معلم کرجی در گفتوگو با پانا:
کنکور نظام آموزشی را دچار سردرگمی و چالشهای جدی کرده است
کرج(پانا)_ یکی از معلمان استان البرز گفت:سیاستگذاریهای کنکور طی سالهای اخیر با نوسانات پیدرپی، بیش از آنکه به ارتقای سطح علمی کشور کمک کند، نظام آموزشی را دچار سردرگمی و چالشهای جدی کرده است.

الهام سبحانی در گفتوگو با پانا بیان کرد:«سیاستگذاریهای کنکور در سالهای اخیر دستخوش تغییرات مداومی بوده است که این نوسانات ،بیش از هر چیز،نظام آموزشی کشور را تحت تأثیر قرار داده است.»
وی افزود:«تأکید بیش از حد بر سنجش از طریق یک آزمون متمرکز و سرنوشتساز،باعث شده تا فرایندیاددهی و یادگیری در مدارس ،به سمت حفظ کردن مطالب و آمادگی صرف برای آزمون سوق پیدا کند.این رویکرد،خلاقیت تفکر نقادانه و مهارتهای کاربردی را که از ارکان اصلی یک نظام آموزشی پویا و بالنده است ،به حاشیه میکشاند.»
سبحانی در ادامه بیان کرد:«یکی از پیامدهای ناگوار این تمرکزگرایی، ایجاد استرس و اضطراب شدید در میان دانشآموزان،خانوادهها و حتی معلمان است.فشار روانی ناشی از کنکور،گاهی اوقات به قیمت سلامتروان نسل جوان تمام میشود و این خود،یک زنگ خطر جدی برای آینده کشور محسوب میگردد.»
وی اضافه کرد:«همچنین،این شیوه سنجش،فرصتهای برابر آموزشی را برای همه دانشآموزان فراهم نمیکند و شکاف طبقاتی را در دسترسی به آموزش باکیفیت تشدید میکند و عملاً عدالت آموزشی را زیر سوال میبرد.»
این معلم اظهار کرد:«برای اصلاح این وضعیت،لازم است که نگاهی جامعتر به مقوله سنجش و ارزشیابی داشته باشیم.باید از تکمحوری کنکور فاصله گرفته و به سمت روشهای سنجش چندوجهی و مستمر حرکت کنیم که تواناییها و استعدادهای متنوع دانشآموزان را در طول دوران تحصیل بسنجد.این تغییر پارادایم،نه تنها نظام آموزشی را از انفعال خارج میکند، بلکه به تربیت نسلی توانمند،خلاق و متناسب با نیازهای روز جامعه کمک شایانی خواهد کرد.»
سبحانی ادامه داد:«بازنگری در اهداف،محتوا و روشهای تدریس در مدارس،همگام با تغییرات در نظام سنجش،امری ضروری است تا بتوانیم شاهد تحولی بنیادین در آموزش کشور باشیم.»
وی در ادامه تصریح کرد:«علاوهبراین،باید به نقش دانشگاهها و نیازهای بازار کار نیز توجه ویژهای شود.نظام پذیرش دانشجو باید با نیازهای واقعی جامعه و بازار کار همسو باشد تا از هدر رفت استعدادها و منابع جلوگیری شود.»
سبحانی در پایان گفت:«ایجاد ظرفیتهای جدید در رشتههای مورد نیاز و هدایت تحصیلی مناسب از طریق مشاورههای کارآمد میتواند به بهبود وضعیت موجود کمک کند.این تغییرات باید با مشارکت تمامی ذینفعان از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم،دانشگاهها،خانوادهها و دانشآموزان صورت گیرد تا به نتایج مطلوب و پایدار دست یابیم و آیندهای روشنتر برای جوانان این مرز و بوم رقم بزنیم.»
ارسال دیدگاه