دانشآموزان دبیرستان شهید باهنر ناحیه دو کرج:
کنکور مهمترین کانون توجه نظام آموزشی کشور باقی مانده است
کرج(پانا)-دانشآموزان دبیرستان هیات امنایی شهید باهنر ناحیه دو کرج گفتند: کنکور، مهمترین کانون توجه نظام آموزشی کشور باقی مانده است، اما در سایه رقابت سنگین، چالشهای ساختاری و روانی گریبانگیر داوطلبان سال دوازدهم شده است.
صاینا جامی ، دانشآموز کنکوری مدرسه شهید باهنر در گفتوگو با پانا بیان کرد:« بزرگترین مانع پیش روی از نظر من میتوان به مدیریت زمان و مغلوب ساختن حس دائمی عقبماندگی اشاره کرد. این تصور که میزان مطالعه کافی نیست، حتی پس از صرف تمامی ساعات روز به آن، کیفیت استراحت را تنزل داده و تمرکز روزانه را مخدوش میسازد. در این مقطع، نیاز به آموزش مهارتهای مدیریت استرس و تدوین برنامهریزیهای سنجیده وجود دارد، که فراتر از تکنیکهای صرفاً تستی است.»
پرگل طوسی در ادامه افزود: «معضل اساسی در کنکور، تجلی شکاف عمیق در دسترسی به منابع آموزشی است. مشاهده میشود که برخی داوطلبان ماهیانه مبالغ قابل توجهی را صرف مشاورین اختصاصی و آزمونهای تکراری مینمایند، در حالی که در مدارس دولتی، تهیه یک منبع کمکآموزشی استاندارد نیز دشوار است. در نتیجه، کنکور به جای آنکه معیار سنجش استعداد باشد، به فیلتری تبدیل شده که دسترسی نخبگان به آموزش عالی را برای طبقه مرفه تسهیل میسازد و تلاش دانشآموز را بیاثر جلوه میدهد.»
همچنین هستی کمرانیان زاده در ادامه عنوان کرد: «مسئله فرسودگی ذهنی و روانی، هم امری است که کمتر مورد توجه قرار میگیرد. ما پیوسته در معرض مقایسههای اجتماعی، خانوادگی و جمع همسالان هستیم؛ این امر موجب میشود ارزش فردی تنها به درصدهای کسب شده در آزمونها تقلیل یابد.»
وی ادامه داد:«در این چارچوب، فرصت پرداختن به علایق ذاتی و استعدادهای فردی از دست رفته و گرایش صرف به رشتههایی که از منظر جامعه تضمینکننده موفقیت تلقی میشوند، غالب شده است. حمایت عاطفی خانواده در این برهه، از سختگیریهای صرفاً رتبهمحور، ارزشی بس فراتر دارد.»
فاطمه موسوی ، مشاور مدرسه باهنر در پایان پایان صحبتهای دانشآموزان اظهار کرد: «مسئله مهم ، ضرورت تغییر نگرش عمومی جامعه و نهاد خانواده نسبت به جایگاه کنکور است که باید به آن توجه شود؛ باید پذیرفت که این آزمون، یگانه مسیر دستیابی به موفقیت نیست. »
وی در ادامه گفت :« دانشآموزان کنونی تحت فشاری تحملناپذیر قرار دارند که ریشه در نگرانی والدین نسبت به آینده دارد ؛ تأکید مفرط بر رتبه و درصد، موجب سلب خلاقیت و زدودن لذت یادگیری از فرآیند آموزش شده است.
موسوی همچنین اضافه کرد:«علاوه بر این، لازم است نظام آموزشی در ایجاد یکپارچگی در سطوح منابع آموزشی، شکاف موجود میان مدارس دولتی و غیرانتفاعی را ترمیم شود و عدالت آموزشی را محقق شود ، که تحقق این تحولات، نیازمند تعامل مؤثر میان نهادهای آموزشی، خانوادهها و خود داوطلبان است.»
ارسال دیدگاه