کارشناس مشاوره در البرز:
تعاملات آنلاین یکی از دلایل گوشهگیری دانشآموزان است
کرج(پانا)- کارشناس مشاور تحصیلی ناحیه ۱ کرج اعلام کرد: تعاملات آنلاین به جای تعاملات رودررو یکی از دلایل گوشهگیری دانشآموزان در مدارس است که نه تنها بر سلامتروانی دانشآموزان تأثیر میگذارد، بلکه میتواند به عملکرد تحصیلی آنها نیز آسیب بزند.
مهنوش کهیش در مورد علل گوشهگیری دانشآموزان در مدارس در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «در دنیای امروز، فشارهای اجتماعی و رقابتهای شدید در مدارس میتواند به احساس عدم کفایت و خودکمبینی در دانشآموزان منجر شود.این امر ممکن است باعث شود که برخی از دانشآموزان از تعاملات اجتماعی دوری کنند و به گوشهگیری روی آورند.»
وی افزود: «شرایط خانوادگی نامناسب،مانند اختلافات والدین یا مشکلات مالی، میتواند بر روحیه دانشآموزان تأثیر بگذارد.این مشکلات ممکن است باعث شود که دانشآموزان احساس تنهایی و بیپناهی کنند و از ارتباط با همکلاسیهای خود دور شوند.»
کهیش اضافه کرد: « برخی از دانشآموزان ممکن است به دلیل عدم آموزش کافی در زمینه مهارتهای اجتماعی، نتوانند روابط مؤثری با دیگران برقرار کنند.این کمبود میتواند منجر به انزوا و گوشهگیری آنها گردد.»
این مشاور تحصیلی بیان کرد: «افزایش استفاده از فناوری و شبکههای اجتماعی ممکن است ارتباطات واقعی را کاهش دهد.بسیاری از دانشآموزان به جای تعاملات رودررو، ترجیح میدهند از طریق پیامرسانها و شبکههای اجتماعی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند که این امر میتواند به انزوا دامن بزند.»
وی اظهار کرد: «تجربههای منفی مانند قلدری یا طرد شدن در گذشته میتواند باعث شود که دانشآموزان از برقراری ارتباط با دیگران خودداری کنند.این ترس از تجربه دوباره طرد شدن میتواند آنها را به سمت گوشهگیری سوق دهد.»
کهیش اظهار کرد: «مدارس باید فضایی امن و حمایتی برای دانشآموزان فراهم نماید که دانشآموزان در مدرسه احساس راحتی کرده و بتوانند به راحتی مشکلات خود را بیان کنند. برگزاری جلسات مشاورهای و گروههای حمایتی میتواند به این هدف کمک کند.»
کارشناس مشاوره در البرز ادامه داد: «برنامههای آموزشی که بر توسعه مهارتهای اجتماعی تمرکز دارند، میتوانند به دانشآموزان کمک کنند تا روابط مؤثرتری با همکلاسیهای خود برقرار کنند. فعالیتهای گروهی و کارگاههای تعاملی میتوانند در این زمینه مؤثر باشند.»
وی در پایان گفت: «گوشهگیری دانشآموزان یک مسئله پیچیده است که نیازمند توجه جدی از سوی معلمان، خانوادهها و مسئولان آموزشی است.با شناسایی علل این پدیده و اجرای راهکارهای مؤثر، میتوان به کاهش انزوای اجتماعی دانشآموزان کمک کرد و زمینهساز رشد روانی و تحصیلی آنها شد. ایجاد یک محیط آموزشی مثبت و حمایتی میتواند به افزایش اعتمادبهنفس و تعاملات اجتماعی دانشآموزان کمک کند و در نهایت به موفقیت تحصیلی آنها منجر شود.»
ارسال دیدگاه