مدیرکل دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری مطرح کرد:
بسته «از ایرانمان دفاع میکنیم» فرصتی برای بازنمایی تربیتی یک رخداد ملی
هدف ما ثبت زنده و فوری رخداد تابستان ۱۴۰۴ در حافظه آموزشی مدارس است
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، با اشاره به هدف تدوین بسته تربیت و یادگیری «از ایرانمان دفاع میکنیم» گفت این مجموعه تلاشی است برای بازنمایی تربیتی رخدادهای اخیر و پرورش نسلی آگاه، همبسته و امیدوار به آینده.
سیدمهدی باقریان در گفتوگویی با رادیو گفتوگو درباره اهداف و ویژگیهای بسته تربیت و یادگیری «از ایرانمان دفاع میکنیم» توضیح داد: این بستهها در سه دوره تحصیلی (دوره دوم ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم) طراحی شدهاند و محتوای اصلی آنها روایت تربیتی و آموزشی رخداد بزرگ تابستان ۱۴۰۴ است.
باقریان با اشاره به تفاوت این بسته با کتابهای درسی مرسوم گفت: این بستهها در قالب کتابهایی طراحی شدهاند که گرچه ساختار درسی دارند، اما هدفشان ارائه یک تجربه زیسته، تربیتی و گفتوگومحور برای دانشآموزان است؛ تجربهای که بتواند فرصتی برای گفتوگو درباره هویت ملی، دفاع از کشور و درک درست از رخدادهای اخیر باشد.
وی افزود: در معمولترین روندها، ثبت و روایت چنین رخدادهایی به زمانی طولانی نیاز دارد تا وارد کتابهای درسی شوند؛ اما ما تشخیص دادیم که این تجربه تازه و زنده، باید همان سال و در قالبی ویژه در اختیار مدارس قرار گیرد تا معلم، دانشآموز و خانواده بتوانند در فضای واقعی و احساسی آن قرار بگیرند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری هدف اصلی این طرح را تقویت هویت ملی و سواد دفاعی دانشآموزان دانست و گفت: این بسته فرصتی است برای گفتوگوی سازنده در کلاس درس و بازنمایی تربیتی رخدادی که همه جامعه درگیر آن بودند. مدرسه میتواند با استفاده از این بسته در کنار برنامههای رسمی آموزش، فضاهایی برای اجرای نمایش، برگزاری اردو، سخنرانی و کارهای گروهی فراهم کند تا مفاهیم دفاع، همبستگی و امید به آینده در عمل تجربه شود.
باقریان با بیان اینکه این بستهها برای هر سه دوره تحصیلی با رویکردی تلفیقی طراحی شدهاند، توضیح داد: در این محتواها تلاش شده تا درسها با موضوعات کتابهای موجود مانند مطالعات اجتماعی، تفکر و سبک زندگی، فارسی و تاریخ پیوند بخورند تا معلم بتواند از ظرفیتهای برنامه رسمی برای اجرای برنامههای یادگیری بهرهمند شود.
وی ضمن تأکید بر اهمیت خلاقیت مدارس در اجرای بسته، گفت: اجرای موفق این طرح به تهران یا شهرستان محدود نیست؛ بلکه با اندکی خلاقیت در طراحی فعالیتها، همه مدارس میتوانند محیطی جذاب و مشارکتی برای یادگیری فعال دانشآموزان فراهم کنند. این بسته فرصتی است برای تجربه زیستهای جدید و معنابخش در نظام تعلیموتربیت کشور.
ارسال دیدگاه