قسمت چهارم مجموعه در مسیر مدرسه
قائمشهر (پانا) - در چهارمین قسمت از مجموعه «در مسیر مدرسه»، دانشآموز خبرنگار پانا شهرستان قائمشهر در گفتوگو با معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهرستان از توسعه رشتههای مهارتمحور گزارش میدهد.
عمران نصیری با اشاره به تغییر رویکرد نظام تعلیم و تربیت در چارچوب سند تحول بنیادین گفت: «براساس چشمانداز این سند و متناسب با نیازهای روز جامعه، هدایت تحصیلی دانشآموزان به سمت رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش تقویت شده است.»
نصیری گفت: «طبق آمار، برای سال تحصیلی ۱۴۰۵–۱۴۰۴ حدود ۵۳/۷ درصد از دانشآموزان پایه نهم به شاخههای فنیوحرفهای و کاردانش هدایت میشوند؛ این در حالی است که در سالهای گذشته بیشتر دانشآموزان به رشتههای نظری گرایش داشتند که این موضوع باعث افت تحصیلی، بهویژه در پایههای یازدهم و دوازدهم شد.»
او بیان کرد: «رقابت شدید در کنکور، نهایی بودن امتحانات دو پایه آخر دوره دوم متوسطه و عدم تناسب ظرفیت پذیرش دانشگاهها در رشتههای نظری باعث بروز مشکلاتی برای دانشآموزان شده بود و از سوی دیگر، نبود هدف مشخص، مشکلات اقتصادی و خانوادگی، ضعف در برنامهریزی شخصی و دوری از فضای رقابتی از جمله عوامل مؤثر در افت تحصیلی محسوب میشوند.»
او افزود: «امسال در شهرستان قائمشهر، با اجرای برنامههای هدفمند از جمله مشاورههای مدرسهای، کلاسهای جبرانی، پویشهای علمی و اطلاعرسانی دقیق به خانوادهها تلاش شد تا از افت تحصیلی جلوگیری شود، بیش از ۱۶۷ مدرسه در این طرح مشارکت داشتند و دانشآموزان حایز نمره امتحانی پایین، در صورت داشتن نمره مستمر مناسب، شانس قبولی پیدا کردند.»
نصیری با تأکید بر ضرورت برگزاری امتحانات شهریور برای غایبان یا مردودان تصریح کرد: «در امتحانات شهریور، فقط نمره آزمون لحاظ میشود و مستمر تأثیری ندارد، این موضوع برای خانوادهها شفافسازی شده تا اهمیت شرکت در کلاسها و امتحانات خرداد برایشان روشن باشد.»
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش قائمشهر در پایان گفت: «با توسعه هنرستانها و تنوعبخشی به رشتههای مهارتی، زمینه هدایت حدود ۲ هزار دانشآموز به شاخههای فنی و کاردانش در سطح شهرستان فراهم شده است که این روند در چارچوب سیاستهای کلان آموزش و پرورش ادامه خواهد یافت.»
ارسال دیدگاه