در گفتوگو با دبیر ادبیات فارسی شهرستان بن مطرح شد؛
اهمیت درس ادبیات در کنکور و چالشهای جدید پیش روی دانشآموزان
شهرکرد (پانا) - دبیر ادبیات فارسی شهرستان بن، اهمیت درس ادبیات در کنکور و چالشهای جدید پیش روی دانشآموزان را بسیار حائز اهمیت دانست که حذف درس ادبیات عمومی از کنکور و کاهش ضریب آن عامل ایجاد نگرانیهایی درخصوص تأثیر منفی این تغییر بر یادگیری و درک عمیق ادبیات در دانشآموزان شده است.

طیبه اکبری، دبیر ادبیات فارسی در گفتوگو با خبرنگار پانا بیان کرد: «در گذشته، درس ادبیات عمومی با ضریب معناداری در کنکور گنجانده شده بود و این مسئله باعث میشد که دانشآموزان بهطور جدیتری به یادگیری مفاهیم این درس بپردازند.»
اکبری افزود: «ادبیات عمومی در کنکور سبب میشد که دانشآموزان علاوه بر مطالعه متون ادبی به بهبود مهارتهای سخنوری و درک زیباییشناسی زبان پرداخت کنند. آنها نهتنها به یادگیری نکات ادبی اهمیت میدادند، بلکه این مهارتها را بهعنوان منابع ارزشمند در دانشگاه و زندگی روزمره خود به کار میبردند.»
این دبیر ادبیات با اشاره به اینکه اکنون با حذف این درس از کنکور، رویکرد دانشآموزان نسبت به ادبیات دچار تغییر شده است، گفت: «اکنون دانشآموزان بیشتر به این فکر میکنند که چگونه میتوانند ادبیات را پاس کنند تا به دانشگاه راه پیدا کنند و این امر میتواند منجر به یادگیری سطحی و محدودتر آنها شود.»
اکبری خاطرنشان کرد: «خطر این رویکرد این است که دانشآموزان ممکن است در دانشگاه با کمبود دانش و مهارتهای لازم در ادبیات مواجه شوند و نتوانند به صورت مؤثر عناصر زیبایی سخن را در مطالعات خود به کار ببرند.»
وی با تاکید بر اینکه بازگشت درس ادبیات عمومی در کنکور میتواند فرصتی برای ارتقای سطح یادگیری دانشآموزان و تأکید بر اهمیت ادبیات در فرهنگ و تفکر ایرانی باشد، گفت: «این تغییر میتواند به شکلگیری ارتباطی عمیقتر بین نسلهای جدید و میراث ادبی کشور کمک کند.»
ارسال دیدگاه