سرگروه معاونان پرورشی ناحیه ۴ کرج:

کاهش مشارکت دانش‌آموزان در برنامه‌های پرورشی نگران‌کننده است

کرج(پانا) -سرگروه معاونان پرورشی ناحیه ۴ کرج گفت: کاهش مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های پرورشی نگران‌کننده است و دلایل این روند کمبود امکانات، تغییر نسل، فشار درسی و غلبه فضای مجازی است.

کد مطلب: ۱۶۴۰۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
کاهش مشارکت دانش‌آموزان در برنامه‌های پرورشی نگران‌کننده است

سلامه صفری با اشاره به کاهش مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های پرورشی در گفت‌وگو با پانا بیان کرد:«: «بخش زیادی از برنامه‌های پرورشی با نیازها و علایق نسل جدید هماهنگ نیست و همین موضوع باعث کاهش انگیزه دانش‌آموزان شده است.»

وی ادامه داد: «ارزش‌گذاری نادرست، دیده شدن فقط رتبه‌های برتر، و نبود جذابیت و تنوع کافی باعث شده تعداد زیادی از دانش‌آموزان احساس کنند فعالیت آن‌ها دیده نمی‌شود.»

صفری تأکیدبر فشار درسی، کمبود کانون‌های فرهنگی و محدودیت امکانات را  نیز از عواملی دانست که اجرای برنامه‌های پرورشی را تحت‌تأثیر قرار داده است.»

سرگروه  معاونان پرورشی ناحیه ۴ کرج  با اشاره به نقش فضای مجازی عنوان کرد:«زمان زیادی از دانش‌آموزان در فضای مجازی سپری می‌شود و طبیعی است که برنامه‌های مدرسه جذابیت کمتری برای آن‌ها داشته باشد.مدارس برای رقابت با این فضا نیازمند برنامه‌ریزی به‌روز و متفاوت هستند.»

صفری در خصوص نقش خانواده‌ها در این زمینه بیان کرد: «بسیاری از والدین فعالیت‌های پرورشی را کم‌اهمیت‌تر از درس می‌دانند و این موضوع برانگیزه دانش‌آموز تأثیر مستقیم دارد.نگاه خانواده‌ها نسبت به گذشته تغییر کرده و همراهی آن‌ها کمتر شده است.»

این معلم  کمبود بودجه، امکانات و نیروی متخصص را از دلایل کیفیت پایین برخی فعالیت‌ها دانست و اظهار کرد: «وقتی امکانات محدود باشد، برنامه‌ها بیشتر حالت گزارشی پیدا می‌کند و فرصت اجرای فعالیت‌های جذاب کاهش می‌یابد.»

وی درباره تفاوت مدارس دولتی و هیأت‌امنایی هم توضیح داد: «مدارس هیأت‌امنایی به‌دلیل برخورداری از اختیار و بودجه بیشتر، برنامه‌های متنوع‌تری اجرا می‌کنند، اما برخی مدارس دولتی نیز با خلاقیت معاون پرورشی همچنان عملکرد موفقی دارند.»

صفری با بیان اینکه کاهش مشارکت می‌تواند در آینده باعث افت مهارت‌های اجتماعی، کاهش اعتمادبه‌نفس و ضعف مسئولیت‌پذیری شود، بیان کرد:«اگر برنامه‌های پرورشی جدی گرفته نشوند، بخشی از تربیت دانش‌آموز نادیده گرفته خواهد شد.»

وی در پایان افزایش بودجه، آموزش نیروهای پرورشی، بازنگری در محتوا و جلب مشارکت خانواده‌ها را از الزام‌های احیای فعالیت‌های پرورشی دانست و گفت: «برنامه‌های پرورشی فرصت رشد و تجربه برای دانش‌آموزان هستند و نباید نادیده گرفته شوند.»

 

خبرنگار : دانش‌آموز:ساحل شکوهی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار