مشاور دبیرستان شهید تیمسار فلاحی ناحیه ۱ کرج:
عدم موفقیت تحصیلی همیشه بهعنوان نقطه پایان نیست
کرج(پانا)-مشاور دبیرستان شهید تیمسار فلاحی ناحیه ۱ کرج گفت:عدم موفقیت تحصیلی همیشه بهعنوان نقطه پایان دیده میشود، اما واقعیت این است که برای بسیاری از دانشآموزان همین لحظه، فرصت بازنگری و شناسایی مسیر درستتر است.
شهرزاد قرهباغی در گفتوگو با پانا در بررسیهای مدرسه شهید تیمسار فلاحی ناحیه ۱ کرج نشان داد:« شماری از دانشآموزانی که در رشته یا درس مورد علاقه خود موفقیت مورد انتظار را بهدست نیاوردهاند،توانستهاند با بازتعریف مسیر تحصیلی، به حوزههای تازه و سازگار با توانمندی خود وارد شوند زیرا این روند نشانه انعطافپذیری و رشد فردی آنان است.»
وی افزود:«در سالهای اخیر توجه به مسیرهای متفاوت پیشروی دانشآموزان،همزمان با افزایش فشارهای تحصیلی،اهمیت بیشتری پیدا کرده است. گزارشها از مدارس نشان میدهد گروهی از دانشآموزان که نتوانستهاند در رشته یا درس مورد علاقهشان به موفقیت برسند، با حمایت خانواده و نظام مشاوره آموزشی، مسیرهای تازهای را انتخاب کردهاند که با استعداد واقعی آنها همخوانی بیشتری دارد.»
قرهباغی بااشاره به تجربههای مستقیم خود در مدارس گفت:عدم موفقیت تحصیلی همیشه بهعنوان نقطه پایان دیده میشود، اما واقعیت این است که برای بسیاری از دانشآموزان همین لحظه، فرصت بازنگری و شناسایی مسیر درستتر است.بخش قابل توجهی از دانشآموزانی که به ما مراجعه میکنند،پس از ناکامی اولیه به استعدادهایی برمیخورند که قبلاً هیچ توجهی به آن نداشتند.»
قرهباغی بر نقش مدرسه و خانواده در این فرآیند تأکید کرد و افزود:«وقتی دانشآموز به تواناییهای واقعی خود نگاه میکند،مسیرهای تازهای برایش باز میشود؛مسیری که باانگیزه و رضایت بیشتری آن را دنبال میکند.مهمترین کمک به دانشآموز این است که عدم موفقیت را برچسب نزنیم؛ بلکه آن را بخش طبیعی از رشد و یادگیری بدانیم. نوجوان وقتی در فضای امن قرار میگیرد، میتواند مسیرش را دوباره بسازد.»
وی در پایان متذکر شد:«برپایه این بررسیها، عدم موفقیت تحصیلی اگرچه برای دانشآموز تجربهای دشوار است،اما میتواند آغازگر انتخابهای سنجیدهتر و سازگارتر باشد.ناظران آموزشی تأکید دارند که هدایت صحیح، کاهش فشار و ایجاد فرصت برای کشف استعدادها، میتواند عدم موفقیت را از یک بحران، به سکوی آغاز یک مسیر موفق تبدیل کند.»
ارسال دیدگاه