمانی و بینبخشی، اجرای این برنامهها را تسریع کنیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش با اشاره به حضور اعضای شورای معاونان و نمایندگان نهادهای مختلف در جلسات مشترک، این تعاملات را زمینهساز تصمیمسازی منسجم دانست و گفت: همکاری با سازمان فنیوحرفهای، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی ریاستجمهوری و بنیاد علوی در دستور کار قرار گرفته و نتایج مثبتی به همراه داشته است.
آذرکیش از بهبود تمامی شاخصهای کلیدی آموزش متوسطه در سال جاری خبر داد و گفت: کاهش نرخ ترک تحصیل، کاهش بازماندگان از تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی بر اساس دادههای سامانههای آماری محقق شده است. همچنین سهم آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش در سه پایه تحصیلی با رشد ۲.۵ درصدی به ۴۵.۵ درصد رسیده و در پایه دهم نیز این سهم به حدود ۴۷ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: این رشد به معنای ثبتنام حدود ۱۲۰ هزار هنرجوی بیشتر نسبت به سال گذشته است، آن هم در شرایطی که در سال گذشته بیش از ۷۰ رشته کاردانش حذف شده بود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش با اشاره به آموزش بیش از ۳۰۷ هزار معلم و مدیر، تصریح کرد: بیش از ۹۳ درصد جامعه هدف تحت پوشش آموزشهای حرفهای قرار گرفتهاند و شبکه ملی یادگیری معلمان نقش مؤثری در این فرآیند داشته است. همچنین اجرای الگوی «مدرسه تراز» به ۵۰ درصد مدارس رسیده و توسعه آن ادامه دارد.
وی از تحقق برنامههای مرتبط با هوش مصنوعی نیز خبر داد و گفت: آموزش دو میلیون دانشآموز و ۱۰۰ هزار معلم در این حوزه محقق شده و توسعه آن در چارچوب برنامه «مدیر مدرن و معلم معاصر» در دستور کار است.
آذرکیش با اشاره به توسعه پژوهشسراهای دانشآموزی و تخصیص اعتبارات در دو مرحله، این رویکرد را نشاندهنده نگاه حمایتی وزارتخانه دانست و افزود: مشارکت گسترده مدارس متوسطه در برنامههای ملی از جمله طرح «نماد» و اجرای غربالگری دانشآموزان به میانگین مشارکت ۸۹ درصدی انجام شده است.
معاون آموزش متوسطه با اشاره به اجرای طرح «همنوا» و ایجاد ۸۷ هنرستان جوار و شناسایی ۸۴۹ هنرستان هدف، تأکید کرد: همافزایی، همدلی و همکاری بینبخشی همچنان به عنوان رویکرد اصلی معاونت آموزش متوسطه دنبال خواهد شد.
ارسال دیدگاه