کارشناس مسئول آموزش نیروی انسانی و تکریم مقام معلم آموزش و پرورش شهرستان ملارد:
هدف اصلی حرکتهای جهادی و مردمی، توانمندسازی جامعه آموزشی است
ملارد (پانا) - کارشناس مسئول آموزش نیروی انسانی و تکریم مقام معلم اداره آموزش و پرورش شهرستان ملارد، هدف اصلی حرکتهای جهادی و مردمی را توانمندسازی جامعه آموزشی دانسته و معتقد است این حرکتها با ایجاد بسترهای مشارکت، هم تعلق سازمانی معلمان را افزایش میدهند و هم مسئولیت اجتماعی دانشآموزان را پرورش میدهند.

به مناسبت روز حرکتهای جهادی و امداد مردمی و بررسی تأثیر این حرکتها بر بدنه آموزش و پرورش، با خانم مهناز توکلی، کارشناس مسئول آموزش نیروی انسانی و تکریم مقام معلم آموزش و پرورش شهرستان ملارد، به گفتوگو پرداختیم، که در ادامه میخوانید:
توکلی از نگاه خود، حرکتهای جهادی را تعریف کرد و گفت :«از نظر من ، حرکتهای جهادی را میتوان به عنوان سرمایه اجتماعی خودانگیخته تعریف کرد که مبتنی بر مشارکت داوطلبانه و استفاده بهینه از ظرفیتهای درونی افراد برای خدمترسانی است. در آموزش و پرورش، این مفهوم را میتوان از طریق برنامهریزی برای درگیر سازی معلمان و دانشآموزان در پروژههای گروهی و انساندوستانه نهادینه کرد.»
کارشناس مسئول آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش ملارد، از اهمیت این حرکتها در تقویت سرمایه انسانی آموزش و پرورش عنوان کرد :«این حرکتها به صورت عملی مهارتهای نرم همچون کار تیمی، مسئولیتپذیری، خلاقیت در حل مسئله و تابآوری را در بین فرهنگیان و دانشآموزان تقویت میکنند. این مهارتها جزو کلیدیترین شایستگیهای منابع انسانی در قرن حاضر هستند که در محیطهای رسمی آموزشی به سختی آموزش داده میشوند.»
وی در خصوص اهداف اصلی این حرکتها ادامه داد : «هدف اصلی، توانمندسازی جامعه آموزشی است. این حرکتها در پی آن هستند تا با ایجاد بسترهای مشارکت، هم تعلق سازمانی معلمان را افزایش دهند و هم مسئولیت اجتماعی دانشآموزان را پرورش دهند. در حقیقت، این یک سرمایهگذاری بر روی فرهنگ سازمانی مثبت است.»
توکلی توضیح داد چگونه میتوان مفاهیم حرکتهای جهادی را در برنامهریزی درسی مدارس ابتدایی ادغام کرد :«بهترین روش، استفاده از روش تلفیقی است. به عنوان مثال، در درس فارسی داستانهایی با مضمون ایثار، در درس علوم پروژههای حفظ محیط زیست و در درس هنر تولید آثار با موضوع کمک به همنوع. این امر نیازمند طراحی محتوای آموزشی هدفمند توسط آموزگاران است.»
این مسئول در آخر خاطر نشان کرد :«حرکتهای جهادی تنها یک فعالیت خیریه نیست، بلکه یک راهبرد کلان برای توسعه سرمایه اجتماعی و انسانی در بدنه آموزش و پرورش است که نیازمند برنامهریزی، حمایت و نهادینهسازی است.»
ارسال دیدگاه