مدرس کشوری تشکیلات پیشتازان:

«هر مدرسه یک تیم تشکیلاتی» در همدان محقق شد

تشریح پنج مهارت تخصصی دانش‌آموزان پیشتاز

همدان (پانا) ـ مدرس کشوری تشکیلات پیشتازان از تحقق موفقیت‌آمیز شعار محوری «هر مدرسه یک تیم تشکیلاتی» در مدارس استان همدان خبر داد و گفت: این موفقیت، نتیجه اجرای دقیق دستورالعمل‌های سازمان دانش‌آموزی و برگزاری سه مانور عملیاتی موفق به شمار می‌رود.

کد مطلب: ۱۶۲۵۹۸۲
لینک کوتاه کپی شد
«هر مدرسه یک تیم تشکیلاتی» در همدان محقق شد

مجید سرکانی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا ضمن بیان اینکه تشکیلات پیشتازان استان از بهمن ماه سال گذشته، با طراحی شعار محوری «هر مدرسه یک تیم هفت‌نفره»، کار خود را آغاز کرده است، افزود: «تلاش‌های ما برای تداوم آموزش مربیان، حتی در دوران جنگ ۱۲ روزه به صورت مجازی ادامه یافت تا آمادگی کامل برای اردوها حفظ شود. پس از بازگشت شرایط به حالت عادی، آموزش‌های حضوری لازم برای دختران و پسران پیشتاز ارائه گردید و در شهریور ماه، کار با دوره‌های تداوم آموزش مربیان بر اساس دستورالعمل‌های سازمان دانش‌آموزی، مجدداً شتاب گرفت.»

مدرس کشوری پیشتازان با اشاره به رفع تصور موازی‌کاری با سایر نهادها و تأکید بر این نکته که مدرسه مانند یک سوپرمارکت است و باید سلایق مختلف را پوشش دهد، اظهار کرد: « تشکیلات پیشتازان تلاش می‌کند تا در کنار فراهم آوردن فضای شاد و مفرح، اصول و عقاید اسلامی را نیز رعایت کند؛ پیشتازان در واقع میدان‌دار امور تربیتی، فرهنگی و اجتماعی است و آموخته‌های سایر نهادها را در بستر عملیاتی به منصه ظهور می‌رساند.»

سرکانی در تشریح محتوای آموزش عمومی مربیان، بر محوریت تربیت اجتماعی به عنوان گام دوم انقلاب اسلامی تأکید کرد و توضیح داد: «مربیان پیرامون هویت تشکیلاتی، همفکری، همدلی و همکاری آموزش دیدند. تمرکز ما بر نهادینه سازی چهارده فضیلت بنیادین نظیر احترام به والدین، طبیعت و میهن‌دوستی بود؛ علاوه بر این، نکات ظریفی چون نحوه صحیح دست دادن و سلام دادن در تشکیلات، رعایت پوشش اسلامی و احترام به پرچم، قرآن و در رأس همه، مقام ولایت فقیه آموزش داده شد.»

تدوین پنج مهارت تخصصی برای دانش‌آموزان پیشتاز

وی در ادامه افزود: بخش تخصصی آموزش‌ها بر فراگیری پنج مهارت کلیدی متمرکز شده است که دانش‌آموزان باید آن‌ها را علاوه بر فعالیت‌های عمومی کسب کنند. این تخصص‌ها شامل جهت‌یابی با استفاده از قطب‌نما، ستاره‌ها و ماه، چوب‌بندی و گره‌ها برای ساخت سازه‌هایی چون تابلو اعلانات، امداد و نجات هلال احمر در حد مقدمات CPR، فریادهای شادی برای ایجاد شور بدون هزینه‌های غیرضروری و نظام جمع و صف جمع است.

سرکانی ضمن اشاره به انتخاب رابطین تشکیلات در کنار کارشناسان مناطق، در ادامه به ابتکار زمان ریکاوری آموزشی اشاره کرد: «مربیان پس از اجرای فعالیت‌ها، کلیپ‌های خود را به اشتراک می‌گذارند تا مدرسین استان نقاط قوت و ضعف را تحلیل کرده و اشکالات رفع شود. این فرآیند، به صورت حضوری هر ماه یک‌بار و به صورت مجازی مستمر، کیفیت اجرا را تضمین می‌کند.»

مدرس کشوری پیشتازان خاطرنشان کرد: «تاکنون سه مانور عملیاتی با هدف سنجش میزان یادگیری مربیان و دانش‌آموزان طراحی و اجرا شده است. مانور اول شامل مراسم حمل قرآن و گارد پرچم بود که بازتابی گسترده‌ای در سطح کشور داشت. مانور دوم بر اجرای فریادهای شادی و سرودهای تشکیلاتی متمرکز بود که منجر به شکوفایی فعالیت مدارس، به ویژه در نواحی حاشیه‌ای شهر شد و مانور سوم، که در هفته جاری اجرا خواهد شد، رویکردی تخصصی‌تر دارد؛ چراکه در این مرحله، دانش‌آموزان دو گره کاربردی و دست‌زدن‌های تشکیلاتی از جمله ولایت یک و دو را می‌آموزند و همزمان، مربیان موظف هستند مفاهیم همفکری، همدلی و همکاری را با بیان یک فضیلت، به دانش‌آموزان منتقل کنند.»

سرکانی عملیات اهداء شال گردن را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تشکیلات اعلام کرد و عنوان کرد: «عملیاتی کردن رسمی اهداء شال گردن که در اساسنامه تشکیلات پیشتازان پیش‌بینی شده از اهمیت بالایی برخوردار است اما تاکنون در سطح کشور اجرا نشده است. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در اواسط ماه آتی شاهد برگزاری مراسم اهدای شال گردن خواهیم بود. این رویداد برای اولین بار با بازتاب گسترده کشوری در استان همدان رقم خواهد خورد تا همدان بار دیگر در سطح کشور پیشتاز باشد و این نماد، مورد توجه و تقلید دیگر استان‌ها قرار گیرد.»

خبرنگار : محمدجواد فرمان پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار