کارشناس فناوری آموزشی و فعال حوزه مجازی ناحیه ۲ کرج :
همافزایی مدرسه و خانواده، امنیت دیجیتال دانشآموزان را تضمین میکند
آموزش امنیت دیجیتال باید بهعنوان بخشی از برنامههای رسمی مدارس درنظر گرفته شود نه صرفاً یک کارگاه مقطعی یا زنگ فوقبرنامه باشد
کرج(پانا)-کارشناس فناوری آموزشی و فعال حوزه مجازی در ناحیه ۲ کرج گفت : در دنیای امروز که فضای مجازی بخش جدا نشدنی از زندگی نوجوانان و دانشآموزان شده، آموزش سوادرسانهای و آگاهی از خطرات اینترنتی به یکی از نیازهای ضروری مدارس بدل شده است که با قرارگیری مدرسه و خانواده درکنار هم میتوانند محیطی امنتر و پویاتر برای رشد دیجیتال دانشآموزان فراهم کنند.
زهرا محمدی، در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «اگر دانشآموزان یاد نگیرند چگونه دادههای شخصی خود را مدیریت کنند،ممکن است کوچکترین خطا در فضای مجازی به تهدیدی واقعی در زندگی آنها تبدیل شود.بسیاری از آسیبهای روانی و اجتماعی که امروز در میان نوجوانان شاهدیم، ریشه در نبود آموزش درست و آگاهانه درباره استفاده از اینترنت دارد.»
وی همچنین با توجه به تجربه نشان داده شده افزود:« زمانی که دانشآموزان در قالب فعالیتهای گروهی و آموزشی با خطراتی مانند فیشینگ، درز اطلاعات شخصی ، کلاهبرداریهای آنلاین و خشونت مجازی آشنا میشوند، رفتارشان در فضای مجازی بهمراتب مسئولانهتر میشود.»
محمدی عنوان کرد: «در بسیاری از مدارس کشورهای پیشرفته ، آموزشهای امنیت سایبری از پایه آموزش ابتدایی آغاز میشود.این دانشآموزان از همان سالهای نخست یاد میگیرند چگونه رمزهای قوی بسازند، به لینکهای ناشناس پاسخ ندهند و در شبکههای اجتماعی مرز میان حریم خصوصی و عمومی را درک کنند.در حالیکه در کشور ما هنوز این آموزشها بهصورت جدی و برنامهریزیشده در دستور کار قرار نگرفته است.»
وی همچنین تصریح کرد :« نقش والدین و معلمان در این زمینه بسیار مهم است، زیرا فضای مجازی تنها با ممنوعیت یا محدودیت کنترلپذیر نیست، بلکه نیازمند اعتماد ، گفتوگو و آموزش همدلانه میباشد.»
وی در پایان تأکید کرد: «پیشگیری از تهدیدهای اینترنتی در مدارس با آگاهی آغاز میشود و اگر آموزش درست، جذاب و مستمر باشد ، دانشآموزان نهتنها قربانی تهدیدهای سایبری نخواهند شد بلکه میتوانند نسل آگاه و خلاقی باشند که خود حافظ امنیت فضای مجازیاند.»
ارسال دیدگاه