دبیر علمی جشنواره ملی «طعم کتاب» در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

«طعم کتاب»؛ الگویی ملی برای انتخاب کتاب استاندارد در دوره اوان کودکی

تهران (پانا) - دبیر علمی جشنواره ملی طعم کتاب از گسترش جشنواره طعم کتاب با هدف معرفی کتاب استاندارد در دوره اوان کودکی به شیوه اجرایی مناسب خبر داد.

کد مطلب: ۱۶۳۴۶۳۷
لینک کوتاه کپی شد
«طعم کتاب»؛ الگویی ملی برای انتخاب کتاب استاندارد در دوره اوان کودکی

محمد دھریزی؛  درباره هدف و برنامه‌های جشنواره ملی «طعم کتاب»  در دو سال گذشته توضیح داد و بیان کرد: «جشنواره طعم کتاب سال گذشته دوره آزمایشی خود را طی کرد. این جشنواره در سال اول برگزاری خود، ابتدا به‌صورت پایلوت در ۵ استان کشور اجرا شد. پس از دوره آزمایشی، یک نظرسنجی علمی و دقیق با مربیانی که در اجرای جشنواره دخیل بودند انجام شد و نتایج بسیار خوبی به دست آمد.»

رضایت  ۹۶ درصدی مربیان از اثربخشی طعم کتاب/ امسال در ۳۲ استان کشور  برگزار می‌شود

دبیر علمی جشنواره ملی طعم کتاب در ادامه از رضایت  ۹۶ درصدی مربیان حاضر در این جشنواره  از میزان اثربخشی جشنواره ملی طعم کتاب خبر داد  و گفت:  «تقریباً ۹۶ درصد مربیانی که سال گذشته اجرای جشنواره را بر عهده داشتند، از این جشنواره رضایت داشتند و تأکید کردند که این جشنواره اثربخشی خوبی داشته و نوآموزان ارتباط خوبی با آن برقرار کرده‌اند. همچنین تقاضای آن‌ها این بود که جشنواره به‌صورت فراگیر برگزار شود. به همین دلیل امسال جشنواره «طعم کتاب» در سراسر کشور و در ۳۲ استان برگزار خواهد شد.»

اوان کودکی،  دوره کودکی از بدو تولد تا پایان شش سالگی است که شامل دوره اول (بدو تولد تا پایان سه سالگی) و دوره دوم (ابتدای چهار سالگی تا پایان شش سالگی) است

وی درباره ادبیات دوره پیش از دبستان توضیح داد:  «ادبیات پیش از دبستان که ادبیات اوان کودکی  است در جهان به‌عنوان ادبیات واسطه‌محور یا ادبیات گفت‌وشنودی شناخته می‌شود. در این نوع ادبیات  از آنجا که کودکان سواد خواندن و نوشتن ندارند،  کتاب‌ها توسط یک فرد بزرگسال، اعم از پدر، مادر یا مربی، برای کودکان خوانده می‌شوند و کودکان آن‌ها را می‌شنوند.»

کتاب کودک

بلندخوانی، تکرار و اجرا؛ سه عنصر اصلی ادبیات اوان کودکی

دهریزی در ادامه با اشاره به سه عنصر ادبیات اوان کودکی گفت: «ادبیات واسطه‌محور یا ادبیات گفت‌وشنودی دارای سه عنصر اصلی است؛  بلندخوانی، تکرار و اجرا. به این معنا که کتاب‌ها باید به شیوه‌ای خاص و بارها برای کودکان خوانده شده و اجرا شوند تا تثبیت و درک آن‌ها توسط کودکان کامل شود.»

دبیر علمی جشنواره ملی طعم کتاب در ادامه درباره نحوه برگزاری جشنواره ملی طعم کتاب توضیح داد و اظهار کرد: «در جشنواره «طعم کتاب»، شیوه‌نامه بر اساس همین سه عنصر؛ بلندخوانی، تکرار و اجرا  طراحی شده است. کارگروه‌های تخصصی برای انتخاب کتاب‌های شعر و داستان، آثار ارسالی ناشران را بررسی می‌کنند و کتاب‌هایی که با فعالیت‌های تثبیتی جشنواره تناسب دارند، تحت عنوان «کتاب‌های ضروری» یا «Essential Book» انتخاب و در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرند.»

وی درباره ادامه فرآیند پس از دریافت کتب توسط مربیان و کودکان گفت: « پس از دریافت کتب  توسط مربیان و کودکان،  فعالیت‌های تثبیتی  آغاز می‌شود. هر کتاب داستان یا شعر حدود دو ماه فرصت دارد تا فعالیت‌های تثبیتی بر روی آن اجرا شود و در این مدت بین ۴۰ تا ۵۰ بار برای کودکان خوانده شود.»

چرا انتخاب کتاب برای خردسالان باید متمرکز و کارشناسی باشد؟

دهریزی در ادامه با تاکید بر تفاوت کتاب‌های مناسب برای گروه سنی پیش از دبستان با سایر دوره‌های سنی گفت: «کتاب‌های اوان کودکی دارای ویژگی‌های ساختاری خاصی هستند و انتخاب آن‌ها نیازمند شناخت و دقت است. در تمام جهان معمولا نهادهایی مسئولیت دارن تا تمام کتاب‌ها را به صورت عمومی مطالعه کنند و فهرستگانی را به خانواده‌ها معرفی می‌کنند. کتاب مانند دارو است که لیست داروهای کودکان کاملا مشخص است که لیست آن را در اخیار پزشکان و خانواده‌ها قرار داده‌اند.»

دبیر علمی جشنواره ملی طعم کتاب با اشاره به اهمیت انخاب کتاب مناسب برای گروه سنی پیش از دبستان در نگاه جامعه جهانی گفت: «در سراسر جهان انتخاب کتاب برای کودکان یک امر متمرکز است و نهادهایی مسئولیت تهیه فهرستگان کتاب‌ها مناسب اوان کودکی را بر عهده دارند. چرا که شناخت  و تمییز کتاب‌های بازاری و زرد از کتاب‌های ساختارمند و  مناسب برای این گروه سنی تقریبا یک تخصصی است. این کتاب‌ها معمولاً دارای عنصر تکرار زیاد، فضایی فانتزی و جنبه روایی هستند و گونه‌های مختلفی دارند.»

فهرستگان کتاب‌های اوان کودکی منتشر می‌شود/ معرفی ۸۳ عنوان منتخب برای خانواده‌ها

وی در ادامه از تهیه فهرستگان ویژه گروه سنی پیش از دبستان توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در ذیل جشنواره ملی طعم کتاب خبر داد و گفت: «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک از امسال همزمان با انتخاب در حاشیه جشنواره ملی طعم کتاب، فهرستگانی  برای  استفاده خانواده‌ها نیز تهیه کرده است.»

دهریزی همچنین با اشاره به انتخاب   ۸۳ عنوان کتاب در ۴ بخش توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک    ادامه داد: «تا امروز، حدود ۸۳ عنوان کتاب در ۴ بخش شامل شعر و داستان، کتاب‌های نمایشی، کتاب‌های مستند،  علمی و کتاب‌های فلسفه برای کودکان آماده شده است. پس از آماده‌سازی گزارش‌های توصیفی، این کتاب‌ها به خانواده‌ها معرفی خواهند شد و هر سال بر تعداد آن‌ها افزوده خواهد شد.»

چشم‌انداز طعم کتاب؛ افزایش مشارکت نوآموزان و گسترش پوشش استانی در سال آینده

دبیر علمی جشنواره ملی طعم کتاب  به چشم‌انداز برگزاری این طرح اشاره و بیان کرد: «چشم‌انداز جشنواره برای سال‌های آینده بر توسعه و گسترش آن متمرکز است. هدف این است که جشنواره سال‌به‌سال ضمن رفع نواقص و آسیب‌شناسی‌های انجام‌شده، پوشش گسترده‌تری در استان‌ها داشته باشد.»

وی یکی از محور‌های مهم سال آینده را افزایش نرخ  شرکت‌کنندگان جشنواره در هر استان برشمرد و توضیح داد:  «در سال جاری، با وجود اجرا جشنواره طعم کتاب در تمامی استان‌ها بنا داریم تا حداقل  بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نوآموزان هر استان به‌صورت تقریبی و اختیاری در جشنواره شرکت کنند. هدف بلندمدت، افزایش این درصد و دسترسی بیشتر کودکان به جشنواره است که میزان دقیق آن مستلزم برنامه‌ریزی کارشناسی خواهد بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار