عضو شورای شهر تهران: پلمب پاساژ علاالدین محتمل است
تهران (پانا) - رییس کمسیون ایمنی شورای اسلامی شعر تهران با بیان اینکه پلمب پاساژ علاالدین محمتل است، گفت: اگر شهروندان جان خودشان را دوست دارند وارد این نشوند.
مهدی بابایی شامگاه سهشنبه در گفتوگویی با اشاره به آلودگی هوا در شهر تهران اظهار کرد: در ۱۰ روز گذشته دو پاساژ شانزلیزه و آلومینیوم در شهر تهران پلمب شد؛ چرا که فرآیند ایمنی آنها با کندی پیش میرفت. با تعهدی که از مالکین گرفته شد، به صورت موقت رفع پلمپ صورت گرفت تا روند ایمنی شدن این ساختمانها به نتیجه برسد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین پاساژ علاءالدین تاحدودی ایمنیها را رفع کرده اما طیفی از ناایمنیها در این ساختمان هنوز رفع نشده و این موجب شد هنوز تاییدیه ایمنی را اخذ نکرده باشد.
به گفته بابایی، دادستانی نیز در این خصوص باید ورود کند اما با ادامه این روند دور از ذهن نیست که شاهد تعطیلی این ساختمان باشیم چرا که باوجود تردد زیاد شهروندان مجموعه بسیار ناایمنی است؛ اگر شهروندان جان خودشان را دوست دارند وارد این مجموعه نشوند.
وی ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری توسعه حمل و نقل عمومی در قالب خرید اتوبوس، خرید واگن و برقی سازی حمل و نقل در اولویت قرار گرفت؛ تاکنون بیش از ۲ هزار دستگاه اتوبوس جدید خریداری و بیش از ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس نیز نوسازی و اورهال شد.
بابایی افزود: همچنین در راستای اقدامات مدیریت شهری اولین بار در تهران از اتوبوسهای برقی استفاده شد؛ تاکنون بیش از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در تهران فعال هستند و براساس قرارداد با کشور چین این تعداد به مرور افزایش پیدا میکند. براساس این اقدامات بعد از این دوره مدیریت شهری هم به تعداد ناوگان برقی حمل و نقل اضافه خواهد شد.
این عضو شورای شهر تهران در خصوص وضعیت قرارداد واگنهای مترو با کشور چین گفت: توسعه واگنهای مترو از دیگر اقدامات مدیریت شهری بود و در این دوره قرارداد هزار و ۸۰ واگن با کشور چین و در کنار آن قرارداد ۱۱۳ واگن داخلی هم بسته شد که یک رام آن تحویل داده شد و در خطوط در حال فعالیت است.
به گفته وی، همچنین دو رام دیگر هم آماده بهرهبرداری است و طی روزهای آینده کار خود را آغاز میکند. طبق برنامه زمان بندی دو رام قطار خارجی هم به سرویس متروی تهران اضافه خواهد شد. بیش از ۵۰ درصد از رامهای قبلی هم اورهال و به روز رسانی شده است.
بابایی درباره وضعیت سیاهه انتشار جدید آلودگی هوا بیان کرد: سیاهه انتشار جدید باید احصا شود تا ببینیم تاثیرات مثبت بوده یا نه، اما رویکرد توسعه حمل و نقل پاک حتما تاثیرگذار بوده است؛ قراردادی که در این دوره برای خرید واگنهای مترو بسته شد، به اندازه کل خرید ۲۵ سال گذشته شورای شهر بوده است.
بابایی ادامه داد: دلیل تاخیر در ورود متروها بروکراسیهای اداری است که کمک دولت را میطلبد؛ با این حال دیگر مشکلات حل شده و سیر تولید این واگنها به صورت انبوه ادامه پیدا خواهد کرد. اصل کار این است که واگنها به هر حال به ایران برسد که این اتفاق رخ خواهد داد. همچنین امیدوار هستیم اتوبوسهای دوکابین هم تا بهمن ماه وارد خطوط شوند.
وی با بیان اینکه آخرین سیاهه انتشار در سال ۹۶ منتشر شده و بر همین اساس شهرداری در این دوره مدیریت شهر موظف شد سیاهه انتشار جدید را تهیه کند، اضافه کرد: این سیاهه انتشار تاکنون ۹۵ درصد پیشرفت داشته و بررسیها در حال اتمام است؛ براساس آخرین سیاهه انتشار در سال ۱۴۰۱، مجموع آلایندهها از ۷۰۱ هزار تن در سال ۱۳۹۶ به ۵۳۷ هزار تن در سال ۱۴۰۱ رسیده و این یعنی حدود ۲۳ درصد مجموع آلایندهها کاهش پیدا کرده است.
بابایی افزود: شاخصهای سنجش آلودگی هوا در سال ۱۴۰۲ به روز رسانی و سخت گیرانه تر شد؛ لذا این مساله باعث شد تعداد روزهای آلوده تغییر محسوسی نداشته باشد اما سیاهه انتشار میگوید از سال ۹۶ تا ۱۴۰۱ آلودگی تهران ۲۳ درصد کاهش داشته است.
نایب رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اضافه کرد: منابع متحرک در سال ۹۶ حدود ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران را به خودش اختصاص میداد اما در سیاهه انتشار سال ۱۴۰۱، ۷۵ درصد از آلودگی را در بر گرفت و کاهش حدود ۱۰ درصدی را شاهد بودیم.
وی یادآور شد: آلودگی نیروگاهها از ۵ درصد به ۱۰.۸۵ درصد رسیده که رشد حدود ۶ درصدی را داشتیم و این آمار استفاده از مازوت در آن سالها را نشان میدهد؛ این آمارها ثابت میکند باید توجه جدی مدیران به موضوع منابع متحرک بیشتر باشد. با این حال انتقال ریزگردها به تهران تاثیرات زیادی را در آلودگی هوا داشته که در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.
ارسال دیدگاه