آغاز سال تحصیلی با ۱۸ عنوان کتاب تازه‌نگاشت و ۳۵ عنوان کتاب دارای تغییرات ‌در ‌فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش

تهران (پانا) - هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴، آموزش و پرورش با معرفی ۱۸ عنوان کتاب تازه‌نگاشت و ۳۵ عنوان کتاب دارای تغییرات کلی در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، فصلی نو در آموزش‌های مهارتی رقم می‌زند؛ تحولی که هدف اصلی آن پیوند عمیق آموزش های شایسته محور با بازار کار و ایجاد بستر خوداشتغالی برای هنرجویان است.

کد مطلب: ۱۶۱۱۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد
آغاز سال تحصیلی با ۱۸ عنوان کتاب تازه‌نگاشت و ۳۵ عنوان کتاب دارای تغییرات ‌در ‌فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش

‌آموزش و پرورش با تحولی شگرف در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به استقبال سال تحصیلی جدید می‌رود؛ تحولی که بر اساس نیازسنجی‌های تخصصی از جامعه و با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای روزافزون بازار کار و صنایع داخلی شکل گرفته است.

در این چارچوب، ۱۸ عنوان کتاب تازه‌نگاشت پایه دهم و یازدهم تدوین شده است که طیف گسترده‌ای از رشته‌ها را پوشش می‌دهد؛ از رایانه و گردشگری گرفته تا صنایع دستی، کشاورزی، هنر و دامپروری. بر اساس این تغییرات، هنرجویان دانش، مهارت و نگرش حرفه‌های مورد نیاز بازار کار را فرا می‌گیرند و با کسب این شایستگی‌ها در آینده، مسیر اشتغال و کارآفرینی و کسب صلاحیت حرفه‌ای را تجربه کنند.

فهرست کتاب‌های نونگاشت عبارت است از:

۱. نگهداری سیستم‌های رایانه‌ای (پایه دهم)۲. ارائه دهنده خدمات رایانه‌ای (پایه دهم)۳. دانش فنی پایه دهم رشته شبکه و نرم‌افزار رایانه (پایه دهم)۴. دانش فنی پایه دهم رشته ساختمان (پایه دهم)۵. دانش فنی پایه دهم رشته صنایع فلزی (پایه دهم)۶. گازرسانی و آتش‌نشانی (پایه دهم)۷. ساخت قطعات به روش تراشکاری (پایه دهم)۸. ساخت قطعات با ابزارهای دستی (پایه دهم)۹. شکل‌دهی گل با چرخ سفالگری (پایه یازدهم)۱۰. شکل‌دهی با قالب و تزئین (پایه یازدهم)۱۱. دانش فنی پایه رشته هنرهای سرامیکی (پایه یازدهم)۱۲. خراطی و نازک‌کاری (پایه دهم)۱۳. جوشکاری ترمیمی (پایه دهم)۱۴. ساخت زیرسازه‌های چوبی (پایه دهم)۱۵. جوجه‌کشی (پایه دهم)۱۶. پرورش طیور گوشتی (پایه دهم)۱۷. پرورش طیور تخم‌گذار (پایه دهم)۱۸. دانش فنی پایه رشته دامپروری (پایه دهم)

این تغییرات تمام ساحتی نشان می‌دهد نگاه تازه‌ای در سیاست‌گذاری تحولی این آموزش‌ها در دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های‌ درسی فنی‌،‌ حرفه‌ای‌ و کاردانش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی‌ آموزشی‌ شکل گرفته است؛ نگاهی که هم به نیازهای منطقه‌ای و آمایشی توجه دارد و هم حوزه اشتغال در زمینه‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر را در عرصه ملی مدنظر قرار داده است. این نگاه تحولی سعی دارد تا با یک نگاه کل نگر، ضمن تاکید و توجه ویژه به شایستگی‌های نرم یا غیر فنی، آن‌ها را حلقه واسطی برای ارتباط شایستگی‌های فنی با یکدیگر قرار دهد.

به عنوان نمونه، کتاب «خدمات سفر و گردشگری» در پایه دهم تدوین شده تا ضمن ارتقای مهارت‌های هنرجویان، به صنعت گردشگری کشور نیز کمک کند. همچنین کتاب‌هایی چون «جوشکاری ترمیمی» و «ساخت قطعات با ابزار دستی» دانش و مهارت‌هایی کاربردی را در اختیار هنرجویان قرار می‌دهد که مستقیماً به اشتغال و درآمدزایی منجر می‌شود. امنیت سایبری و هوش مصنوعی نیز در رشته شبکه و نرم افزار رایانه دنبال می شود.

از سوی دیگر، طراحی رشته‌های جدید همچون صنایع دستی (هنرهای سرامیکی و هنرهای چوبی) علاوه بر پاسخ‌گویی به نیاز بازار، نقش مهمی در حفظ و احیای هنرها و صنایع بومی ایفا می‌کند؛ گامی مؤثر برای زنده نگه داشتن میراث فرهنگی و پیوند آن با اقتصاد امروز دارد.

در نهایت باید تاکید کرد که نگاشت نو کتاب‌های درسی شاخه فنی‌وحرفه‌ای، تنها بخشی از این رویداد بزرگ است و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برنامه‌های متنوع‌تری را در دست اقدام دارد. هدف نهایی این تحولات آن است که هنرستان به محیطی تبدیل شود که در آن هنرجویان ضمن یادگیری شایستگی‌های عمومی و پایه، مهارت‌های واقعی زندگی و اشتغال را نیز بیاموزند و با اعتمادبه‌نفس بیشتری وارد عرصه جامعه شوند. این هنرستان،کانون تربیت محله خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار