در گفتوگو با مشاور مدرسه مطرح شد؛
رفتار همسالان پلی به سوی پیشرفت یا لغزشی به سوی خطر؟
کرج(پانا) -مشاور مدرسه تیمسار فلاحی ناحیه ۱ کرج گفت: رفتار و فشار همسالان میتواند هم باعث پیشرفت دانشآموزان شود و هم در صورت نادرستی مسیر، آنها را به رفتارهای پرخطر هدایت کند.
مریم علیزاده در رابطه با تأثیر رفتار همسالان در گفتوگو بیان کرد: «دانشآموزان اغلب از طریق رفتار،گفتار و نگرش خود، بر دیگران اثر میگذارند.وقتی فردی در گروه، کاری را انجام میدهد مثلاً تلاش برای نمره بهتر یا رعایت نظم، دیگران نیز ممکن است برای هماهنگی با او همان مسیر را دنبال کنند.این تأثیر میتواند مستقیم باشد مانند تشویق یا انتقاد از رفتار خاصی یا غیرمستقیم مانند الگوبرداری ناخودآگاه از رفتار دوستان»
وی افزود: «فشار همسالان نقشی مهم و دوگانه دارد.از یک سو، میتواند باعث شود نوجوان برای پذیرفتهشدن در جمع رفتارهایی انجام دهد که شاید خودش به آنها تمایلی نداشته باشدمثل تقلید از سبک لباس، گفتار، یا حتی رفتارهای پرخط از سوی دیگران اگر گروه همسالان مثبت باشد، همین فشار میتواند انگیزهای برای پیشرفت، نظم و رفتار مسئولانه شود.بنابراین نوع و جهت این فشار تعیینکننده پیامد آن است.»
علیزاده اضافه کرد«دوستی با افراد مثبت، پرتلاش و باانگیزه معمولاً سبب تقویت روحیهی تلاش، امید و خودباوری در فرد میشود.چنین دوستانی میتوانند الگوی مناسبی باشند و فرد را به سمت اهداف مفید و سالم هدایت کنند.علاوهبراین در جمعی که ارزش پیشرفت و یادگیری وجود دارد احتمال بروز رفتارهای منفی و اتلاف وقت کمتر میشود.»
این مشاور مدرسه ابراز کرد: «مدرسه و خانواده با آموزش مهارتهای تصمیمگیری، تقویت اعتمادبهنفس و گفتوگوهای صادقانه میتوانند نوجوان را در برابر فشارهای منفی مقاوم کنند.ایجاد محیطی حمایتی و صمیمی که نوجوان احساس پذیرش و ارزشمندی کند،از گرایش او به گروههای ناسالم میکاهد.همچنین، برگزاری برنامههای آموزشی و گروهی درباره «نه گفتن به رفتارهای غلط» و ترویج الگوهای مثبت در میان دانشآموزان، از راههای مؤثر در این زمینه است.»
وی در پایان گفت: «تجربه نشان میدهد که همسالان نقش چشمگیری در شکلگیری شخصیت و رفتار نوجوان دارند.بنابراین ایجاد محیطی صمیمی و حمایتگر در مدرسه و خانه و تشویق به دوستیهای سالم می تواند تأثیر همسالان را از تهدیدی احتمالی به فرصتی برای رشد و پیشرفت تبدیل کند.»
ارسال دیدگاه