در گفتوگوی پانا با نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس مطرح شد:
نقش مدارس در الگوسازی مصرف مناسب آب و برق برای دانشآموزان
تهران (پانا) - نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره نقش فرهنگسازی و آموزش در مدیریت مصرف انرژی در مدارس خاطرنشان کرد: مدارس میتوانند با آموزش و الگوسازی برای مدیریت مصرف، نسلی مسئولیتپذیر تربیت کنند که در آینده به حفظ منابع انرژی اهمیت دهند. آموزش و پرورش باید برای این فرهنگسازی برنامههای آموزشی، فعالیتهای عملی و محتواهای مناسب تولید کند و با ایجاد الگوهای رفتاری در مدرسه و خانوادهها به مدیریت مصرف کمک کند.

کارشناسان معتقدند دانش آموزان مهمترین جامعه هدف فرهنگسازی در راستای صرفهجویی در مصرف آب هستند و میطلبد که نظامهای آموزشی از جمله آموزش و پرورش با آموزش درست، زمینه کاهش مصرف را فراهم کنند.
محمد بهرامی سیفآبادی در گفتوگو با خبرنگار پانا با بیان اینکه فرهنگسازی برای مصرف بهینه آب در میان دانشآموزان با هدف نهادینهسازی این فرهنگ و افزایش آگاهی آنها از اهمیت حفظ و نگهداری منابع آبی انجام میشود، تصریح کرد: «این امر با آموزش روشهای صحیح مصرف آب، اجرای برنامههای آموزشی و فعالیتهای فرهنگی در مدارس و همچنین مشارکت دادن دانشآموزان به عنوان سفیران آب در خانواده و جامعه محقق میشود.»
وی تاکید کرد:«باید در کتب درسی موضوعات و محتواهایی مناسب در زمینه انرژی گنجانده شود و به دانشآموزان بیاموزد که اگر مصرف کنترل نشود در آینده با مشکلات جدی رو به رو خواهیم بود.»
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: «این دانشآموزان آموزشدیده میتوانند در انتقال این آموزشها به خانواده خود هم نقش مهمی ایفا کنند و چرخهای ایجاد میشود که کمک میکند مدیریت مصرف به خانوارها نیز منتقل شود.»
بهرامی سیفآبادی با بیان اینکه اکنون بهای واقعی برق و آب از مردم دریافت نمیشود، خاطرنشان کرد:« اگر قیمتها واقعیسازی شود و نرخهای اصلی پرداخت شود کاهش مصرف میتواند کاهش هزینه خانوارها را به دنبال داشته باشد به عبارت دیگر کاهش مصرف انرژی به معنای کاهش هزینههای مربوط به انرژی نیز هست که این امر میتواند به نفع خانوادهها هم باشد.»
ارسال دیدگاه