معاون پرورشی دبیرستان فاطمیه ناحیه ۱ کرج :
شورای دانشآموزی نقش برجستهای در تقویت مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارد
کرج(پانا) -معاون پرورشی دبیرستان فاطمیه ناحیه ۱ کرج گفت:شورای دانشآموزی بهعنوان یکی از مهمترین ساختارهای مشارکتمحور در مدارس کشور نقش برجستهای در تقویت روحیه مسئولیتپذیری و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان ایفا کرده است.
راحله جمشیدی در گفتوگو با پانا عنوان کرد:«در سالهای اخیر، شورای دانشآموزی بهعنوان یکی از مهمترین ساختارهای مشارکتمحور در مدارس کشور نقش برجستهای در تقویت روحیه مسئولیتپذیری و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان ایفا کرده است.»
وی افزود:«حضور فعال دانشآموزان در روند تصمیمسازیهای مدرسه، نهتنها به افزایش انگیزه و اعتمادبهنفس آنان کمک میکند، بلکه زمینهساز آشنایی نسل جوان با مفاهیم مشارکت مدنی و کارگروهی نیز میشود.»
جمشیدی ادامه داد:«با حضور در جلسه اخیر شورای دانشآموزی مدرسه، از نزدیک شاهد گفتوگوهای دقیق و دلسوزانه اعضا درباره مسائل مختلف آموزشی و پرورشی بودم. دانشآموزان، که با رأی مستقیم همکلاسیهای خود انتخاب شدهاند، تلاش میکردند با ارائه پیشنهادهای عملی و بررسی مشکلات موجود، نقش مؤثری در بهبود فضای مدرسه داشته باشند.نکته قابل توجه، مسئولیتپذیری و جدیتی بود که در رفتار اعضا دیده میشد؛ گویی هر یک از آنان خود را نماینده واقعی تمام دانشآموزان مدرسه میدانستند.»
وی اضافه کرد:«مدیر و معاونان مدرسه نیز در این جلسه با تأکید بر اهمیت شنیدن صدای دانشآموزان، از تلاشها و ایدههای اعضای شورا حمایت کردند. این همراهی و اعتماد، نشاندهنده دیدگاه مثبت مسئولان مدرسه نسبت به نقشآفرینی دانشآموزان در مدیریت محیط آموزشی است؛ دیدگاهی که میتواند الگوی ارزشمندی برای سایر مدارس باشد.»
جمشیدی در ادامه بیان کرد:«بیتردید، شورای دانشآموزی زمانی بیشترین تأثیر را خواهد داشت که اعضا فرصت بیان آزادانه نظرات خود را داشته باشند و پیشنهادهای آنان مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.اگر زمینه مناسب فراهم شود، دانشآموزان توانایی آن را دارند که با خلاقیت، مسئولیتپذیری و همکاری، گامهایی مؤثر در مسیر ارتقای مدرسه بردارند.»
وی در پایان گفت:«شورای دانشآموزی، نه تنها نهادی نمادین نیست، بلکه بستری واقعی برای تجربه مشارکت، گفتوگو و تمرین دموکراسی در محیط مدرسه است؛ تجربهای که میتواند آیندهای روشنتر برای جامعه دانشآموزی رقم بزند.»
ارسال دیدگاه