مشاور دبیرستان حضرت معصومه ناحیه ۴ کرج:

ساعات طولانی کلاس درس عامل فرسودگی ذهنی و کاهش کارایی آموزشی دانش‌آموزان است

کرج(پانا)-مشاور دبیرستان حضرت معصومه ناحیه ۴ کرج گفت: ساعات طولانی کلاس درس یکی از مهم‌ترین عوامل فرسودگی ذهنی و کاهش کارایی آموزشی دانش‌آموزان است.

کد مطلب: ۱۶۴۲۶۴۴
لینک کوتاه کپی شد
ساعات طولانی کلاس درس عامل فرسودگی ذهنی و کاهش کارایی آموزشی دانش‌آموزان است

مریم سلیمی با اشاره به ساعات طولانی برگزاری کلاس‌های درس در مدارس در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «با توجه به حجم بالای محتوای آموزشی و لزوم تحقق اهداف درسی، برنامه‌ریزی ساعات کلاس‌ها به‌گونه‌ای انجام شده است که ضمن پوشش کامل مطالب، از کیفیت آموزش و سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان غافل نشویم.»

وی افزود: «ساعات طولانی کلاس‌ها می‌تواند برای برخی دانش‌آموزان خستگی به همراه داشته باشد،به همین دلیل تلاش کرده‌ایم با تنوع‌بخشی به شیوه‌های تدریس، ایجاد زمان‌های استراحت کوتاه و استفاده از روش‌های آموزشی فعال، میزان فشار آموزشی را کاهش دهیم.»

این مشاور مدرسه با تأکید برتوجه به شرایط سنی دانش‌آموزان تصریح کرد: «برنامه هفتگی کلاس‌ها با نظر کادر آموزشی و مشاوران مدرسه تنظیم شده و همواره بررسی می‌شود تا تعادل مناسبی میان آموزش، نشاط و توان یادگیری دانش‌آموزان برقرار گردد.»

سلیمی ادامه داد: «هدف مجموعه مدرسه، ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان در کنار حفظ سلامت روانی و ایجاد انگیزه یادگیری است و در این مسیر، انعطاف‌پذیری و توجه به نیازهای دانش‌آموزان در اولویت قرار دارد.»

 مشاور آموزشی مدرسه حضرت معصومه ناحیه ۴ کرج نسبت به افزایش خستگی و افت تمرکز دانش‌آموزان در پی طولانی بودن ساعات کلاس‌های درسی هشدار داد و خواستار برنامه‌ریزی دقیق مدارس برای مدیریت زمان آموزشی و توجه به سلامت روان نوجوانان شد.

سلیمی همزمان با افزایش حجم دروس و تراکم ساعات آموزشی در مدارس  بیان کرد: « نگرانی خانواده‌ها درباره خستگی و عدم تمرکز دانش‌آموزان بیشتر شده است زیرا وقتی دانش‌آموز بیش از حد در معرض آموزش مداوم قرار می‌گیرد،  همین موضوع باعث خستگی، افت تمرکز، کاهش انگیزه و حتی بروز اضطراب می‌شود.»

وی ادامه داد: «خستگی ذهنی مستقیماً روی کیفیت یادگیری اثر می‌گذارد.بسیاری از دانش‌آموزانی که به ما مراجعه می‌کنند، از سنگینی برنامه، کمبود زمان استراحت و سردردهای ناشی از فشار درسی شکایت دارند بنابراین   مدارس باید زمانبندی صحیح برای تنفس بین کلاس‌های درس داشته باشند.»

سلیمی اضافه کرد:  «کاهش زمان کلاس‌ها، افزودن زنگ‌های استراحت کوتاه اما مؤثر و تنوع دادن به روش‌های تدریس می‌تواند راندمان آموزشی را بالا ببرد.دانش‌آموز زمانی بهترین عملکرد را دارد که ذهن او انرژی کافی را داشته باشد.»

سلیمی بر نقش خانواده‌ها نیز تأکید و اظهار کرد: «والدین باید به برنامه خواب فرزندشان اهمیت ویژه بدهند.خواب ناکافی یکی از دلایل مهم کاهش تمرکز است.دانش‌آموزی که تا نیمه‌شب بیدار است، حتی اگر بهترین مدرسه هم برود، توان یادگیری مناسب را نخواهد داشت.»

این مشاور تحصیلی در پایان یادآور شد: «برای افزایش بهره‌وری آموزشی، باید میان ساعات یادگیری، استراحت، خواب و فعالیت بدنی تعادل برقرار شود. توجه به سلامت روان دانش‌آموزان باید در اولویت مدارس قرار گیرد؛ زیرا دانش‌آموز خسته، یادگیرنده موفقی نخواهد بود.»

 

خبرنگار : دانش‌آموز :مهرسانا سلامی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار