رئیس دانشگاه تهران:

امنیت و آموزش حقوق اولیه کودکان هستند

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه تهران با اشاره به مسئولیت اجتماعی دانشگاه در برابر جامعه، بر نقش دانشگاهیان در آگاهی‌رسانی فشرده و کاربردی به جامعه تاکید و برگزاری همایش‌های کوتاه و عملیاتی را زمینه‌ساز تحقق این مهم دانست.

کد مطلب: ۱۶۳۸۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد
امنیت و آموزش حقوق اولیه کودکان هستند

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران،  محمدحسین امید، رئیس دانشگاه تهران، در نخستین همایش سالانه حقوق کودک که یکم آذرماه جاری، در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، با قدردانی از برگزار کنندگان این همایش، گفت: «دانشگاه باید به مسئولیت اجتماعی خود در برابر جامعه عمل کند و این موضوع بسیار مهمی است و خوشبختانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی در این امر پیشقدم است و تاکنون چندین برنامه در این زمینه برگزار شده است.»

 امید با تاکید بر نقش دانشگاه در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در موضوعات مختلف به مردم، افزود: «دانشگاهیان این وظیفه را دارند که دانش را به زبان ساده در موضوعات مختلف به جامعه منتقل کنند و این مهم از طریق برگزاری همایش‌ها محقق می‌شود. در واقع، همایش، صرفاً ماهیت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی عمومی به آحاد جامعه را دارد و منظور از برگزاری این همایش‌ها، ارائه مقالات علمی نیست، بلکه هدف این است که دانش موجود، در زمینه‌هایی که مردم به آن نیاز دارند در اختیار جامعه و عموم مردم قرار گیرد.»

وی با اشاره به برگزاری همایش سالانه حقوق کودک، گفت: «وقتی درباره حقوق مردم سخن می‌گوئیم، تلاش ما این است که بگوییم مردم چه حق و حقوقی دارند و احتمال می‌دهیم که پیگیر حقوق قانونی خود باشند و از حقوق خود دفاع کنند، یعنی این آگاهی را پیدا می‌کنند که در ارکان زندگی و در ارتباط با حاکمیت، جامعه و مردم از خودشان دفاع کنند، اما در مورد حقوق کودکان اینگونه نیست؛ اگر کودک به حقوق خود هم آگاه باشد، نمی‌تواند از حقوق خود دفاع کند، بنابراین نوع اطلاع‌رسانی و نوع کمک ما در این موضوع کمی متفاوت است؛ یعنی اینکه باید افرادی که با کودکان ارتباط دارند از جمله معلمان، والدین و… نسبت به حقوق کودک آگاه شوند.»

 امید افزود: «اگر این آگاهی نسبت به حقوق کودک در فضای عمومی جامعه وجود داشته باشد، در این صورت مردم هم می‌توانند تشخیص بدهند که رفتاری که نسبت به کودک انجام می‌شود، آیا مطابق با مقررات است یا ضد حقوق کودک است.»

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه در سطح بین‌الملل و هم در داخل کشور حقوق مترقی درباره کودک وجود دارد، گفت: «شاید یکی از دلایل عدم اجرای این حقوق، این است که مردم هم آگاه نیستند که وقتی رفتاری ضد حقوق کودک در جایی مثل مدرسه، خیابان یا هر محیط دیگر مشاهده کردند، باید چگونه عمل کنند، بنابراین آگاهی نسبت به قوانین به اجرای این قوانین بسیار کمک کننده خواهد بود.»

امنیت؛ اولین حق مسلم کودک

 امید در ادامه سخنان خود، به حقوق کودک بر اساس قوانین موجود اشاره کرد و اظهار داشت: «امنیت، اولین حق یک کودک است و همه کودکان باید از امنیت کافی برخوردار باشند، یعنی بتوانند در محیطی زندگی کنند، درس بخوانند، بازی کنند که از هر نظر تحت حمایت باشند و امنیت کامل درباره آنها برقرار باشد.»

رئیس دانشگاه تهران، دومین حق مسلّم کودکان را برخورداری از حق آموزش و پرورش برشمرد و تصریح کرد: «دومین حقی که می‌تواند نیازهای کودک را برطرف کند، آموزش و پرورش است، اینکه کودک بتواند رشد کند، توانمندی‌های خود را بروز دهد، تقویت کند و توسعه بدهد و در آینده بتواند جایگاه واقعی خودش را در جامعه پیدا کند حداقل‌های لازم است و این در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد و دولت‌‌ها وظیفه دارند این حقوق را تأمین کنند.»

شادی و پرسشگری؛ پایه‌های اساسی حقوق کودک

وی رعایت کامل حقوق کودک را در پذیرفتن حق شادی، پرسش‌گری، هیجان شیطنت برای کودک برشمرد و تاکید کرد: «اگر این پایه‌ها را در نظر نگیریم نمی‌توانیم حقوق او را کامل رعایت کنیم.»

رسانه‌های ناامن؛ تهدیدی برای کودکان

رئیس دانشگاه تهران با ابراز تأسف از اینکه محیط رسانه‌ها برای کودکان امن نیست، گفت: «متأسفانه این موضوع تحت تأثیر درگیری‌های سیاسی قرار گرفته است، در حالی که باید در این موضوع که مربوط به مسئله سلامت و امنیت کودکان است، فارغ از مسائل و منافع سیاسی برخورد شود.»

وی با تاکید بر اینکه یکی از حقوق کودک این است که از فضای پاک و سالم رسانه برخوردار باشد، تصریح کرد: «موضوع فضای امن رسانه برای کودکان در بسیاری از کشورها مطرح است که دسترسی کودکان زیر ۱۴ سال به اینترنت، برای محافظت از کودکان، محدود باشد، ولی طرح چنین مسائلی در کشور ما جنبه سیاسی به خود می‌گیرد.»

آموزش با کیفیت و برابر؛ حق فراموش شده

رئیس دانشگاه تهران همچنین برخورداری از آموزش با کیفیت را یکی از حقوق مسلّم کودکان برشمرد و خاطرنشان کرد: «متاسفانه این حق آموزش کافی، درست و برابر اجرا نمی‌شود، آموزش در کودکان بسیار متفاوت است و آموزش برای کودکان با خانواده‌های ضعیف نسبت به کودکان در خانواده‌های غنی متفاوت است و این یکی از موارد نقض حقوق کودک است، یعنی ما یک طیفی داریم از آموزش با کیفیت بسیارپایین به اقشاری که توانمندی لازم را ندارند، و یک آموزش با کیفیت بسیار بالا برای افراد توانمند، در حالی که همه کودکان باید از آموزش با کیفیت یکسان و لازم برخوردار باشند و این از حقوق مسلم کودک است.»

مسئولیت اجتماعی دانشکده حقوق و علوم سیاسی در طرح موضوعات مختلف

وی با قدردانی دوباره از مسئولان دانشکده حقوق و علوم سیاسی و برگزارکنندگان این همایش، گفت: «انتظار از دانشکده حقوق به عنوان مهد دانش حقوقی کشور، این است که به مسئولیت اجتماعی خود در قبال جامعه عمل کند و با برگزاری این نوع گردهمایی‌ها با موضوعات مشخص به جامعه کمک کند و قطعاً طرح این موضوعات در فضای مجازی و جامعه می‌تواند مفید و مؤثر باشد.»

گفتنی است همایش سالانه حقوق کودک به مناسبت روز جهانی کودک و به همت دانشکده حقوق و علوم و سیاسی دانشگاه و با همکاری نهادهای مرتبط با حقوق کودک برگزار شد و در پایان مراسم نیز با معرفی پایان‌نامه خانم پری‌مهر رفیع پور با عنوان «تحلیل عدالت اطفال و نوجوانان در ایران در پرتو تطور الگوهای ناظر بر آن» به عنوان پایان‌نامه برتر حوزه حقوق کودک در سال ۱۴۰۴ تجلیل شد.

همچنین در این همایش یک روزه، سخنرانانی از دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حقوق کودک، سخنرانی‌هایی درباره حقوق کودک ارائه کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار