مدیرعامل جامعه نابینایان استان البرز:

عدم مناسب‌سازی محیط مدارس برای دانش‌آموزان نابینا، مانع از استفاده بهینه آن‌ها از امکانات موجود می‌شود

کرج(پانا)-مدیرعامل جامعه نابینایان استان البرز گفت:محیط مدرسه به لحاظ شلوغی و ازدحام دانش‌آموزی ممکن است برای نابینایان مناسب نباشد؛ زیرا عدم مناسب‌سازی محیط مدارس برای دانش‌آموزان نابینا،مانع از استفاده بهینه آن‌ها از امکانات موجود می‌شود.

کد مطلب: ۱۶۰۴۴۵۳
لینک کوتاه کپی شد
عدم مناسب‌سازی محیط مدارس برای دانش‌آموزان نابینا، مانع از استفاده بهینه آن‌ها از امکانات موجود می‌شود

عباس فریادرس درگفت‌وگو با پانا به مشکلات دانش‌آموزان نابینا درمدارس عادی اشاره و ضمن ارائه  نکاتی مهم  دراین زمینه عنوان کرد:«محیط مدرسه به لحاظ شلوغی و ازدحام دانش‌آموزی ممکن است برای نابینایان مناسب نباشد، این شرایط می‌تواند به تردد و استفاده از امکانات مدرسه  به ویژه در زمان زنگ تفریح، آسیب بزند.زیرا عدم مناسب‌سازی محیط مدارس برای دانش‌آموزان نابینا،مانع از استفاده بهینه آن‌ها از امکانات موجود می‌شود.»

وی افزود:« بسیاری از مدارس به لحاظ دسترسی به سرویس‌های بهداشتی نیز مشکلاتی دارند.دانش‌آموزان نابینا ممکن است در پیدا کردن سرویس بهداشتی به دلیل عدم آشنایی با محیط و شلوغی جمعیت دچار مشکل شوندبه همین دلیل پیشنهادمی‌شودکه مدیران مدارس در ساعات خلوت،دانش‌آموزان نابینا را با محیط مدرسه آشنا کنند.»

فریادرس پیشنهاد داد:«مدیران مدارس باید از یک نقطه مشخص،مانند در ورودی مدرسه، شروع کنند و دانش‌آموزان نابینا را به دور محیط مدرسه هدایت نمایند.این کار می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا با موانع و امکانات موجود در مدرسه آشنا شوند.همچنین این آشنایی باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان بتوانند بدون نیاز به کمک دیگران،از محیط مدرسه استفاده کنند.»

مدیرعامل جامعه نابینایان استان البرز همچنین به اهمیت آشنایی دانش‌آموزان با نقاط مختلف مدرسه اشاره کرد و گفت:«دانش‌آموزان نابینا  باید بدانند که بوفه،سرویس بهداشتی و دیگر امکانات در کجا مدرسه قرار دارند. این آشنایی می‌تواند به کاهش مشکلات و افزایش اعتمادبه نفس دانش‌آموزان نابینا کمک کند.»

فریادرس همچنین به موانع فیزیکی موجود در محیط مدرسه هم اشاره و بیان کرد :«  میله‌های بسکتبال و والیبال، و همچنین دروازه‌های کوچک ممکن است برای دانش‌آموزان نابینا خطرناک باشند.باید این موانع به گونه‌ای مدیریت شوند که دانش‌آموزان بتوانند به راحتی از محیط استفاده کنند و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.»

در پایان، فریادرس خواستار همکاری بیشتر مدیران و معلمان مدارس با دانش‌آموزان نابینا شد و گفت:« این همکاری می‌تواند به بهبود شرایط آموزشی و اجتماعی آن‌ها کمک کند.با ایجاد محیطی مناسب و آشنا کردن دانش‌آموزان نابینا با امکانات مدرسه،می‌توان به آن‌ها کمک کرد تا به راحتی و بدون ترس از موانع، از تحصیل خود بهره‌مند شوند.»

خبرنگار : دانش‌آموز: شایان ابراهیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار