دبیر ادبیات آموزشگاه فرشتگان ناحیه یک شهرستان بهارستان:

نهادینه‌ کردن فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه، نقطه پیدایش دنیایی مملو از آثار ادبی تأمل‌برانگیز است

بهارستان یک(پانا)- دبیر ادبیات آموزشگاه فرشتگان ناحیه یک شهرستان بهارستان، نهادینه‌کردن فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه را نقطه پیدایش دنیایی مملو از آثار ادبی تأمل‌برانگیز دانست.

کد مطلب: ۱۶۳۵۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد
نهادینه‌ کردن فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه، نقطه پیدایش دنیایی مملو از آثار ادبی تأمل‌برانگیز است

 یگانه رحمتی، دبیر ادبیات آموزشگاه فرشتگان ناحیه یک شهرستان بهارستان در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا، ضمن تبریک فرا رسیدن روز کتاب و کتاب‌خوانی و تأکید بر اهمیت بی‌بدیل آن‌ها اظهار کرد: «روز کتاب و کتاب‌خوانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و ادبی، هرساله به یادآوری ارزش‌های عظیم کتاب و اهمیت مطالعه در زندگی انسان‌ها می‌پردازد؛ این روز نه‌تنها به ارتقاء آگاهی عمومی در خصوص ضرورت مطالعه کمک می‌کند، بلکه به‌طور خاص، به ما یادآوری می‌کند که کتاب به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع دانایی و ابزارهای پیشرفت فکری، باید در تمام جنبه‌های زندگی‌مان جایگاهی ویژه و مستمر داشته باشد؛ به‌عنوان یک دبیر ادبیات، معتقدم که این روز فرصتی طلایی است تا ضمن تأکید بر اهمیت کتاب‌خوانی، فرهنگ مطالعه را در میان دانش‌آموزان تقویت کرد؛ برگزاری چنین روزی باید به‌عنوان یک آیین فرهنگی و آموزشی در مدارس به‌طور جدی و مؤثر برگزار شود؛ به‌طوری‌ که دبیران، دانش‌آموزان و والدین و مسئولان، به این امر حیاتی توجه بیشتری داشته باشند و به‌طور جمعی در راستا ترویج کتاب‌خوانی و افزایش علاقه، به مطالعه گام بردارند.»

وی در ادامه ضمن اشاره بر ویژگی‌های شگفت‌انگیز کتاب‌ها اذعان کرد: «این موضوع عملا‌ً به شخصیت نهفته دانش‌آموزان و علاقه‌مندی‌های آن‌ها وابسطه می‌باشد؛ اولین گام برای ایجاد انگیزه در مطالعه و لذت از آن، موضوع جذاب کتاب است؛ هنگامی که دانش‌آموزان کتابی را می‌بینند که با علایق‌شان هم‌خوانی دارد، بی‌تردید به‌طور خودکار مجذوب آن می‌شوند؛ به‌عنوان مثال فردی که شخصیت درونگرایی دارد، می‌تواند از کتاب‌های مربوط به شخصیت درونی شکل‌گرفته‌اش بهره‌بگیرد؛ همچنین بر اساس درونگرایی خود نیز می‌تواند فضای آرام کتاب‌ها را انتخاب کند؛ به‌طور کلی، احساسات، تجربیات، افکار، محیط زندگی و سبک زندکی بر علایق آن فرد تاثیر می‌گذارد و در ناخودآگاه او تثبیت می‌شود؛ همچنین سبک نگارش کتاب نیز باید نثر روانی داشته باشد و انرژی مثبتی داشته باشد؛ کتاب‌هایی که داستان‌های هیجان‌انگیز، تخیلی و ماجراجویی دارند، معمولاً محبوب‌تر از کتاب‌های خشک و بی‌روح هستند؛ از طرفی، ویژگی‌های بصری مانند طراحی جذاب جلد کتاب یا حالت‌های نوشتاری مناسب نیز می‌تواند در جلب توجه، مؤثر باشد.» 

رحمتی، راه‌کاری برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در میان دانش‌آموزان بیان کرد و افزود: «ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در میان دانش‌آموزان نیز نیازمند شرایط مناسب است؛ به‌عنوان مثال در مناطق کم برخوردار، بایستی جلسات متعددی برای ترویج فرهنگ‌ کتاب‌خوانی برای تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی در ساده‌ترین حالت ممکن انجام شود؛ یکی از این اقدامات مؤثر می‌تواند برگزاری مراسمات بلندخوانی باشد؛ هدیه و قرض دادن کتاب نیز مسبب انتقال مفاهیم فرهنگی و ادبی بین افراد جامعه می‌شود و نقش به‌سزایی در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی دارد.»

وی خاطرنشان کرد: «در میان دانش‌آموزان، نخستین و بنیادی‌ترین گام این است که معلمان به‌عنوان الگوهای اصلی مطالعه و فرهنگ‌سازی، با شور و اشتیاق کتاب بخوانند و این اشتیاق را به کلاس‌های درس منتقل کنند؛ هنگامی که معلمی با علاقه و انگیزه کتاب می‌خواند، این انرژی مثبت و علاقه‌مندی به‌طور طبیعی به دانش‌آموزان منتقل می‌شود و آنان نیز به‌طور ناخودآگاه به کتابخوانی علاقه‌مند می‌شوند؛ برگزاری جلسات کتاب‌خوانی گروهی یکی از برنامه‌هایی است که باعث ایجاد فضایی تعاملی و پرانرژی در کلاس می‌شود؛ در این جلسات، دانش‌آموزان می‌توانند نظرات خود را درباره کتاب‌های خوانده شده بیان کنند، با یکدیگر در مورد موضوعات مختلف بحث کنند و بدین ترتیب، نه‌تنها به مطالعه، بلکه به تفکر انتقادی و تبادل‌نظر نیز اشتیاق پیدا می‌کنند.» 

 رحمتی در ادامه بیان کرد: «برای ترغیب دانش‌آموزان به مطالعه کتاب، می‌توان از چندین روش مؤثر و جذاب استفاده کرد؛ یکی از این روش‌ها این است که هر ماه یک کتاب خاص را معرفی کرده و به دانش‌آموزان فرصتی داد تا آن را مطالعه کنند؛ سپس در کلاس، به‌صورت گروهی و تعاملی، درباره محتوا کتاب بحث و تبادل‌نظر کرد؛ این فرآیند نه‌تنها باعث می‌شود که دانش‌آموزان کتاب بخوانند، بلکه آن‌ها را با مهارت‌های نقد و تحلیل آثار ادبی نیز آشنا می‌کند؛ وقتی دانش‌آموزان به‌طور جدی درباره محتوا کتاب فکر می‌کنند و نظرات خود را بیان می‌کنند، عملاً مهارت‌های تفکر انتقادی‌شان تقویت می‌شود و درک عمیق‌تری از کتاب‌ها پیدا می‌کنند.»

 دبیر ادبیات آموزشگاه فرشتگان ناحیه یک شهرستان بهارستان در پایان تشریح کرد:« بنده یکی از اقدامات اساسی که در کلاس‌های ادبیات خود انجام می‌دهم، معرفی و بهره‌برداری از کتاب‌های غیر درسی است؛ این رویکرد به دانش‌آموزان فرصتی ارزشمند می‌دهد تا در کنار آموختن مطالب علمی و درسی، از دنیا گسترده و غنی ادبیات نیز بهره‌مند شوند؛ ادبیات صرفا مبحث نظری برای نمره گرفتن نیست، بلکه فرصتی برای پاسداری گنجینه‌های باشکوه ادبی کشور عزیزمان است؛ از این رو کتاب‌های داستانی، رمان‌های جذاب و حتی شعرهای کلاسیک که زیر مجموعه‌های ادبیات هستند، علاوه‌بر جنبه سرگرم‌کننده، حاوی پیام‌های عمیق و تأمل‌برانگیز نیز هستند که می‌توانند دانش‌آموزان را به سوی دنیای مطالعه و تفکر سوق دهند.» 

خبرنگار : دانش‌آموز؛ هستی جعفرپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار