مشاور مدرسه درگفتوگو با پانا:
نمرهمحور بودن والدین،سلامت روانی نوجوان را به خطر میاندازد
کرج(پانا) -مشاور یکی از مدارس استان البرز بیان کرد: نمرهمحور بودن والدین، اگر به افراط کشیده شود، میتواند سلامت روانی نوجوان را به خطر اندازد و مانعی برای رشد همهجانبه او باشد.

اعظم بخشی درگفتوگو با پانا درخصوص اضطراب دانشآموزان در فصل امتحانات و توجه ویژه والدین به نمرات آنان عنوان کرد:«در بسیاری از خانوادهها، موفقیت تحصیلی بهعنوان یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی فرزندان تلقی میشود. این نگرش، که معمولاً با نمرهمحوری و تأکید افراطی بر معدل و رتبه همراه است، میتواند پیامدهای عمیقی بر سلامت روان نوجوانان داشته باشد.»
وی افزود:«زمانی که خانوادهها معیار اصلی ارزشگذاری فرزند خود را بر پایه نمرات درسی قرار میدهند، نوجوان بهتدریج یاد میگیرد که برای کسب محبت، احترام یا تأیید، باید همیشه بهترین باشد. این شرایط اضطراب، ترس از شکست، و احساس بیکفایتی را در نوجوان تقویت میکند؛ حتی اگر عملکرد او در سطح متوسط یا خوب صورت گیرد.»
بخشی اضافه کرد:«نوجوانانی که در چنین فضایی رشد میکنند، معمولاً دچار کاهش عزتنفس میشوند. آنها اغلب خود را تنها زمانی ارزشمند میدانند که موفقیت تحصیلی چشمگیری کسب کنند. نتیجهی این روند، اضطراب مزمن، احساس شکست مداوم و در برخی موارد حتی افسردگی است.»
این مشاور در ادامه بیان کرد:«تمرکز بیش از حد والدین بر نمره و موفقیت تحصیلی باعث میشود ارتباط عاطفی میان آنها و فرزندشان تضعیف شود.نوجوان ممکن است احساس کند که بیشتر مورد قضاوت است تا حمایت و این مسأله به فاصلهگیری عاطفی، پنهانکاری، و در مواردی حتی بروز رفتارهای پرخطر منجر میشود.»
وی در پایان گفت:« بنابراین نمرهمحور بودن، اگر به افراط کشیده شود، میتواند سلامت روانی نوجوان را به خطر اندازد و مانعی برای رشد همهجانبه او باشد. حمایت عاطفی، درک واقعبینانه از تواناییها، و تأکید بر تلاش بهجای نتیجه، میتواند زمینهساز نسلی سالمتر، شادتر و توانمندتر شود.»
ارسال دیدگاه