رئیس کارگروه المپیاد مدیریت، اقتصاد و حکمرانی:
المپیاد اقتصاد راهی برای مدیریت آینده کشور است
تهران (پانا) - رئیس کارگروه المپیاد مدیریت، اقتصاد و حکمرانی، بر برنامهریزی برای هدایت استعدادها به سمت حل مسائل کلان مدیریتی و اقتصادی کشور تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار پانا؛ مصطفی زمانیان، رئیس کارگروه المپیاد مدیریت، اقتصاد و حکمرانی در نشست خبری باشگاه دانشپژوهان جوان ضمن تقدیر از تلاش عوامل کمیته گفت: خوشبختانه نتیجه تلاشها و زحماتی که در طول این سالها کشیده شده برای اینکه المپیاد «مدیریت و اقتصاد» به جمع المپیادهای رسمی کشور اضافه شود به ثمر نشسته و امروز شاهد نتایج ارزشمند این مسیر هستیم.
وی بر درخشش اعضای تیم ملی در المپیاد جهانی تاکید کرد و افزود: امسال در نخستین حضور بینالمللی جمهوری اسلامی ایران در المپیاد اقتصاد، خوشبختانه همه اعضا موفق شدند مدال یا دیپلم افتخار کسب کنند. این حضور پررنگ و درخشش نشان میدهد که انشاءالله تیم المپیاد مدیریت و اقتصاد جمهوری اسلامی ایران آماده ایفای نقش جدیتر است.
زمانیان درباره چرایی ایجاد این المپیاد گفت: در کشورمان سالها است که در حوزههایی مثل ریاضی، فیزیک و شیمی، المپیاد داریم اما جایگاه استعدادهای نوجوان در حوزه مدیریت، اقتصاد و حکمرانی کمتر مورد توجه قرار گرفته بود. با همین نگاه، المپیاد «مدیریت، اقتصاد و حکمرانی» ایجاد شد تا فرصتی برای شناسایی و جذب استعدادهای برتر کشور در سطح دانشآموزی فراهم شود.
رئیس کارگروه المپیاد مدیریت، اقتصاد و حکمرانی بر اهمیت توجه و میدان دادن به جوانان در حل مسائل روز کشور تاکید کرد و افزود: باورمان این است که مسائل اصلی کشور باید توسط مستعدترین جوانان این سرزمین حل شود. بنابراین در کنار رشتههای علوم پایه، لازم بود فضایی ایجاد کنیم تا دانشآموزان با مفاهیم اقتصاد، مدیریت و حکمرانی هم آشنا شوند.
۲ نقره، ۲ برنز و یک دیپلم افتخار؛ نتیجه امسال المپیاد اقتصاد
وی در ادامه به نتایج دو سال اخیر این المپیاد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طی دو سال اخیر توانستیم بهصورت رسمی در المپیاد جهانی شرکت کنیم و مدالهای ارزشمندی به دست آوریم. امسال نیز نتایج، چشمگیرتر از گذشته بود. باشگاه دانشپژوهان جوان امیدوار است این فرصت باعث شود نوجوانان مستعد، علاوه بر یادگیری مفاهیم علمی در آینده در عرصه مدیریت و اقتصاد کشور نیز نقشآفرین شوند.
زمانیان با اشاره به تصویب اعطای سهمیه ویژه دانشآموزان المپیاد اقتصاد و مدیریت گفت: طبیعی است که آینده کشور با مسائل پیچیدهتر و چالشهای بزرگتر روبهرو خواهد بود. بنابراین چارهای جز این نداریم که بااستعدادترین دانشآموزان را جذب مهمترین مسائل کشور کنیم.
وی افزود: هرچه نتایج این المپیاد در دورههای ابتدایی خود قویتر باشد، دو پیامد مهم خواهد داشت؛ مسئولان کشور امیدوارتر میشوند تا امتیازات مشابه المپیادهای مرسوم را برای این المپیاد هم در نظر بگیرند. همچنین دانشآموزان نسل آینده نیز امیدوارتر میشوند و این مسیر را راهی برای موفقیت خود میبینند.
رئیس کارگروه المپیاد مدیریت، اقتصاد و حکمرانی برای جذب حداکثری دانشآموزان ابراز امیدواری کرد و گفت: امید است که المپیاد مدیریت و اقتصاد با جذابیتها و انگیزههایی که ایجاد میکند، دانشآموزان بیشتری را به سمت این حوزه راهبردی بکشاند.
زمانیان با بیان اینکه باورمان این است هرچه جلوتر برویم، پیچیدگی نظاممسائل حکمرانی در اقتصاد و مدیریت بیشتر خواهد شد، افزود: بنابراین باید فکر کنیم که چگونه میتوان این نوجوانان مستعد را پس از دانشگاه به سمت عرصههای اجرایی و پذیرش مسئولیتهای بزرگ سوق داد و امیدوار باشیم که این استعدادها در کشور بمانند و برای حل مسائل ملی تلاش کنند.
وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست گفت: امیدواریم پیام این جلسه به گوش نوجوانان بااستعداد کشور برسد و آنها در سالهای آینده در این المپیاد شرکت کنند و افتخاری دیگر برای جمهوری اسلامی ایران بیافرینند.
زمانیان در مورد اینکه «آیا فقط دانشآموزان علوم انسانی میتوانند در المپیاد شرکت کنند یا از همه رشتهها امکان حضور هست؟» گفت: همه رشتهها میتوانند شرکت کنند؛ علوم انسانی، ریاضی و تجربی؛ تیم اعزامی هم مثل سالهای گذشته از رشتههای مختلف بود. البته باید توجه داشت که کسب مدال در این المپیاد فعلاً تأثیری در سهمیه کنکور ندارد؛ یعنی اگر دانشآموز تجربی یا ریاضی مدال بگیرد، سهمیهای مشابه المپیادهای دیگر دریافت نمیکند و فقط میتواند در رشته «اقتصاد» ادامه تحصیل دهد.
رئیس کارگروه المپیاد مدیریت، اقتصاد و حکمرانی در مورد پراکندگی نتایج المپیاد افزود: امسال هم بچههایی از بوشهر، همدان و مشهد در تیم ملی حضور داشتند و این نشان میدهد که موفقیت محدود به تهران نیست. البته واقعیت این است که مدارس خاص و استعدادهای درخشان معمولاً سهم بیشتری دارند اما باشگاه دانشپژوهان جوان این موضوع را مأموریت خود میداند که دانشآموزان مدارس عادی دولتی و مناطق محروم هم بتوانند در المپیاد شرکت کنند. برای این موضوع هم در حال برنامهریزی هستیم تا حضور در المپیاد عادلانهتر و گستردهتر شود.
پاسخ به پرسشهای پانا؛ از سهمیه کنکور برای رشته اقتصاد تا تلاشهای باشگاه برای معرفی این رشته در بین دانشآموزان
وی در پاسخ به سوال پانا درباره امکان تحصیل دانشآموزان در دانشگاه در رشتههای مرتبط به اقتصاد گفت: این امکان فراهم شده که خود، یک گام رو به جلو است؛ چون تا سال گذشته چنین فرصتی هم وجود نداشت. ضمن اینکه رشتههای پیشبینیشده برای ادامه تحصیل بد نیستند و اکثر دانشآموزان ریاضی و انسانی تقریباً در بیشتر رشتهها میتوانند انتخاب داشته باشند اما طبیعتاً گرایش بچههای انسانی و ریاضی به مدیریت و اقتصاد بیشتر از تجربیها است.
زمانیان در پاسخ به دیگر پرسش پانا درباره ترکیب دو المپیاد در المپیاد جاری اظهار کرد: سیاست باشگاه دانشپژوهان جوان، تجمیع المپیادهای دانشآموزی در چند المپیاد اصلی است و به همین دلیل المپیادهای «اقتصاد و مدیریت» و «تفکر و کارآفرینی» با هم ادغام و به «المپیاد مدیریت، اقتصاد و حکمرانی» تبدیل شدند. این تلفیق هم به دلیل اهمیت موضوعات مدیریت و اقتصاد در کشور ضروری بود و هم باعث شد امسال نتایج تیم ایران نسبت به دورههای گذشته بسیار بهتر باشد.
رئیس کارگروه المپیاد مدیریت، اقتصاد و حکمرانی در پاسخ به سوالی درباره درگیر کردن مدالآوران المپیاد با مسائل واقعی کشور خاطرنشان کرد: چنین تدبیری از دوره قبل پیشبینی شد. بهویژه برای این المپیاد به دلیل اهمیتش در آشنایی دانشآموزان با مسائل واقعی کشور، فرصتهایی برای تعامل ایجاد شده است. به عنوان مثال، آقای دکتر پورمحمدی (معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه) در ضیافت اعزام بچهها به مسابقات جهانی حضور داشتند که نشاندهنده اهمیت این موضوع است. همچنین یکی از برنامههای جدی ما حضور دانشآموزان به عنوان «مشاور جوان» در دستگاههای مختلف است تا از نزدیک فضای واقعی مدیریت و حکمرانی را تجربه کنند.
وی در پاسخ به سوال بعدی پانا درباره عملکرد باشگاه برای جذب حداکثری دانشآموزان به این المپیاد گفت: جذب و شناساندن المپیاد به تمامی دانشآموزان، یک نکته بسیار مهم است. با توجه به نوپا بودن المپیاد، لازم است برنامههای ترویجی در سطح مدارس اجرا شود. سه محور اصلی فعالیتهای ما عبارتند از اول؛ آشنایی عموم که باید ظرفیت عمومی برای آشنایی همه دانشآموزان کشور بهویژه دانشآموزان رشتههای ریاضی فیزیک و علوم انسانی با این المپیاد و موضوعات آن از طریق برنامههای ترویجی ایجاد شود.
زمانیان افزود: در مرحله بعد، توانمندسازی تیم ملی است که باید آمادهسازی جدی تیم منتخب برای حضور در مسابقات جهانی را در این مرحله در پیش بگیریم. مرحله آخر نیز پیگیری پس از المپیاد است که فراهم کردن فرصت آشنایی مدالآوران با دستگاههای اجرایی و مسائل واقعی کشور را شامل میشود. هدفگذاری ما این است که در آینده هیچ دانشآموزی بهویژه در رشتههای انسانی و ریاضی نباشد که نام المپیاد مدیریت و اقتصاد را نشنیده باشد.
ارسال دیدگاه