مدرس حوزه خانواده و تربیت شهرستان ملارد تاکید کرد:
لزوم طراحی برنامههای مدرسهمحور برای تقویت تابآوری و مسئولیتپذیری فردی
ملارد(پانا)-مدرس حوزه خانواده و تربیت شهرستان ملارد بر لزوم طراحی برنامههای مدرسهمحور برای تقویت تابآوری، شناخت بدن، مرزهای ارتباطی سالم و مسئولیتپذیری فردی تاکید کرد.
حامد بخشی، مدرس حوزه خانواده و تربیت شهرستان ملارد در نشست تخصصی مشاوران مدارس با محوریت تربیت جنسی و مهارتهای زندگی با بیان اینکه مدرسه تنها محل آموزش دروس نیست، اظهار کرد: موضوع مهارت زندگی در مدرسه یک ضرورت انکارناپذیر است و ما باید مدرسه را به کارگاهی تبدیل کنیم که در آن دانشآموزان مهارتهایی مانند حل مسئله، تصمیمگیری و مدیریت هیجانات را به صورت عملی و کاربردی فرامیگیرند.
وی همچنین با اشاره به اهمیت بهداشت روانی دانشآموزان تاکید کرد: خود مراقبتی و سلامت روان پایه اصلی رشد سالم دانشآموزان است و ما باید به نسل جوان بیاموزیم که چگونه علائم فشار روانی را شناسایی کرده و با تکنیکهای ساده خودمراقبتی از سلامت روان خود محافظت کنند.
بخشی در ادامه نقش مشاوران را کلیدی خواند و تشریح کرد: مشاوران مدارس به عنوان پیشگامان عرصه پیشگیری، نقش محوری در شناسایی به موقع آسیبهای اجتماعی دارند و با رصد دقیق تغییرات رفتاری دانشآموزان میتوانند از تبدیل مشکلات کوچک به بحرانهای بزرگ جلوگیری کنند.
وی با تاکید بر ضرورت آموزش روابط سالم گفت: آموزش مرزهای ارتباطی سالم به نوجوانان، آنان را در برابر بسیاری از تهدیدات مصون میدارد و به آنان میآموزد چگونه در روابط خود حریمهای شخصی را حفظ کرده و ارتباطاتی مبتنی بر احترام متقابل داشته باشند.
وی در ادامه افزود: تقویت تابآوری و مسئولیتپذیری باید در اولویت برنامههای تربیتی مدارس قرار گیرد چرا که زندگی پر از چالشهای غیرقابل پیشبینی است و به دانشآموزان بیاموزیم چگونه در برابر مشکلات مقاوم بوده و مسئولیت انتخابهای خود را بپذیرند.
بخشی در پایان با اشاره به اهمیت برنامهریزی آموزشی خاطرنشان کرد: موفقیت تمامی این برنامهها در گرو طراحی و اجرای برنامههای مدرسهمحور و مبتنی بر شرایط بومی هر آموزشگاه است و هر مدرسه باید با توجه به ویژگیها و نیازهای خاص دانشآموزان خود، برنامههای کاربردی تدوین کند.
ارسال دیدگاه