مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس:
به تخلفات شهریه مدارس رسیدگی قاطع میکنیم
فارس(پانا)_مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به حواشی اخیر پیرامون شهریههای مدارس بینالملل، صراحتاً اعلام کرد که “شهریههای ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی یورو برای مدارس بینالملل تحت نظارت وزارتخانه است و در صورت دریافت هرگونه شکایت مبنی بر شهریههای خارج از عرف، با قاطعیت به آن رسیدگی خواهیم کرد.

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس از بازگشایی حضوری مدارس با حضور یک میلیون و ۲۴۰ هزار دانشآموز خبر داد. این در حالی است که سایه بحثبرانگیز شهریههای نجومی مدارس بینالملل و لزوم بازنگری در رویکرد رفاهی فرهنگیان، همچنان بر فضای آموزشی استان سنگینی میکند.
حساسیت بر شهریهها: از رایگان تا چندصد میلیون تومان!
محسن کلاری، مدیرکل آموزش و پرورش فارس، با تأکید بر اصل ۳۰ قانون اساسی مبنی بر رایگان بودن آموزش، مشارکت داوطلبانه مردم را برای ارتقاء کیفیت مدارس ضروری دانست. وی هرگونه دریافت وجه اجباری یا مشروط را تخلف برشمرد و از اجرای “پروژه مهر” از امسال خبر داد که هزینههای آن تنها از طریق مشارکت مردمی تأمین خواهد شد.
اما ماجرای شهریهها به همینجا ختم نمیشود. انتشار کلیپی در فضای مجازی درباره دریافت شهریههای چندصد میلیونی از یک مدرسه بینالملل در شیراز، واکنش مدیرکل را برانگیخت. کلاری توضیح داد که مدارس بینالملل تحت نظارت اداره کل بینالملل وزارت آموزش و پرورش هستند و شهریههای آنها بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان به یورو تعیین میشود. وی در واکنش به گزارشها مبنی بر شهریه ۴۷۵ میلیون تومانی دبستان و ۶۰۰ میلیون تومانی دبیرستان در این مدارس، قول رسیدگی در صورت دریافت شکایت را داد.
سرویس مدارس: مسئولیت بر عهده شهرداری و شورای ترافیک
نکته مهم دیگری که توسط مدیرکل آموزش و پرورش فارس مطرح شد، سلب مسئولیت این اداره کل از سرویس مدارس است. کلاری اعلام کرد که از سال ۱۴۰۲، مسئولیت سرویس مدارس به شهرداریها و شورای ترافیک شهر سپرده شده است و مدیران مدارس هیچ نقشی در تعیین مبلغ یا نظارت بر رانندگان سرویس ندارند. وی ابراز امیدواری کرد که شهرداری و شورای ترافیک این موضوع را با نگاهی فراتر از یک “فرایند حمل و نقل” و به عنوان “مدرسه سیار” مورد توجه قرار دهند.
افتخار به دولتیها و شفافیت در غیرانتفاعیها و کودکستانها
در بخش دیگری از سخنانش، مدیرکل به عملکرد موفق مدارس دولتی اشاره کرد و گفت که تقریباً ۷۰ درصد دانشآموزان تکرقمی کنکور از مدارس دولتی، به ویژه مدارس نمونه دولتی و سمپاد، هستند. او مجاز بودن شهریه مدارس سمپاد و ارائه بیلان کاری در پایان سال را یادآور شد. همچنین، وی بر شفافیت شهریه مدارس غیرانتفاعی بر اساس درجهبندی و امکانات تأکید کرد.
برای اولین بار، شهریههای کودکستانها نیز در سامانه ثبت شده است و فارس در این زمینه پیشرو محسوب میشود. کلاری با تأکید بر کاهش شکایات مدارس عادی دولتی و غیردولتی نسبت به سالهای گذشته، بر شفافیت کامل شهریههای تمامی مدارس صحه گذاشت.
تزریق نقدینگی به پروژههای مسکن فرهنگیان و ممنوعیت ورود نیروهای جدید به شیراز
در حوزه رفاه فرهنگیان، کلاری از بازنگری در رویکردها خبر داد و گفت که برای تکمیل پروژههای ناتمام مسکن فرهنگیان، نقدینگی تزریق میشود. او به پروژه ۴۶۸ واحد آپارتمان صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد که پس از چهار سال توقف، در حال تکمیل است. همچنین، تخصیص زمین به فرهنگیان در شهرستانها نیز در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس از تغییر سیاست جذب نیرو خبر داد و اعلام کرد که ورود نیروهای تازهاستخدام به شیراز ممنوع شده و دانشگاه فرهنگیان و نیروهای جدید به شهرستانها هدایت خواهند شد. این تصمیم برای توزیع متوازن نیرو در سطح استان اتخاذ شده است.
کلاری در حوزه پرورشی گفت: طرح تربیت هوشمند در استان فارس اجرا میشود که تمام ماموریتهای آموزش و پرورش در دوره متوسطه را ارزیابی کرده و در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح میکنیم. نیاز امروز جامعه، دانشآموزانی با نشاط است و تشکلهای دانشآموزی باید فعال شوند تا دانشآموزان نقش اجتماعی داشته باشند و در مدرسه با نشاط باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: آموزش باید شخصیسازی شود تا هر دانشآموز بر اساس استعداد و ظرفیت خود رشد کند.
۲۸ مدرسه در صدرا کم داریم
کلاری درباره وضعیت مدارس در شهر صدرا گفت: در صدرا ۲۸ مدرسه کم داریم؛ طبق قانون هر ۲۰۰ واحد مجتمع باید یک مدرسه داشته باشد و از ۴۸ مجتمع موجود، تعدادی مدرسه ندارند. در حال حاضر بیش از هشت مدرسه در صدرا در حال ساخت است.
وی با اشاره به وضعیت مدارس غیردولتی و دولتی در این شهر افزود: صدرا تنها شهری است که تعداد مدارس غیردولتی بیشتر از مدارس دولتی است.
جذب معلمان جدید و رفع کمبود تدریس
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، درباره جذب معلمان تازهاستخدام گفت: امسال برای معلمان جدیدالورود دو برابر ظرفیت مصاحبه گرفتیم و مراکز ارزیابی عملکرد خوبی داشتند. ۳۹۵۰ نفر شرکت کردند، در حالی که حدود ۱۹۰۰ نفر نیاز داشتیم؛ ۱۶۰۰ نفر جذب میشوند و ۳۰۰ نفر تکمیل ظرفیت خواهند بود.
وی افزود: این جذبها مربوط به ماده ۲۸ است و دانشگاه فرهنگیان دخالتی ندارد. کمبودهای ما حدود ۱۳۵ هزار ساعت تدریس است که با اضافهتدریس شاغلان قابل جبران خواهد بود.
کلاری درباره پروژههای مدرسهسازی در استان گفت: در فارس بیش از ۶۵۰ پروژه در حال اجرا داریم که معادل هفت سال نوسازی مدارس است. از این تعداد ۷۸ پروژه مربوط به مدارس کانکسی و ۱۲۰ مدرسه سنگی ساخته خواهد شد. همچنین ۳۰۲ پروژه ناتمام تکمیل میشود و ۶۶ پروژه تخلیه شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: تا قبل از شروع سال تحصیلی، ۱۷۴ مدرسه تحویل داده میشود که بالغ بر ۷۱۷ کلاس درس دارد.
کلاری در خصوص بازگشایی مدارس اعلام کرد: مدارس مقطه شکوفهها از ۳۱ شهریور و سایر مقاطع از اول مهرماه آغاز به کار خواهند کرد.
آموزش مجازی برای بزرگسالان است
وی همچنین درباره آموزش مجازی نیز گفت: آموزش و پرورش، مدارس مجازی را برای بزرگسالان مصوب کرده است و این برنامه شامل سایر سنین نمیشود.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس در ادامه با اعلام آمار سال تحصیلی جدید گفت: سال تحصیلی جدید با یک میلیون و ۲۴۰ هزار دانشآموز شامل ۹۴۰ هزار دانشآموز و ۳۰۰ هزار نوآموز در استان فارس آغاز خواهد شد.
وی افزود: استان فارس دارای ۷۶۰۹ واحد آموزشی و یک هزار کودکستان است و جمعاً ۸۶۰۹ واحد آموزشی را شامل میشود.
کلاری با اشاره به ساختار آموزش و پرورش استان بیان کرد: فارس ۶۱ منطقه آموزش و پرورش دارد که بیشترین تعداد ادارات آموزش و پرورش در کل کشور را شامل میشود. همچنین بیشترین تعداد مدارس عشایری و استثنایی کشور در فارس وجود دارد.
وی ادامه داد: این استان با ۶۳ هزار پرسنل فعال و ۷۴ هزار بازنشسته، یکی از بزرگترین و پرجمعیتترین استانهای آموزش و پرورش کشور است.
شناسایی و حمایت از دانشآموزان بازمانده از تحصیل در فارس
ژیلا حیدری نیز در این نشست خبری با اشاره به طرح شهید محمودوند گفت: این طرح در راستای عدالت آموزشی اجرا میشود و هدف آن شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل است. سامانه سیدا بصورت دائم بهروزرسانی میشود تا دانشآموزان بازمانده شناسایی شوند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس افزود: این فرآیند در سه مرحله دنبال میشود: اول شناسایی ۱۰۰ درصد دانشآموزان بازمانده، سپس جذب و نگهداشت آنان و در نهایت احصای مسائل و مشکلاتی که موجب بازماندن آنان از تحصیل شده است. در این راستا با اداره ثبت اسناد و فناوری مخابرات مکاتبه شد تا آدرس سکونت دانشآموزان شناسایی شود. علاوه بر این، عوامل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیز مورد بررسی قرار میگیرند.
پشتیبانی آموزشی و مالی برای دانشآموزان بازمانده
حیدری ادامه داد: برخی از دانشآموزان کودکان استثنایی هستند که دیرآموز شناسایی شدهاند. به مدارس بخشنامه کردیم و تا ۱۰ مهر فرصت داده شد تا این دانشآموزان بهصورت محرمانه اعلام شوند. برای این دانشآموزان، معلمانی با ۴ ساعت اضافهکار در هفته و کارشناس اختلالات یادگیری اختصاص داده خواهد شد.
وی همچنین گفت: برخی دانشآموزان مشکلات مالی داشتند؛ ۱۴۳ نفر در این گروه بودند که با کمک خیران و اداره کل آموزش و پرورش حمایت شدند. دبیرخانه حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل در استانداری تشکیل شده است تا از همه ظرفیتها برای حمایت از این دانشآموزان استفاده شود.
ثبتنام دانشآموزان فاقد هویت و اتباع بیگانه
حیدری درباره دانشآموزان فاقد هویت و اتباع خارجی توضیح داد: برخی دانشآموزان فاقد اسناد هویتی بودند و مدارس نمیتوانستند آنها را ثبتنام کنند که با دستور و مساعدت قضایی این امکان فراهم شد.
وی افزود: ثبتنام اتباع بیگانه به دلیل سیاستهای دولت به تاخیر افتاده بود، اما از ۱۵ مرداد شیوهنامه آن ابلاغ شده و این افراد میتوانند ثبتنام کنند. درصدی محدودیت در ثبتنام امسال اعمال نشده و ثبتنام آنان در سامانه مشترک وزارت کشور و آموزش و پرورش ثبت میشود.
اجرای جشنواره «رویش» و نقش فعال دانشآموزان در مدارس فارس
سید خداکرم فلاحی هم در این نشست خبری با اشاره به اجرای جشنواره مدرسهای «رویش» گفت: امسال شعار جشنواره این است که هر دانشآموز یک نقش و هر دانشآموز یک تشکل داشته باشد؛ به این معنا که هیچ دانشآموزی بدون نقش یا عضویت در تشکلهای مدرسه نخواهد بود.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس افزود: مربیان و معاونان پرورشی در این طرح صرفاً نقش مدیریتی خواهند داشت و تلاش بر این است که فعالیتهای پرورشی با محوریت دانشآموزان اجرا شود.
فلاحی درباره برنامههای سالانه پرورشی گفت: در سال جاری برنامهریزی شده است که همه دانشآموزان حداقل دو اردو داشته باشند. همچنین برگزاری نماز جماعت مدارس که مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش است، توسط تشکلهای دانشآموزی برگزار خواهد شد.
توسعه آموزشهای قرآنی در مدارس
وی درباره آموزش قرآن گفت: در مقطع ابتدایی دانشآموزان عمدتاً با روخوانی قرآن آشنا میشوند، اما در مقطع متوسطه باید از مرحله روخوانی عبور کرده و آموزههای قرآن برای آنان ملموس شود. هدف این است که حداقل دانشآموزانی که دیپلم میگیرند، با برخی آموزههای قرآن آشنا شوند و برای این منظور دورههای آموزشی ویژه برگزار خواهد شد.
آگاهیبخشی کنکوری و توسعه هنرستانها
یزدان دشتیان نیز در این نشست خبری با اشاره به برنامههای آگاهیبخشی کنکوری گفت: یک پکیج آماده کردیم تا دانشآموزان و خانوادهها نسبت به کنکور و امتحانات نهایی آگاه شوند، چراکه ۶۰ درصد امتیاز کنکور به امتحانات نهایی معطوف میشود. این برنامه اعتبارسنجی شده و در مهرماه رونمایی خواهد شد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس افزود: آگاهیبخشی جامعه به سمت مهارتآموزی فرزندان پیش میرود و نزدیک ۴۰ درصد از فارغالتحصیلان دانشگاهها در رشتههای فنی جذب بازار کار میشوند. در هنرستانها طرح آدرس نداریم و هر دانشآموز میتواند در هر هنرستان ثبتنام کند. تاکنون ۱۲ هنرستان وابسته و در جوار صنعت در فارس فعال است و امسال نیز توسعه خواهند یافت.
تجهیز مدارس برای نشاط و سلامت دانشآموزان
سیدکاظم حسینی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس هم در این نشست درباره طرحهای نشاط و سلامت گفت: ۵۶ هزار و ۷۷۳ قلم توپ و تجهیزات ورزشی به ارزش ۳۰ میلیارد تومان در سه هزار و ۳۷۳ مدرسه استان در هفته آینده توزیع خواهد شد. همچنین سرویس بهداشتی ۴۰۰ مدرسه تجهیز و ۳۰۰ مدرسه نیز به اتاق بهداشت مجهز شدهاند.
محسن دهقان، رئیس اداره ارزیابی و بازرسی آموزش و پرورش فارس نیز در این نشست گفت: ثبتنام مدارس و پروژه مهر از ۱۵ مرداد آغاز شده است. از هفت هزار مدرسه در استان، ۳۰۰ شکایت دریافت شده که برخی بررسی و برخی موجب بازگشت وجه به اولیا شده و تعدادی نیز در حساب مدارس باقی ماندهاند.
ارسال دیدگاه