وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران:
عدالت و کیفیت آموزشی با برنامهریزی واحد و تحول مدیریتی محقق میشود
شهریار(پانا)- وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت همگرایی، برنامهریزی هدفمند و تحول مدیریتی در آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت که عدالت و کیفیت آموزشی باید بهعنوان اولویت اصلی نظام تعلیم و تربیت دنبال شود.

به گزارش پانا از شهریار، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، در سیوهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در اردوگاه شهید منتظری برگزار شد، اهمیت این نشست را در آستانه سال تحصیلی یادآور شد و گفت: ضرورت برگزاری این اجلاس بیش از پیش احساس میشود تا همه ما در سطح آموزش و پرورش به درک مشترکی از اهداف، مسیر حرکت و اولویتهای کاری برسیم و برنامهریزی واحد و هدفمند داشته باشیم.
وی با اشاره به نحوه برگزاری اجلاس افزود: این اجلاس بهصورت نیمهحضوری و آنلاین برگزار شد تا علاوه بر کاهش هزینههای رفتوآمد و اسکان، کیفیت برنامهها حفظ شود. بدینترتیب افراد بیشتری توانستند شرکت کنند و کارها با حداقل هزینه و بیشترین بهرهوری انجام شد.
وزیر آموزش و پرورش حضور رئیسجمهور در اجلاس را نشانه توجه ویژه دولت به تعلیم و تربیت دانست و اظهار کرد: با وجود سفر رئیسجمهور به ارمنستان برای مسائل اقتصادی، ایشان در این اجلاس حاضر شدند. نخستین جلسه بعد از ۱۲ روز جنگ نیز نشان داد که تمرکز اصلی کشور بر مسائل آموزش و پرورش است. این اجلاس با برنامهریزی رئیسجمهور برای توسعه عدالت و کیفیت آموزشی برگزار شد.
کاظمی درباره وضعیت مالی آموزش و پرورش توضیح داد: با وجود مشکلات مالی و عقبماندگیها در سال ۱۴۰۲، امسال بهترین سال مالی آموزش و پرورش را داشتیم. اقداماتی از جمله همسانسازی حقوق بازنشستگان، پرداخت معوقات، استخدام نیروهای جدید و افزایش حقالتدریس انجام شد و برای نخستین بار ۳۰۰۰ نفر از نخبگان بدون آزمون جذب آموزش و پرورش شدند.
وی در خصوص رفاه معلمان نیز تصریح کرد: پرداختها در روز بزرگداشت معلم انجام شد و موضوع مسکن فرهنگیان با جدیت در حال پیگیری است. بودجه سال ۱۴۰۴ رشد قابل توجهی داشته و دریافتی فرهنگیان و کانونهای آموزشی افزایش یافته است.
وزیر آموزش و پرورش جایگاه این وزارتخانه در اولویتهای کشور را برجسته دانست و گفت: امروز آموزش و پرورش دیگر کوچک شمرده نمیشود و در صدر اولویتهای کشور قرار دارد. مدیران باید شاخصها و عملکردها را با شاخصهای تحصیلی و مدیریتی تطبیق دهند و ارتقا یابند. پوشش تحصیلی، سلامت کاری، ایمان قلبی و ارتباط با خدا از مهمترین اصول کار مدیریتی است.
کاظمی همچنین بر اصول کلیدی مدیریت تأکید کرد و افزود: تعامل حداکثری با مسئولان، نوآوری، شفافیت، استقلال فکری، اقتدار، مدیریت منابع، انسجام فرهنگی و نظارت جدی از مهمترین اصول مدیریتی هستند و ۵۰ درصد زمان مدیران باید صرف این امور شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مدیران نباید تنها به نامهنگاریها و مکاتبات بسنده کنند، بلکه باید مسائل اصلی را حل کنند و با بهرهگیری از فرصتهای موجود، عدالت آموزشی و موفقیت را در سراسر کشور به بهترین شکل محقق کنند.
ارسال دیدگاه