پل همدلی میان مدارس برخوردار و کم‌برخوردار با هدف عدالت آموزشی؛

«حامی»؛ تجربه موفق تربت‌جام در پیوند دانش و همدلی میان سمپاد و مدارس محروم‌

تهران (پانا) – مدیر دبیرستان متوسطه دوم سمپاد شهرستان تربت‌جام با اشاره به اجرای طرح «حامی» گفت: این طرح که از سال ۱۴۰۰ آغاز شده، با هدف تحقق عدالت آموزشی، ایجاد فرصت‌های برابر یادگیری و پیوند میان مدارس برخوردار و کم‌برخوردار، توانسته ضمن ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان مناطق محروم، روحیه همدلی و مسئولیت‌پذیری را در میان دانش‌آموزان سمپاد تقویت کند و حتی بر افزایش موفقیت‌های کنکور در روستاها اثر ملموس بگذارد.

کد مطلب: ۱۶۰۱۲۶۲
لینک کوتاه کپی شد
«حامی»؛ تجربه موفق تربت‌جام در پیوند دانش و همدلی میان سمپاد و مدارس محروم‌

نمایشگاه ‌تجارب برتر همیار سمپاد با حضور روسای ‌ادارات سمپاد سراسر کشور و مدیران منتخب مدارس سمپاد در محل این سازمان  برپا شد‌.  مریم راستگو، مدیر دبیرستان متوسطه دوم سمپاد شهرستان تربت‌جام در گفت‌وگو با پانا با تاکید بر ضرورت تحقق عدالت آموزشی و ایجاد فرصت‌های برابر یادگیری برای همه دانش‌آموزان گفت: در راستای منویات مقام معظم رهبری و با باور به اینکه هیچ استعداد و ظرفیتی نباید به دلیل کمبود امکانات نادیده گرفته شود، طرح «حامی» را در این واحد آموزشی طراحی و اجرا کردیم.

وی با تشریح اهداف این طرح افزود: مهم‌ترین رویکرد ما ایجاد پلی ارتباطی میان مدارس برخوردار و مدارس کمتر برخوردار شهرستان بود تا بتوانیم از ظرفیت علمی، منابع آموزشی و تجربیات ارزشمند دانش‌آموزان برتر سمپاد برای ارتقای سطح علمی مناطق محروم استفاده کنیم. این کار نه تنها باعث رشد یادگیری دانش‌آموزان محروم شد، بلکه همدلی، مسئولیت‌پذیری و مشارکت اجتماعی را در بین دانش‌آموزان مدارس سمپاد افزایش داد.

راستگو با اشاره به آغاز این طرح از سال ۱۴۰۰ گفت: در مرحله نخست، نشست‌هایی با حضور دبیران، دانش‌آموزان رتبه‌برتر و فرهیختگان مدرسه برگزار کردیم. در این جلسات، پیشنهادهای متنوعی از سوی مشارکت‌کنندگان مطرح شد و بر اساس جمع‌بندی، تصمیم گرفتیم اعزام گروه‌های دانش‌آموزی و فرهنگی به مدارس روستایی و کم‌برخوردار را در اولویت قرار دهیم. این گروه‌ها تجربه‌های خود از موفقیت تحصیلی، روش‌های مطالعه و مدیریت زمان را با دانش‌آموزان مناطق هدف در میان گذاشتند.

وی در ادامه گفت: در گام دوم، دبیران و مشاوران مدرسه نیز به این مدارس اعزام شدند تا در قالب کلاس‌های آموزشی، کارگاه‌های مهارتی و همایش‌های انگیزشی، فضای علمی و روانی جدیدی برای دانش‌آموزان ایجاد کنند. در یک مرحله ویژه، دانش‌آموزان مدارس محروم به مدرسه سمپاد دعوت شدند تا از نزدیک با فضای آموزشی پیشرفته، آزمایشگاه‌ها، کتابخانه و کارگاه‌های آموزشی ما آشنا شوند و این تجربه، انگیزه‌ای مضاعف برای پیگیری تحصیل در آن‌ها ایجاد کرد.

مدیر دبیرستان سمپاد تربت‌جام با بیان اینکه «طرح حامی» آثار ملموسی در ارتقای شاخص‌های آموزشی داشته است، گفت: پس از اجرای این طرح، شاهد افزایش سطح نمرات، رشد امیدواری به آینده و بهبود رتبه‌های کنکور در روستاها و مناطق کم‌برخوردار شهرستان بوده‌ایم. علاوه بر آن، جلسات انگیزشی متعددی برای دانش‌آموزان برگزار شد تا باور کنند که با تلاش می‌توان بر محدودیت‌ها غلبه کرد.

وی افزود: برای تداوم ارتباط، گروه‌های مجازی ویژه‌ای راه‌اندازی کردیم که در آن محتوای آموزشی، جزوات درسی، کتاب‌های کمک‌آموزشی و نکات مشاوره‌ای در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. این بستر مجازی باعث شد محدودیت زمان و فاصله جغرافیایی کمتر احساس شود و ارتباط آموزشی بین مدارس برقرار بماند.

راستگو با اشاره به محدودیت‌های طرح گفت: حجم بالای کلاس‌ها و وظایف دبیران، زمان محدود دانش‌آموزان سمپاد‌ و هزینه‌های رفت‌وآمد به روستاها از مهم‌ترین چالش‌هاست. بخشی از این هزینه‌ها از طریق بودجه داخلی مدرسه و مصوبات شورای مدرسه تامین شده و بخش دیگر با حمایت خیرین و برخی سازمان‌های محلی پوشش داده شده است.

وی تاکید کرد‌:  هرچند توانسته‌ایم دامنه فعالیت را به مدارس بیشتری گسترش دهیم، اما باور دارم با تامین بودجه‌های حمایتی از سوی وزارت آموزش‌وپرورش و جلب مشارکت بیشتر خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد، می‌توان این طرح را به الگویی ملی تبدیل کرد.

مدیر دبیرستان سمپاد تربت‌جام در پایان گفت: امید ما این است که با همکاری همه بخش‌ها، هیچ دانش‌آموز بااستعدادی در هیچ نقطه کشور، به دلیل کمبود امکانات آموزشی، فرصت پیشرفت را از دست ندهد. طرح حامی، قدمی کوچک در این مسیر بزرگ است.

InShot_۲۰۲۵۰۸۲۶_۲۰۵۰۴۰۴۹۷

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار