معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی تاکید کرد:
حرکت منسجم حوزه پرورشی استان در مسیر تربیت نسل مؤمن و ایران قوی
تبریز (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی استان با تأکید بر نقش کلیدی گفتمانسازی در تحقق مأموریتهای وزارت آموزش و پرورش گفت: همصدایی ادارات پرورشی، لازمه اجرای موفق برنامههای تربیتی است.

جلسه شورای اداری معاونت پرورشی و فرهنگی استان با حضور محمد صادقزاده، معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش، رؤسای ادارات و کارشناسان حوزه پرورشی برگزار شد.
در این جلسه، صادق زاده با تأکید بر ضرورت گفتمانسازی اولویتهای وزارت آموزش و پرورش در حوزه پرورشی، بر حفظ مأموریتهای کلیدی و همصدایی ادارات معاونتهای پرورشی در اجرای برنامهها تأکید کرد و گفت: نباید جزیرهای عمل کنیم؛ تمامی نیروهای ستادی باید مأموریتهای وزارت را یکپارچه پیش ببرند و در مسیر تحقق اهداف تربیتی و فرهنگی همدل و همجهت باشند.
وی با اشاره به مطالبات وزیر آموزش و پرورش در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز، تبدیل آن به دغدغه و مطالبه جدی مدیران مدارس را از الزامات اساسی دانست و افزود: توسعه اقامه نماز در مدارس، از مأموریتهای محوری حوزه پرورشی است و باید با جدیت دنبال شود.
صادق زاده همچنین با اشاره به توجه ویژه مقام معظم رهبری و پیگیریهای وزیر آموزش و پرورش در موضوع طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان)، آن را موضوعی کلیدی و حیاتی خواند و خاطرنشان کرد: غفلت از این طرح جایز نیست و همه واحدهای پرورشی باید در مسیر تحقق اهداف آن فعال باشند.
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش استان در ادامه بر اهمیت تشکلهای دانشآموزی بهویژه سازمان دانشآموزی به عنوان تشکلی برخاسته از درون آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: بر اساس طرح نقشینه، باید هر دانشآموز عضو حداقل یک تشکل دانشآموزی باشد و سازمان دانشآموزی باید نقش پررنگتری در تربیت اجتماعی دانشآموزان ایفا کند.
وی با اشاره به طرح ایرانمونی و لزوم ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، اظهار کرد: ایرانمونی بستری برای ارتقای بستههای تربیتی «ایران قوی» است و کارشناسان پرورشی باید در ارتباط مؤثر با رسانهها، فعالیتهای امیدآفرین حوزه پرورشی را بازتاب دهند، چرا که فعالیتهای پرورشی برخلاف آموزشی، دیربازده و مبتنی بر کار دِلی است.
صادق زاده در ادامه این نشست به تشریح بخشی از دستاوردهای اخیر حوزه پرورشی و فرهنگی استان پرداخت و با اشاره به رویکرد جدید وزارت آموزش و پرورش در توانمندسازی نیروی انسانی گفت: در حوزه قرآن، حرکتی بیسابقه در زمینه آموزش و ارتقای مهارت آموزگاران قرآن انجام شده است؛ آموزگارانی که مسئولیت آموزش روشهای نوین تدریس قرآن را برعهده دارند. همچنین در قالب طرح گسترش فعالیتهای قرآنی، ۵۰ مسجد، ۵۰ مدرسه غیردولتی و ۵۰ مدرسه شبانهروزی به عنوان پایگاههای قرآنی تجهیز و فعال شدهاند که گامی مؤثر در جهت پیوند میان آموزش، مسجد و خانواده محسوب میشود.
وی افزود: اعتماد وزارت آموزش و پرورش به ظرفیتهای استان در سالهای اخیر افزایش یافته و واگذاری چند دبیرخانه کشوری به این استان، نشانهای از این اعتماد و عملکرد مثبت مجموعه معاونت پرورشی است. صادقزاده با اشاره به روند پیشرفت در حوزه زیرساختهای پرورشی، از ایجاد اردوگاه انقلابی استان خبر داد و گفت: تاکنون بین ۱۰ تا ۵۰ درصد اقدامات عمرانی این اردوگاه انجام شده و با اختصاص اعتبارات ویژه از محل سفر ریاستجمهوری، روند تکمیل آن سرعت بیشتری خواهد گرفت.
وی در ادامه به توفیقات حوزه اوقات فراغت اشاره کرد و اظهار کرد: پس از چندین سال وقفه، استان موفق شده است در زمینه اجرای برنامههای تابستانی و فرهنگی، به سطح برترینهای کشوری برسد و این موفقیت نتیجه تلاش و همافزایی همه عوامل پرورشی و فرهنگی است.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به عملکرد استان در زمینه آسیبهای اجتماعی نیز گفت: اقدامات انجامشده در این بخش به دلیل رویکرد علمی و میدانی خود، مورد توجه وزارت قرار گرفته و به عنوان الگوی موفق در سطح کشور معرفی شده است.
صادق زاده با بیان اینکه ارتقای نیروی انسانی از محورهای مهم توسعه پرورشی به شمار میرود، اظهار کرد: در طول ۴۷ سال گذشته، دو هزار و سیصد و پنجاهوشش نفر نیروی پرورشی جذب شدهاند و در سالهای اخیر نیز از محل تبدیل وضعیت و ماده ۲۸، ۸۰۰ نیروی جدید به مجموعه افزوده شده است. همچنین ۶۰۰ نفر دیگر در مراکز غیردولتی بهکارگیری شدهاند که در مجموع منجر به افزایش ۳۰ درصدی توان پرورشی استان شده است.
وی این دستاورد ها را نتیجه توجه جدی به برنامهریزی منسجم، همکاری مستمر مناطق و پیگیری میدانی مدیران دانست و تأکید کرد که استمرار این مسیر، نقش تعیینکنندهای در تقویت سرمایه انسانی و تحقق اهداف تربیتی و فرهنگی آموزش و پرورش خواهد داشت.
ارسال دیدگاه