یک جامعهشناس فرهنگی در گفتوگو با پانا مطرح کرد؛
حقوق بشر نیازمند احیاء است/ نقش دانشآموزان در مطالبهگری حقوق بشر
ضرورت آموزش حقوق بشر در مدارس
تهران (پانا) - یک جامعهشناس فرهنگی، با تأکید بر اهمیت آموزش حقوق بشر در مدارس، گفت: فاصله میان فلسفه والای حقوق بشر و اجرای واقعی آن در جهان امروز زیاد شده است. آگاهی از اصول حقوق بشر نهتنها سپری در برابر آسیبهای اجتماعی است، بلکه معیاری برای سنجش عدالت و کیفیت زندگی بشر محسوب میشود.
محمدرضا ذوالفقاری، جامعهشناس فرهنگی، در آستانه روز حقوق بشر در گفتوگو با پانا درباره اهمیت آگاهی افراد از این مفهوم و نقش آموزش در کاهش آسیبهای اجتماعی گفت: «دانستن حقوق بشر برای هر فرد ضروری است. آشنایی با اصول آن میتواند در کاهش آسیبپذیری انسانها در جامعه مؤثر باشد. فلسفه حقوق بشر بر این اساس شکل گرفته که انسانها در سراسر جهان، بدون توجه به جنگ، بحران یا هر حادثهای، از حقوق پایه برخوردار باشند؛ منشوری که همه مردم بتوانند حول آن زندگی کنند. این اصل درست حقوق بشر است.»
چالشهای اجرای حقوق بشر در جهان امروز
ذوالفقاری ادامه داد: «اما آنچه امروز در جهان میبینیم با این فلسفه فاصله زیادی دارد. حقوق بشر نیاز به یک متولی دارد و قرار است نهادهای بینالمللی مانند سازمان ملل و زیرمجموعههای آن این نقش را ایفا کنند. با این حال، در دنیای امروز این نهادها کارکرد اصلی خود را از دست دادهاند. کافی است به وضعیت غزه نگاه کنید؛ انسانهای زیادی کشته میشوند، اما حقوق بشر کجاست؟ صدور چند بیانیه یا قطعنامه وقتی کارکرد عملی ندارد، فقط یک علامت سؤال بزرگ ایجاد میکند.»
ضرورت آموزش حقوق بشر در مدارس
این جامعهشناس تأکید کرد: «آموزش حقوق بشر در مدارس لازم است. باید فلسفه حقوق بشر را به نسل آینده یاد داد؛ اینکه چرا وجود مفاد آن ضروری است و چگونه میتواند زندگی همه مردم جهان را تحت تأثیر قرار دهد. اما باید واقعیتهای جهان را هم نشان داد؛ اینکه چطور کشورهای ثروتمند یا قدرتمند الزاماً پایبند آن نیستند یا برخی حکومتهای استبدادی این اصول را نادیده میگیرند.»
وی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر این آگاهی بر نسل جدید گفت: «آگاهی از حقوق بشر کارساز است، اما از یک جهت ویژه اینکه ما بتوانیم با این معیار، وضعیت جهان را بسنجیم. امروز بسیاری از معترضان جهانی با همین معیار به شرایط اعتراض میکنند. حقوق بشر تبدیل به یک متر شده؛ معیاری برای سنجش کیفیت زندگی، بهرهمندی از مواهب اجتماعی و عدالت.»
نقش دانشآموزان در احیاء مطالبهگری حقوق بشر
ذوالفقاری با تأکید بر نقش نسل جوان گفت: «دانشآموزان سراسر جهان میتوانند نقش مهمی در احیاء حقوق بشر داشته باشند. آنها باید از همین حقوق بشر استفاده کنند، آن را فریاد بزنند و مانند یک کوه بر سازمانهای بینالمللی فشار بیاورند تا این نهادها وظیفه اصلی خود را جدی بگیرند. دانشآموزان میتوانند با برگزاری نمایشگاههای نقاشی، نوشتن نامه به نهادهای بینالمللی، فعالیتهای نمادین و تشکیل یک اتحادیه جهانی دانشآموزی، اعتراض خود را نسبت به نقض حقوق بشر اعلام کنند. امروز حتی خود حقوق بشر هم نیازمند نهادی برای صیانت است و این حرکت میتواند از مدارس آغاز شود.»
ارسال دیدگاه