وزیر آموزش‌وپرورش در جلسه مشترک شورای اداری و شورای آموزش‌وپرورش شهرستان خواف:

تحول جامع برنامه‌های درسی در دستور کار وزارت آموزش‌وپرورش/ بهبود وضعیت معلمان و مدارس ادامه دارد

۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های آموزشی خواف و رشتخوار اختصاص می‌یابد

خواف (پانا) - وزیر آموزش‌وپرورش ضمن تشریح جزئیات طرح تحول برنامه‌های درسی گفت: برای نخستین‌بار آموزش‌وپرورش در صدر اولویت‌های دولت قرار گرفته و روند بهبود فضای آموزشی، معیشت معلمان و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.

کد مطلب: ۱۶۴۲۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد
تحول جامع برنامه‌های درسی در دستور کار وزارت آموزش‌وپرورش/ بهبود وضعیت معلمان و مدارس ادامه دارد

علیرضا کاظمی شامگاه امروز در جلسه مشترک شورای اداری و شورای آموزش‌وپرورش شهرستان خواف با اشاره به تحول در برنامه درسی اظهار کرد: تحول در برنامه درسی شامل ساعت درسی، حوزه‌های یادگیری، محتوای کتاب‌های درسی، نظام ارزشیابی  و  فعالیت‌های فوق برنامه است.

وزیر آموز‌ش‌وپرورش افزود: یکسال روی این برنامه کار کردیم و براساس این طراحی ۷ سال طول می‌کشد تا کتاب‌ها تغییر کند. امسال توانستیم کتاب‌ها و برنامه درسی پایه اول ابتدایی را تغییر دهیم که در ۸ مدرسه به‌صورت آزمایشی در کشور در حال انجام است.

کاظمی ادامه داد: امسال هم دو پایه دیگر را تغییر می‌دهیم. در مجموع ۱۲ پایه آموزشی داریم و این تغییرات کاری بسیار سنگین،  تخصصی و سخت است.

وزیر آموزش‌وپروش گفت: آموزش‌وپرورش در طول ۴۶ سال گذشته هرگز اولویت اول دولت‌ها نبوده است و اکنون اولین دوره‌‌ای است که رئیس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی اینگونه پای کار آموزش‌وپرورش آمده‌اند تا نظام مسایل آموزش‌وپرورش را حل کنند.

کاظمی خاطرنشان کرد: با اطمینان می‌گویم که تمام مشکلات و چالش‌هایی که اکنون در بخش‌های مختلف کشور داریم، ناشی از کم‌توجهی به نظام تعلیم و تربیت کشور است.

وی افزود:   با تمام این کم‌توجهی‌ها  ما  دستاوردهای بزرگی را در حوزه علمی، نظامی و هسته‌ای داشتیم و افتخارات بین‌المللی را توسط همین دانش‌آموزان به‌دست آورده‌ایم؛ حالا تصور کنید اگر توجه کافی به نظام و تعلیم و تربیت وجود داشت،  چه اتفاقی می‌افتاد.

کاظمی ادامه داد: اگر می‌خواهیم نظام مسایل کشور حل شود، باید آموزش‌وپرورش را بر صدر بنشانیم. الحمدالله اکنون آموزش‌وپرورش اولویت اول رئیس‌جمهور است تا جایی که  بیش از ۶۰ جلسه به‌صورت شخصی با آموزش و پرورش داشته‌ است. همین امروز به موازات سفر ما؛ رئیس‌جمهور به بازدید مدرسه‌ای رفت که تجهیزات و استانداردهایی  که در حال طراحی است  را بازبینی کند که اگر تایید شد آن را در کشور توسعه دهیم.

وزیر آموزش‌وپرورش  ادامه داد: اگر امروز  وضع مالی آموزش‌وپرورش بهبود یافته و مشکلی در حوزه شبانه روزی‌ها، سرانه دانش‌آموزی، مطالبات معلمان و پرداخت پاداش فرهنگیان نداریم، نتیجه توجه حاکمیت به مساله آموزش‌وپرورش است.

کاظمی با تاکید بر اینکه مسایل آموزش‌وپرورش را  نمی‌شود یک دفعه حل کرد، افزود: حل مساله فضا و تجهیزات یعنی توسعه عدالت که با رویکرد حل مسایل، فضای آموزشی از مهم‌ترین اولویت‌های آموزش‌وپرورش است. 

وی افزود: پوشش تحصیلی پیش دبستانی‌ها را که مهم‌ترین عنصر در ارتقاء کیفیت است در اولویت قرار دادیم و این پوشش را از ۴۵ درصد به ۷۰ درصد رسانده‌ایم. این به معنای ارتقای کیفیت در ۱۲ سال آینده است.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش را با یک نگاه تحول‌گرایانه در دو مسیر حل نظام مسایل روزمره آموزش‌وپرورش و حل نظام مسایل عمیق و پایدار آموزش‌وپرورش، دنبال می‌کنیم‌. با اطمینان می‌گویم وضعیت نیروی انسانی، فضا، تجهیزات و معیشت معلمان که سامان ندارند، بهبود می‌یابد.

وی گفت: در ابتدای خدمت خود در کسوت وزیر آموزش‌وپرورش، ۲۶ هزار نیروی خرید خدمات وجود داشت که با شرکت‌ها قرارداد داشتند و از دریافتی ۵ میلیونی با حقوق نامنظم برخوردار بودند، قرارداد آنها به حق‌التدریس تبدیل و حقوق این افراد برابر حقوق معلمان رسمی شد، فقط یک مشکل جزئی بیمه باقی مانده که حل خواهیم کرد و شرایط استخدام و تغییر وضعیت با جدیت تمام پیگیری خواهد شد.

کاظمی وضعیت نیروهای نهضتی و طرح امین و پیش دبستانی‌ها را دغدغه‌ای مهم دانست و گفت: این افراد بیش از ۱۳۰ هزار نفر هستند و  باید بتوانیم در یک الگوی درست آنها را ساماندهی کنیم،در غیراینصورت نظام تعلیم و تربیت با چالش مواجه می‌شود زیرا امکان تامین منابع مالی برای جذب این همه نیرو وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه خیرین همیشه در کنار دولت برای ساخت مدرسه هستند، افزود: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که نفع بهبود اوضاع به همه ما برمی‌گردد، در نهضت مدرسه‌سازی دولت فقط هزینه نمی‌کند بلکه خیرین تاکنون  ۲۳ همت به آموزش و پرورش کمک کرده‌اند.

کاظمی تصریح کرد: برای هر مدرسه قصد داریم یک هیات امنا تشکیل دهیم و الگوی آن را از خراسان گرفتیم، تلاش می‌شود مردم پای کار بیایند و کمک کنند تا مدرسه بسازیم.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه  مدرسه آدم‌های جامعه را می‌سازد، گفت: اگر می‌خواهید شهرتان رشد کند و شهر نمونه در کشور باشد، باید اول مدرسه را ببینید زیرا مدرسه است که آد‌م‌های خوب، مومن، توانمند و برخوردار از ویژگی‌های علمی فرهنگی و هنری را می‌سازد.

کاظمی با اشاره به افتخارات شهر خواف افزود: خواف شهر سرآمدی در حوزه‌های علمی است و بیشترین قبولی‌ها را در پزشکی و دانشگاه فرهنگیان دارد؛ میانگین معدل دانش‌آموزان آن از میانگین استان بسیار بالاتر است که نشان می‌دهد دل مردم این شهر  برای آموزش‌و‌پرورش می‌تپد.

وزیر آموزش‌وپرورش تاکید کرد: برای تکمیل پروژه‌های ناتمام در حوزه خواف و رشتخوار، ۱۵۰ میلیاردتومان در نظر گرفته شده که به مرور تخصیص می‌دهیم. در کنار آن ۶۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌ نهضت ملی مسکن با مشارکت مسکن و شهرسازی، ۳۰ میلیارد تومان برای بهبود امکامات آموزشی این حوزه، ۱۰ میلیارد تومان برای استانداردسازی سامانه سرمایشی و گرمایشی خواف و ۵ میلیارد تومان برای حوزه رشتخوار، ۳۰ هزار متر مربع برای ایزوگام و آسفالت مدارس خواف و ۲۰ هزار متر مربع برای رشتخوار اختصاص یافته است. علاوه بر این برای مناطق محروم جنگل، سلامی و زوزن قاسم‌آباد،  سنگان تیز یک زمین چمن اختصاص می‌دهیم.

خبرنگار : هدی باقری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار