در گفت‌و‌گو با پانا:

جشنواره سینمای کودک ما کودک‌پسند نیست، داورپسند است

جشنواره کودک به‌جای کودک‌محوری، داورمحور شده است/بچه‌های امروز نیازمند فیلم‌های شاد و موزیکال‌اند

تهران (پانا) - شهرام قدیری، فیلمساز سینمای کودک و نوجوان، با انتقاد از روند برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان تأکید کرد که نگاه این رویداد به آثار، کودک‌محور نیست و بیشتر بر معیارهای داوران استوار است. او معتقد است جشنواره باید بر اساس سلیقه و نیاز واقعی کودکان شکل بگیرد، نه معیارهای فستیوالی.

کد مطلب: ۱۶۱۰۵۰۳
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره سینمای کودک ما کودک‌پسند نیست، داورپسند است

شهرام قدیری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تجربه‌های خود در جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: «یکی از دلایلی که امسال فیلم بلند سینمایی برای جشنواره نساختم، همین نگاه غلط به آثار کودک بود. جشنواره کودک نگاهی از جنس کودک ندارد؛ نگاهش پیرامون کودک است، نه برای کودک.»

وی با یادآوری تجربه سال‌های گذشته توضیح داد: «من در زمان اکران فیلم‌ها، فیلم گرفتم و تمام تصاویر موجود است. در زمان نمایش فیلم‌ها، بچه‌ها در سالن بیشتر سرگرم بازی و شوخی بودند تا تماشای فیلم. دلیلش این بود که فیلم‌ها جذابیتی برای سن آن‌ها نداشت، در حالی که فیلم‌ها، شریف و ارزشمند بودند.»

قدیری با اشاره به برخی آثار گفت: «مثلاً فیلمی درباره یک پسر بچه سرطانی ساخته شده بود؛ فیلمی شریف و تاثیرگذار، اما نه برای کودک. کودکان دنبال سرگرمی، تفریح و شادی هستند. چرا باید با چنین روایت‌های تلخی مواجه شوند؟»

وی تأکید کرد: «مشکل جشنواره این است که فیلم‌ها بر اساس سلیقه داوران انتخاب می‌شوند، نه کودکان. من چرا باید فیلمی بسازم که داوری مثل خانم پوران درخشنده خوشش بیاید؟ او سینمای خودش را دارد، من هم سینمای خودم را. جشنواره کودک باید برای کودکان باشد.»

به گفته این کارگردان، نتیجه چنین روندی این است که جوایز عمدتاً به فیلم‌های «داورپسند» می‌رسند، نه فیلم‌های «کودک‌پسند».

وی با اشاره به تجربه شخصی‌اش افزود: «فیلم آلفا و ربات نابودگر برای کودکان ساخته شده بود. من دیدم بچه‌ها در سالن همراه فیلم آواز می‌خواندند و شادی می‌کردند. این یعنی فیلم به هدف خورده است، حتی اگر جوایز زیادی نبرد.»

قدیری دلیل دیگری برای عدم حضور امسالش در جشنواره بیان کرد: «دیدم نگاه جشنواره همچنان تغییر نکرده است. با این حال وقتی شورای انتخاب را امسال دیدم، کمی امیدوار شدم. حضور افرادی مثل ایرج طهماسب یا مهین جواهریان که شناخت واقعی از دنیای کودک دارند، خبر خوشایندی است. امیدوارم نگاه‌های دیگر مسیر آن‌ها را تغییر ندهد.»

وی در پایان با تأکید بر اینکه تنها راه نجات سینمای کودک، تغییر نگاه به این حوزه است، گفت: «بچه‌های امروز بسیار متفاوت‌اند. شناخت از دنیای کودک باید واقعی و به‌روز باشد. اگر جشنواره بر مدار معیارهای کودکان بچرخد، هم باکیفیت‌تر می‌شود و هم سینمای کودک ایران می‌تواند آینده روشن‌تری داشته باشد.»

 

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار