جنگ ۱۲ روزه محور نوزدهمین جشنواره فیلم مقاومت
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ جشنواره نوزدهم مقاومت برگزار میشود / ۵ فیلم مقاومتی در جشنواره فجر / جنگ ۱۲ روزه تولد نظریه مقاومت جهانی
تهران (پانا) - علی غفاری دبیر جشنواره فیلم شهر با اشاره به این مطلب که جنگ ۱۲ روزه تولد نظریه مقاومت جهانی را به اثبات رساند گفت: شکستن هیمنه کودککش رژیم صهیونیستی حادثهای بود که تاریخ را تکان داد.
صبح امروز نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با حضور مدیران این رویداد هنری و فرهنگی در حسینیه ارشاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست علی غفاری دبیر جشنواره فیلم شهر با گرامیداشت یاد شهدای جنگ دوازدهروزه و شهید حسین سلامی گفت: جا دارد از شهید سلامی یاد کنم که سخنران همیشگی مراسم اختتامیههای فیلم مقاومت بودند. نبود ایشان ضایعهای تلخ و عمیق است. شهید سلامی دکترین هنر والا را تئوریزه کرد و بهعنوان سندی ماندگار برای ما به یادگار گذاشت. او پیش از هر سخنرانی، ساعتها مطالعه میکرد و تسلطش در عرصه سینما مثالزدنی بود.
دبیر جشنواره مقاومت با اشاره به تحولات اخیر فلسطین و «طوفان الاقصی» گفت: شکستن هیمنه کودککش رژیم صهیونیستی حادثهای بود که تاریخ را تکان داد و نیازمند سالها پژوهش دانشگاهی است. با ارجاع به سخنان مقام معظم رهبری، باید گفت این اتفاق باعث شد رژیم صهیونیستی دیگر رنگ آرامش نبیند. امام خمینی (ره) صدای مظلومان جهان و مبدع گفتمان مقاومت در عصر جدید بود؛ عصری که بدون نام خمینی نمیتوان از آن یاد کرد.
غفاری با اشاره به فلسفه ماندگاری حسینیه جماران یادآور شد: امام (ره) اصرار داشتند که جماران به همین سادگی بماند و این نشانه درک عمیق او از مفهوم مقاومت و دفاع مشروع بود. مقاومت یعنی ایستادگی در برابر نازیباییها. امام (ره) مسیر جدیدی پیش پای هنر گشود، در زمانیکه سینما در آستانه سقوط بود. سینمای پیش از امام (ره)، هیچگاه در خدمت جریان مقاومت نبود. وقتی از پدیده مقاومت سخن میگوییم، یعنی بازگرداندن سینما به مسیر حقیقی خود.
وی در ادامه با اشاره به نمادهای مقاومت افزود: شخصیت چریک یحیی سنوار، بهعنوان اسطوره مظلومان جهان در تاریخ ماندگار خواهد ماند.
دبیر جشنواره، خلیج فارس را صرفا یک موقعیت جغرافیایی ندانست و گفت: مسئله خلیج فارس نماد پانصد سال رویارویی ما با غرب است. ما حتی یکبار افتتاحیه جشنواره را بر عرشه ناو برگزار کردیم. از دوره هجدهم جشنواره، مسئله فلسطین و «طوفان الاقصی» بهطور جدی در فیلم مقاومت تبلور یافت.
غفاری با اشاره به اهمیت وقایع اخیر در شکلگیری نظریه مقاومت بیان کرد: شاخصه خاص این دوره از جشنواره، پیوند آن با حوادثی است که دستکم ۱۲ سال ریشه دارد. امسال فراخوان جشنواره در حالی اعلام میشود که همزمان با «طوفان الاقصی» و جنگ ۱۲ روزه هستیم؛ جنگی که ضربهای بیسابقه به رژیم صهیونیستی وارد کرد و تا سالها اثرش باقی خواهد ماند.
وی ادامه داد: جنگ ۱۲ روزه نشان داد مقاومت فقط یک الگوی استراتژیک نظامی نیست، بلکه بهعنوان یک منبع الهام فکری در جهان مطرح شده است. این جنگ، مقاومت را به یک نظریه و گفتمان بدل کرد و معادلات امنیتی، بازدارندگی و حتی تفکر فرامنطقهای را تغییر داد.
دبیر نوزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با اشاره به استمرار فعالیت دبیرخانه بیان کرد: تلاش کردیم جشنواره از دوره گذشته تعطیل نشود. دوستان دبیرخانه با همت فراوان، فعالیت آن را تداوم بخشیدند تا مسیر مقاومت در حوزه هنر حفظ شود. در همین راستا، پیشنهادهایی برای تثبیت ساختار جشنواره و تبدیل آن به رویدادی سالانه ارائه کردیم تا مسئله دفاع مقدس و مقاومت همواره در متن جریان فرهنگی کشور باقی بماند.
غفاری با اشاره به روند تولید آثار جدید گفت: پس از حوادث «طوفان الاقصی» و جنگ ۱۲ روزه، امروز شاهد رشد چشمگیری در تولید آثار مرتبط با مقاومت هستیم. هماکنون ۵ تا ۶ فیلم بلند در زمینه جنگ ۱۲ روزه در حال آمادهسازی است. از دوره گذشته تاکنون، غلبه آثار داستانی بر مستندها چشمگیر بوده و ما در دو سه سال اخیر شاهد یک رویش خاص در عرصه سینمای داستانی مقاومت بودهایم؛ رویشی که میتواند زبان تازهای از بیان حماسه، ایمان و ایستادگی را به سینمای ایران ببخشد.
در بخشی از این نشست «محمدعلی شجاعی» قائممقام دبیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با اشاره به برگزاری این جشنواره گفت: ویژگی جشنواره فیلم مقاومت در نوزدهمین دوره رشد چشمگیر کمی و کیفی آثار است که موجب تثبیت جایگاه جشنواره بهعنوان یک رویداد فرهنگی و جهانی است.
وی خاطرنشان کرد: در جشنواره هجدهم، با وجود آنکه فراخوان با تأخیر منتشر شد و شرایط خاص منطقهای ازجمله رویداد «طوفان الاقصی» پیش آمد، انتظار چندانی از نظر کمی نداشتیم. اما در یک اتفاق شگفتانگیز، بیش از ۳۳۰۰ اثر از داخل و خارج کشور به دبیرخانه رسید که حدود ۴۰۰ اثر در قالبهای مستند، فیلم کوتاه و انیمیشن و نزدیک به ۹۰ فیلم بلند داستانی را شامل میشد.
شجاعی یادآور شد: از میان آثار بلند، حدود ۳۰ فیلم در بخش رقابتی قرار گرفتند. در کنار آن، بیش از هزار اثر بینالمللی نیز به جشنواره ارسال شد که بخش قابلتوجهی از این رشد مدیون فعالیتهای کمیته بینالملل است.
در ادامه این نشست غفاری دبیر جشنواره فیلم مقاومت با اشاره به اینکه در ۲۰ کشور جهان میز سینمای مقاومت راهاندازی شده است، تصریح کرد: در دوره قبل، حدود ۲۰ میز کشور راهاندازی شد که بهصورت تخصصی مسئول توزیع فراخوان جشنواره در کشورهای مختلف بودند. این اقدام باعث شد تا فراخوان به شکل هدفمند به دست فیلمسازان خارجی برسد و حتی شاهد تولید آثار جدیدی بودیم که پس از انتشار فراخوان و در پاسخ به آن تولید و برای ما ارسال شد.
وی افزود: برخی از این آثار بهصورت اکران خصوصی در جشنواره نمایش داده شدند و این نشاندهنده ظرفیت ارتباطی و دیپلماسی فرهنگی جشنواره فیلم مقاومت است.
غفاری یکی از دستاوردهای مهم دوره گذشته را فعالسازی شبکه مردمی اکران فیلمهای مقاومت دانست و گفت: با هدف گسترش دسترسی مردمی به آثار، شبکهای از اکرانهای استانی ایجاد شد که ابتدا در ۱۸ استان فعال بود و بهتدریج به ۲۲ استان گسترش یافت. این شبکه پس از پایان جشنواره نیز در مناسبتهای مختلف فرهنگی و مذهبی فعال ماند و به نمایش آثار مقاومت در سطح کشور ادامه داد.
شجاعی افزود: این فعالیتها در راستای مأموریت دبیرخانه دائمی جشنواره است که صرفاً به برگزاری سالانه محدود نمیشود، بلکه هدف آن، گسترش مستمر فرهنگ مقاومت و عدالتخواهی از طریق هنر است.
دبیر جشنواره فیلم مقاومت با اشاره به تثبیت زمان برگزاری رویداد گفت: با تصمیم دبیرخانه دائمی، جشنواره از این پس هر ساله در سوم خرداد، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر برگزار خواهد شد. سوم خرداد برای ما صرفاً یک تاریخ نیست؛ بلکه نمادی از مقاومت، پیروزی و ایستادگی است و جشنواره فیلم مقاومت نیز در همین مسیر حرکت میکند.
شجاعی افزود: افتتاحیه جشنواره نوزدهم در هفتم اردیبهشت ۱۴۰۵ برگزار میشود و اختتامیه در سوم خرداد خواهد بود.
در ادامه این نشست شجاعی با اشاره به تغییرات ساختاری در بخش رقابتی گفت: در دوره جدید، بخشهای داخلی و بینالمللی از هم تفکیک نخواهند شد و آثار ایرانی و خارجی در کنار هم رقابت خواهند کرد. این تصمیم برای ارتقای سطح فنی و محتوایی داوری و ایجاد تعامل بیشتر میان سینماگران مقاومت در سراسر جهان اتخاذ شده است.
وی تأکید کرد: استقبال کشورهای محور مقاومت از جمله لبنان، سوریه، عراق و یمن چشمگیر بوده است. اما نکته جالب، مشارکت فیلمسازان کشورهای غیرعضو محور مقاومت است که از گفتمان عدالتطلبانه و انسانی جشنواره الهام گرفتهاند. این نشان میدهد که جشنواره مقاومت مسیر خود را در جهان اسلام و حتی فراتر از آن پیدا کرده است.
قائممقام دبیر جشنواره با اشاره به مأموریت فرهنگی این رویداد گفت: جشنواره فیلم مقاومت صرفاً یک رویداد سینمایی نیست. هدف آن جریانسازی در حوزه تولیدات مستند، کوتاه و سینمایی در راستای گفتمان مقاومت است. ما معتقدیم سینمای مقاومت باید به زبان جهانی سخن بگوید و پیام عدالت، کرامت انسانی و ایستادگی ملتها را از طریق هنر منتقل کند.
وی افزود: در همین راستا، فعالیت رسانهای و ارتباطات بینالمللی نقش مهمی در معرفی آثار و تبیین اهداف جشنواره دارد. این بخش از مسئولیت ما تنها محدود به دبیرخانه نیست، بلکه همه نهادهای فرهنگی و رسانهای باید در گسترش این گفتمان سهیم باشند.
شجاعی درباره جزئیات اجرایی نوزدهمین دوره اعلام کرد: فرآیند ثبت آثار از اول آذرماه از طریق وبسایت رسمی جشنواره آغاز میشود. هنرمندان تا ۳۰ بهمنماه فرصت دارند آثار خود را ثبت کنند. البته برای فیلمهای سینمایی، مهلت ارسال تا ۲۰ اسفندماه تمدید شده است.
وی افزود: تمام آثار پس از ثبت، توسط هیئتهای انتخاب و داوری در بخشهای مختلف شامل فیلم بلند، کوتاه، مستند و انیمیشن بررسی خواهند شد و نتایج نهایی بهصورت رسمی اعلام میشود.
ارسال دیدگاه