دبیر ریاضی آموزشگاه شهید نظرلی ناحیه یک شهرستان بهارستان:

فناوری، مؤلفه‌ای ضروری در بهینه‌سازی فرآیند آموزش و فهم ریاضیات است

بهارستان یک(پانا)- دبیر ریاضی آموزشگاه شهید نظرلی ناحیه یک شهرستان بهارستان، فناوری را مؤلفه‌ای ضروری در بهینه‌سازی فرآیند آموزش و فهم ریاضیات دانست.

کد مطلب: ۱۶۲۱۶۰۱
لینک کوتاه کپی شد
فناوری، مؤلفه‌ای ضروری در بهینه‌سازی فرآیند آموزش و فهم ریاضیات است

فاطمه فرزی دبیر ریاضی آموزشگاه شهید نظرلی ناحیه یک شهرستان بهارستان در گفت‌وگو با پانا درمورد تأثیر فناوری‌های نوین در یادگیری ریاضی اظهار کرد: «امروزه استفاده از فناوری‌های نوین مانند تخته‌های هوشمند، نرم‌افزارهای آموزشی و ابزارهای دیجیتال، نقش بسیار مهمی در یادگیری ریاضی دارد؛ این فناوری‌ها کمک می‌کنند مفاهیم ریاضی که معمولاً انتزاعی و ذهنی هستند، به صورت دیداری برای دانش‌آموزان نمایش داده شوند؛ وقتی دانش‌آموز می‌تواند اشکال هندسی را روی تخته هوشمند تغییر بدهد، اندازه‌ی زاویه‌ها را ببیند، یا نمودار یک تابع را به‌طور زنده مشاهده کند، درک او از مفاهیم چندین برابر می‌شود؛ علاوه بر این، فناوری باعث می‌شود فضای کلاس زنده و پویا گردد و یادگیری از حالت حفظی و تکراری خارج شود؛ نرم‌افزارهای آموزشی با تمرین‌های متنوع و بازی‌های فکری، ذهن دانش‌آموز را تحریک می‌کنند، او را به فکر کردن و استدلال وادار می‌سازند، و باعث می‌شوند ریاضی برایش جذاب‌تر گردد؛  همچنین معلم می‌تواند از این ابزارها برای آموزش گروهی یا فردی استفاده کنند.»

وی همچنین ادامه داد: «استفاده از ابزارهای دیجیتال سبب شده درک دانش‌آموزان از درس ریاضی عمیق‌تر شود؛ این ابزارها محیطی فراهم می‌کنند که دانش‌آموز بتواند مفاهیم را نه فقط از روی تخته یا کتاب، بلکه از راه تجربه و مشاهده یاد بگیرند؛ وقتی دانش‌آموز ببیند که تغییر یک عدد چگونه بر شکل نمودار اثر می‌گذارد، یا با انجام یک آزمایش ساده در نرم‌افزار متوجه رابطه‌ی میان اعداد شود، مفهوم به‌صورت واقعی در ذهنش نقش می‌بندد؛ علاوه بر این، ابزارهای دیجیتال با ارائه‌ی بازخورد سریع، باعث می‌شوند خطاها زودتر شناسایی شوند؛  دانش‌آموز در همان لحظه متوجه می‌شود پاسخ‌اش درست بوده است یا بلعکس و اگر اشتباه کرده، راه درست را پیدا می‌کنند.»

فرزی درمورد آینده‌ی آموزش ریاضی و جهت‌گیری آن به سوی فناوری‌های هوشمند بیان کرد: «بی‌تردید در آینده آموزش ریاضی بیش از گذشته به سمت استفاده از فناوری‌های هوشمند و ابزارهای دیجیتال پیش خواهد رفت؛ جهان امروز در مسیر پیشرفت‌های سریع علمی و فنی قرار دارد و آموزش نمی‌تواند از این جریان جدا بماند؛  فناوری به تدریج در همه‌ی مراحل آموزش وارد می‌شود؛ از طراحی درس و ارائه‌ی محتوا گرفته تا ارزشیابی و تمرین؛ ابزارهای هوشمند آینده قادر خواهند بود میزان یادگیری هر دانش‌آموز را سنجیده و براساس توانایی او مطالب را تنظیم کنند؛ همچنین فناوری‌های پیشرفته مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، امکان خواهند داد دانش‌آموزان در فضایی سه‌بعدی، شکل‌های هندسی، نمودارها، و روابط ریاضی را به‌صورت زنده ببینند و لمس کنند؛ این تحول، آموزش ریاضی را از حالت سنتی به تجربه‌ای واقعی، پویا و جذاب تبدیل خواهد کرد؛  افزون بر این، فناوری‌های هوشمند می‌توانند یادگیری را فردی‌تر سازند، یعنی هر دانش‌آموز براساس سرعت و روش یادگیری خودش پیش برود؛ چنین تغییری باعث می‌شود هیچ‌کس در کلاس عقب نماند و همه با انگیزه و توان بیشتری یاد بگیرند.»

 دبیر ریاضی آموزشگاه شهید نظرلی ناحیه یک شهرستان بهارستان در پایان سخنان خود افزود: «فناوری‌های نوین نقشی دگرگون‌کننده در حوزه آموزش ریاضیات ایفا می‌نمایند؛ این ابزارها با فراهم آوردن قابلیت‌های مصورسازی پویای مفاهیم انتزاعی و پشتیبانی از سبک‌های یادگیری متنوع، موجب افزایش محسوس انگیزه و عمق درک فراگیران شده‌اند؛ استفاده از سامانه‌هایی نظیر نرم‌افزارهای هندسی و پلتفرم‌های ارزشیابی تعاملی، مسیر یادگیری را به سوی بازخورد سریع و تعامل فعال هدایت می‌کند.»

خبرنگار : دانش‌آموز؛ حنانه خراسانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار