رئیس جامعه خیرین مدرسهساز کشور:
فارغالتحصیل بدون مهارت، امید ندارد
مشهد(پانا)-رئیس جامعه خیرین مدرسهساز کشور گفت:دانشآموز باید مهارت یاد بگیرد تا امید داشته باشد؛ تنها درس خواندن کافی نیست.
حمیدرضا شاهحسینی با اشاره به اهمیت تربیت نیروی فنی و مهارتی گفت:کشورهایی که مسیر توسعه را در پیش گرفتهاند، با تکیه بر آموزش و مهارتآموزی در دبیرستانها و هنرستانها پیشرفت کردهاند، نه فقط با دانشگاه.
او با تأکید بر ضرورت تقویت هنرستانها و آموزشهای فنی افزود:اگر بتوانیم فارغالتحصیلان فنیوحرفهای را در کشور تقویت کنیم، به توسعه واقعی نزدیک میشویم. ما باید برای مدارس فنیوحرفهای اهتمام ویژه داشته باشیم. امروز دانشجو امیدی ندارد، چون احساس میکند پس از سالها تحصیل شغلی در انتظارش نیست. اما دانشآموزی که مهارت دارد، امید دارد.
شاهحسینی در ادامه با اشاره به اهمیت معلمان گفت:خیّرین مدرسهساز کار بزرگی میکنند، اما اگر ما معلم خوب نداشته باشیم، مدرسه به تنهایی کارساز نیست. دانشگاه فرهنگیان باید درست عمل کند. معلم باید حالش خوب باشد تا بتواند حال دانشآموز را خوب کند. برای این کار سه نیاز باید برای معلم تأمین شود: مسکن، معیشت و درمان. خیّری که مدرسه میسازد، میتواند در کنار آن این سه حوزه را هم برای معلمان آن مدرسه در نظر بگیرد.
او افزود:منابع آموزشی، نرمافزارها و ابزار دیجیتال مهماند، اما در نهایت محور تحول آموزش معلم است. در دنیا امروز، آموزش چهرهبهچهره و تربیتمحور هنوز اثرگذارترین نوع آموزش است و این از دانشگاه فرهنگیان باید آغاز شود.
شاهحسینی همچنین بر پیگیری فعالیت خیرین تأکید کرد و گفت:باید خیرین قدیمی را دوباره به میدان آورد. کسی که پدربزرگش پنجاه سال پیش مدرسه ساخته، خودش یا فرزندانش هم بیتردید در نگهداری آن مدرسه مشارکت میکنند. در استان خراسان رضوی تجربههای خوب زیادی داریم؛ برخی خیرین بیش از هزار مدرسه ساختهاند، و این بسیار ارزشمند است.
وی درباره لزوم افزایش فضای ورزشی مدارس نیز گفت:جای تربیت بدنی در مدارس ما خالی است. در طراحی نقشههای آموزشی باید زمین ورزشی دیده شود. پرورش و آموزش باید در کنار هم باشد. اگر خیر مدرسهای میسازد، باید بداند بخشی از آن به ورزش اختصاص دارد.
رئیس جامعه خیرین مدرسهساز کشور افزود:ما معتقدیم پایداری مدیریت مدارس با استفاده از مربیان متعهد و مشارکت خیرین ممکن میشود. اگر در هر مدرسه سه تا پنج نفر از خیرین محلی عضو فعال داشته باشیم، میتوانیم نگهداری و تجهیز مدارس را پایدار کنیم. حتی پیشنهاد دادهایم عنوان "خیرین" به جلسات انجمن اولیا و مربیان اضافه شود تا ارتباط خانوادهها با خیرین مستقیمتر و مؤثرتر شود. در تهران نمونهای داشتیم که مدیر مدرسه توانست چهل میلیارد تومان کمک از اولیا جذب کند. چنین مدیرانی باید تشویق شوند.
او در پایان با اشاره به نقش همدلی در پیشبرد اهداف جامعه خیرین گفت:استان خراسان رضوی جزو موفقترین استانهای کشور در فعالیت مجامع خیرین است. خدا را شکر با همدلی و همفکری مدیران و خیرین کارهای بزرگی انجام شده است.
ارسال دیدگاه