معاون آموزشی آموزش و پرورش فیروزکوه:

بازآفرینی انگیزه تحصیلی در دانش‌آموزان، مأموریت اصلی آموزش و پرورش است

فیروزکوه (پانا) - معاون آموزشی اداره آموزش‌وپرورش شهرستان فیروزکوه با تأکید بر ضرورت احیای انگیزه در میان دانش‌آموزان، تبدیل یادگیری از اجبار به انتخاب و زنده کردن شوق آموختن در دانش‌آموزان را از عوامل موفقیت نظام آموزشی دانست.

کد مطلب: ۱۶۲۳۴۴۸
لینک کوتاه کپی شد
بازآفرینی انگیزه تحصیلی در دانش‌آموزان، مأموریت اصلی آموزش و پرورش است

مهدی خلیل‌ارجمندی، معاون آموزشی آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه، در گفت‌وگو با پانا درباره چالش کاهش انگیزه تحصیلی در میان دانش‌آموزان گفت: «در سال‌های اخیر به دلایل مختلف، از جمله تغییر سبک زندگی، عدم بکارگیری علوم در زندگی روزمره، فشارهای روانی و غلبه فضای مجازی، انگیزه تحصیلی در میان بخشی از دانش‌آموزان کاهش یافته است. بازگرداندن شور یادگیری، یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های آموزش و پرورش در دوره جدید است.»

وی با تأکید بر نقش معلمان در این مسیر افزود: «نقش معلم امروز تنها انتقال‌دهنده دانش نیست، بلکه باید تسهیل گر و الهام‌بخش یادگیری باشد. زمانی که معلم با عشق تدریس می‌کند، دانش‌آموز هم اشتیاق یادگیری را تجربه می‌کند. بنابراین، توانمندسازی معلمان در زمینه مهارت‌های گوناگون از جمله انگیزشی و روان‌شناسی یادگیری از اولویت‌های ماست.»

خلیل‌ارجمندی با اشاره به طرح‌های اجرایی منطقه خاطرنشان کرد: «در فیروزکوه برنامه‌هایی برای تقویت انگیزه دانش‌آموزان طراحی شده است، از جمله برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های یادگیری، جلسات گفت‌وگوی دانش‌آموزی با معلمان موفق، و برنامه‌های تشویقی برای دانش‌آموزان فعال در زمینه‌های علمی، فرهنگی و هنری.»

وی در ادامه افزود: «یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد انگیزه، تجربه موفقیت در مدرسه و البته احساس دیده‌شدن و ارزشمندی است. وقتی دانش‌آموز بداند که تلاش او در مدرسه دیده می‌شودو منجر به موفقیت می‌شود، حتی در حد کوچک‌ترین موفقیت، اعتمادبه‌نفس و اشتیاقش چند برابر می‌شود. تشویق، باید بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ مدرسه باشد.»

معاون آموزشی فیروزکوه با اشاره به تأثیر خانواده‌ها در شکل‌گیری انگیزه تحصیلی گفت: «نقش والدین بسیار تعیین‌کننده است. والدینی که با فرزندانشان گفت‌وگو می‌کنند، شکست را جزئی از مسیر رشد می‌دانند و یادگیری را فقط در نمره خلاصه نمی‌کنند، به فرزندانشان کمک می‌کنند تا هدف‌مند و باانگیزه بمانند.»

خلیل‌ارجمندی با بیان اینکه «یادگیری باید لذت‌بخش شود» ادامه داد: «اگر فضای مدرسه خشک و صرفاً آموزشی باشد، دانش‌آموز انگیزه‌ای برای ماندن در آن ندارد. ما باید محیط‌های یادگیری را پویا، شاد و متنوع کنیم؛ ترکیبی از آموزش، هنر، پژوهش و بازی. یادگیری مؤثر، زمانی اتفاق می‌افتد که دانش‌آموز احساس کند مدرسه خانه دوم اوست.»

وی در پایان با تأکید بر اهمیت نگاه انسانی در آموزش گفت: «آینده آموزش و پرورش وابسته به بازگشت اعتماد و امید به فضای یادگیری است. اگر به دانش‌آموزان فرصت تجربه، خطا و کشف بدهیم، انگیزه درونی آن‌ها شکوفا می‌شود. ما باید نسلی بسازیم که از آموختن لذت ببرد، نه اینکه از درس فرار کند.»

خبرنگار : دانش آموز مسیحا ایلکا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار