معاون معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، در نشست هماندیشی معاونان، مربیان پرورشی و مشاوران مدارس نواحی چهارگانه شیراز و صدرا مطرح کرد؛
مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای پرورشی و برگزاری اردوها؛ شاخص ارزیابی عملکرد مدارس
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: در دوره جدید تحول پرورشی، میزان مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای پرورشی و برگزاری اردوهای دانشآموزی به عنوان دو شاخص اصلی ارزیابی عملکرد مدارس در نظر گرفته شده است.
به گزارش پانا، صادق حسینزاده ملکی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، در نشست هماندیشی معاونان، مربیان پرورشی و مشاوران مدارس نواحی چهارگانه شیراز و صدرا، بر بازنگری در شیوههای اجرای برنامههای پرورشی و بهرهگیری از فناوریهای نوین تأکید کرد.
وی گفت: «حوزه پرورشی در دهههای اخیر با حجم بالایی از بخشنامهها، طرحها و جشنوارهها روبهرو بوده است، اما دستیابی به اهداف مورد انتظار نیازمند تحول در روش اجرا و بازطراحی ساختارهاست.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: «با تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر اهمیت فعالیتهای تربیتی و انتخاب آموزش و پرورش به عنوان اولویت دولت چهاردهم، فرصت ارزشمندی برای تحول بنیادین در حوزه پرورشی فراهم شده است.»
وی ادامه داد: «در این دوره تلاش داریم معاونت پرورشی و فرهنگی را از نهادی صرفاً دستورالعملمحور به مرکزی برای تولید فناوریها و محتوای فرهنگی و تربیتی نوین تبدیل کنیم تا بتوانیم نیازهای واقعی مدارس و دانشآموزان را پاسخ دهیم.»
دکتر حسینزاده ملکی با اشاره به اهمیت مشارکت فعال دانشآموزان در برنامههای مدرسه اظهار کرد: «در سال تحصیلی جاری، دو شاخص اصلی برای سنجش فعالیتهای پرورشی مدارس تعیین شده است: نخست، میزان مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای پرورشی، و دوم، کیفیت و کمیت برگزاری اردوهای دانشآموزی.»
وی تأکید کرد: «در این مسیر، حمایت و توانمندسازی مربیان پرورشی در دستور کار قرار دارد تا بتوانند زمینهساز حضور و نقشآفرینی مؤثرتر دانشآموزان باشند.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: «در طرح پرورشی نوین، کاهش تعدد بخشنامهها، طرحها و جشنوارههای پراکنده از اولویتهاست تا فعالیتهای تربیتی به سمت عمق، اثربخشی و استمرار هدایت شود.»
وی اضافه کرد: «بسیاری از مهارتهای خوشبختی در کلاسهای درس آموزش داده میشود، اما دانشآموزان فرصت تمرین عملی آن را نمییابند. مأموریت ما فراهم کردن این فرصتها در قالب تشکلها، اردوها و برنامههای مدرسهمحور است.»
رئیس سازمان دانش آموزی کشور گفت: «جشنواره نقشینه فعالیتی تازه به مدارس اضافه نمیکند، بلکه میزان مشارکت واقعی دانشآموزان در برنامههای موجود را رصد و تحلیل میکند.»
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: «با اجرای این برنامهها بتوانیم نسلی توانمند، مسئولیتپذیر و خوشبخت برای آینده ایران تربیت کنیم.»
در ادامه نشست، تعدادی از معاونان، مربیان پرورشی و مشاوران مدارس دیدگاهها و دغدغههای خود را مطرح کردند.
در این نشست، دکتر میکائیل باقری (مدیرکل قرآن، عترت و نماز)، دکتر علی سعیدی (مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی)، خانم ابراهیمی (مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش) و جمعی از مشاوران حوزه پرورشی وزارت از جمله آقایان قلیزاده، قویدل و حسینیفاضل حضور داشتند.
ارسال دیدگاه