در سفر مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش به یزد مطرح شد؛
تربیتمحوری و میدان دادن به دانشآموزان، اساس آموزشوپرورش اثرگذار است
تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش بر تربیتمحوری و میدان دادن به دانشآموزان، تاکید کرد.
سیصد و چهل و سومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان یزد به ریاست محمدرضا بابایی، استاندار یزد برگزار شد. در این نشست، موضوع اجرای طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) و نقش دستگاههای مختلف در کاهش آسیبهای اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
سمیه سادات ابراهیمی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در این نشست با اشاره به اهمیت اجرای طرح نماد اظهار کرد: دغدغه نخست دولت، آموزش و پرورش است و این موضوع نشان از نگاه راهبردی دولت به آینده ایران دارد. آموزش و پرورش بستر اصلی برای ساختن آینده کشور است و آسیبهای اجتماعی تنها مختص این نهاد نیست، بلکه دغدغهای ملی است که همه دستگاهها باید در رفع آن سهیم باشند.
وی با بیان اینکه برنامهمحوری و هماهنگی بینبخشی از اصول اجرای موفق طرح نماد است افزود: اجرای این طرح باید بر اساس اطلس آسیبهای اجتماعی هر شهرستان برنامهریزی شود تا مداخلات دقیقتر و اثربخشتر باشد. طرح نماد، برنامهای ملی و معلممحور است و در این مسیر، معلمان باید نقش فعال مشاوره و راهبری را در مدارس ایفا کنند.
براساس این گزارش در ادامه این سفر، نشست تخصصی مربیان امورتربیتی، معاونین پرورشی و مشاوران مدارس یزد با حضورشاهین فرهنگ و ابراهیمی مدیرکل امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت برگزار شد.
ابراهیمی در ادامه این سفر، از خانه یاریگران زندگی استان یزد و مرکز مشاوره امام حسین(ع) نیز بازدید کرد.
گفتنی است در ادامه این سفر، مدیر کل امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان دخترانه امام خمینی (ره) حضور یافت و مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد به همراه مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، با حضور در دبیرستان دخترانه امام خمینی (ره) ناحیه یک یزد، در نماز جماعت دانشآموزان این واحد آموزشی شرکت کردند.
در این برنامه، مدیران ضمن حضور در جمع معنوی نمازگزاران، بر نقش اثرگذار اقامه نماز جماعت در مدارس به عنوان بستری برای تربیت دینی، انس با معنویت و تقویت هویت اسلامی دانشآموزان تأکید کردند.
پس از اقامه نماز، مدیر کل آموزش و پرورش استان و مدیر کل امور تربیتی وزارت، با اعضای کادر اجرایی، مشاوران و دبیران مدرسه دیدار و گفتوگو کردند.
در این نشست صمیمی، موضوعات گوناگونی از جمله اجرای طرح ملی نماد، راهکارهای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، تقویت برنامههای مشاورهای و ارتقای مهارتهای زندگی دانشآموزان مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در این نشست با اشاره به اهمیت نگاه جامع به مسائل دانشآموزان، بر استمرار فعالیتهای مشاورهای و تربیتی در مدارس تأکید کرد و گفت: مدرسه باید به عنوان محیطی امن، پویا و آگاه، زمینه رشد متوازن دانشآموزان در ابعاد مختلف علمی، اخلاقی و اجتماعی را فراهم کند.
این بازدید با گفتوگوی نزدیک مسئولان با دانشآموزان و آرزوی توفیق برای مجموعه فرهنگی دبیرستان دخترانه امام خمینی (ره) پایان یافت.
شایان ذکر است نشست با معاونین پرورشی و مشاوران مدارس به منظور بررسی چالش های حوزه امورتربیتی و مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی با حضور مدیرکل امور تربیتی و مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش و مدیر کل آموزش و پرورش استان برگزار شد.
ابراهیمی همچنین در جریان بازدید از مدرسه امام خمینی (ره)، بر ضرورت نگاه تربیتی در تمامی ارکان آموزش و پرورش تأکید کرد.
وی با قدردانی از زحمات همکاران فرهنگی استان یزد، گفت: از انرژی و انگیزه همکاران یزدی بسیار بهرهمند شدم. استان یزد در حوزه منابع انسانی حرف اول را میزند و هویت فرهنگی و اجتماعی این شهر، پشتوانهای ارزشمند برای توسعه آموزش و پرورش است.
ابراهیمی با اشاره به سرمایههای اجتماعی موجود در استان، افزود: یزد از سرمایههای غنی خانوادگی و دغدغهمندی بالای فرهنگیان برخوردار است. اینکه همکاران دارای برنامه، هدفمند و اهل اقدام هستند، بسیار ارزشمند و قابل تحسین است.
وی نظام انگیزش همکاران را از نقاط قوت آموزش و پرورش یزد دانست و تأکید کرد: سنجش اثربخشی برنامهها از مهمترین عوامل موفقیت است و خوشبختانه در یزد این موضوع بهخوبی مورد توجه قرار گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به ضرورت نگاه کلان در حوزه آسیبهای اجتماعی گفت: در مواجهه با آسیبهای اجتماعی، نباید تنها از منظر روانشناختی نگاه کرد، بلکه باید دیدی تربیتی و جامع نسبت به این مسائل داشت. همه همکاران مدرسه باید نگاه تربیتی داشته باشند، چرا که سرمایه انسانی نقش تعیینکنندهای در شکلگیری تربیت دارد.
وی در پایان با تأکید بر اهمیت دانشآموزمحوری در برنامههای مدرسه خاطرنشان کرد: تمام فعالیتهای آموزشی و پرورشی باید با محوریت دانشآموز طراحی شود. دانشآموزان باید فرصت حضور، تجربه و ایفای نقش در حل مسائل واقعی مدرسه را پیدا کنند؛ چرا که تنها در این صورت است که آموزش و پرورش میتواند به اهداف تربیتی واقعی خود دست یابد.
بازدید مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش از دبیرستان دخترانه دوره اول امام خمینی(ره)
در ادامه این سفر ابراهیمی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، به همراه مدیرکل آموزش و پرورش استان، رییس آموزش و پرورش ناحیه یک یزد و هیئت همراه از دبیرستان دخترانه دوره اول امام خمینی(ره) بازدید کردند.
در این بازدید، موضوعات مربوط به مسائل پرورشی و تربیتی دانشآموزان مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای عملی برای ارتقای برنامههای مشاورهای و تربیتی ارائه شد.
همزمان، طباطبایی، رییس مرکز مشاوره شهید منصوریزاده نیز گزارشی از فعالیتها و اقدامات انجامشده در این مرکز ارائه داد.
در پایان، مدیرکل امور تربیتی وزارت از تلاشهای ارزشمند مدیر، معاونان، معلمان و کادر پرورشی مدرسه تقدیر و تشکر کرد و بر تداوم برنامههای اثربخش تربیتی و مشاورهای تأکید کرد.
حضور مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در مرکز مشاوره امام حسین(ع) یزد
ابراهیمی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، در جریان بازدید از مرکز مشاوره امام حسین(ع) استان یزد، بر نقش محوری آموزش و پژوهش در فعالیتهای مراکز مشاوره تأکید کرد.
وی با بیان اینکه وظیفه اصلی مراکز مشاوره، آموزش و پژوهش است، اظهار کرد: این مراکز باید محور برگزاری دورههای بازآموزی برای مشاوران، مربیان امور تربیتی، آموزگاران، مدیران و معلمان مدارس باشند و این آموزشها باید به صورت حضوری، غیرحضوری و با رویکرد عملی و عملیاتی برگزار شود.
ابراهیمی همچنین با اشاره به ضرورت بازنگری و آسیبشناسی در اجرای برنامه ملی نماد افزود: فقط نگاه روانشناسانه پاسخگوی نیازهای این طرح نیست؛ باید نگاههای جامعهشناسی و تربیتی نیز در نماد تقویت شود تا اثربخشی آن افزایش یابد.
مدیرکل امور تربیتی وزارت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نگاه ما به مدرسه نباید صرفاً کلینیکی باشد. مشاور مدرسه باید با مدیر، معلمان، مربیان و دانشآموزان ارتباط عمیق برقرار کند و توان مداخله در بحران و برقراری ارتباط مؤثر با دانشآموزان را داشته باشد. مشاور نباید صرفاً اختلالمحور باشد، بلکه باید از این رویکرد فاصله بگیرد.
وی مراکز مشاوره را مسئول طراحی دورهها، محتواها و شاخصهای ارزیابی عملکرد مشاوران مدارس دانست و تصریح کرد: هیچ روزی نباید مراکز مشاوره ما خالی از آموزش برای مدیران، معاونان، معلمان، مشاوران و مربیان باشد.
ارسال دیدگاه