آموزگار مدارس استثنایی ناحیه ۲ کرج و شهرستان فردیس:
نبود حمایت مؤثر،یکی از مهمترین موانع رشد تحصیلی دانشآموزان کمتوان است
کرج(پانا)-آموزگار مدارس استثنایی ناحیه ۲ کرج و شهرستان فردیس گفت:نبود برنامههای حمایتی مؤثر یکی از مهمترین موانع رشد تحصیلی دانشآموزان کمتوان است زنگ خطری که با نبود برنامههای حمایتی در مدارس جدیتر میشود.
صفورا جلالی در گفتوگو با پانا با اشاره به افزایش تعداد دانشآموزان کمتوان یادگیری در مدارس عادی عنوان کرد:«چالشهای دانشآموزان کمتوان یادگیری؛ زنگ خطری که با نبود برنامههای حمایتی در مدارس جدیتر میشود.»
جلالی ادامه داد:«نبود برنامههای حمایتی مؤثر یکی از مهمترین موانع رشد تحصیلی دانشآموزان کم توان است اگر آموزشوپرورش برای این گروه برنامهریزی دقیقتری نکند، بسیاری از آنها از چرخه آموزشی عقب میمانند.»
وی کمتوانی یادگیری را یکی از شایعترین اختلالات آموزشی در میان دانشآموزان بیان کرد و گفت:« اختلالی که در صورت شناسایی دیرهنگام و نبود حمایتهای لازم، میتواند مسیر تحصیلی دانشآموز را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.»
جلالی با بیان اینکه مدارس همچنان در تشخیص و رسیدگی تخصصی به این گروه از دانشآموزان با چالش جدی مواجهاند، اظهار کرد:«بسیاری از مدارس عادی ابزار و مهارت لازم برای شناسایی بهموقع دانشآموزان کمتوان را ندارند، و همین موضوع باعث میشود کودک دیرتر وارد مسیر توانبخشی شود.»
وی در تشریح این مشکلات افزود: «دانشآموزان کمتوان یادگیری نیازمند آموزشهای فردمحور، برنامههای ترمیمی و حضور معلمان آموزشدیده هستند؛اما در حال حاضر در بخش زیادی از مدارس چنین خدماتی ارائه نمیشود.»
جلالی با تأکید برضرورت حضور نیروهای متخصص در مدارس ادامه داد: «معلمان پایه، معمولاً دورهای در حوزه اختلالات یادگیری ندیدهاند و این ضعف آموزشی سبب میشود بسیاری از کودکان در کلاسها ناتوان هستند.»
وی یکی دیگر از چالشهای مهم را نبود امکانات حمایتی و محتوای آموزشی مناسب عنوان کرد و گفت: «برای این دانشآموزان باید محتوای سادهسازیشده، ابزارهای کمکآموزشی و محیط یادگیری انعطافپذیر فراهم شود.اما در بسیاری از مدارس، آموزش همچنان یکنواخت و سنتی است.»
جلالی در پایان تأکید کرد: «دانشآموز کمتوان یادگیری اگر حمایت شود،میتواند همانند دیگران پیشرفت کند.مهم این است که مدارس و آموزشوپرورش این موضوع را جدی بگیرند و از کنار آن بیتفاوت عبور نکنند.»
ارسال دیدگاه