رئیس دانشگاه خوارزمی استان البرز:
یکی از بزرگترین مشکلات نظام آموزش عالی عدم جذابیت و انگیزه در محیطهای آموزشی است
تأکید رئیس دانشگاه خوارزمی بر ضرورت تحول در فرآیند یادگیری و طراحی محیطهای آموزشی جذاب
کرج (پانا) - رئیس دانشگاه خوارزمی استان البرز بر لزوم تحول در فرآیند یادگیری، استفاده از فناوریهای نوین و طراحی محیطهای آموزشی جذاب تأکید کرد و گفت: یکی از بزرگترین مشکلات نظام آموزش عالی، عدم جذابیت و انگیزه در محیطهای آموزشی است.

بیژن عبدالهی در نشست تخصصی درباره وضعیت کنونی نظام آموزشی کشور به مشکلات موجود در فرآیند یادگیری در آموزش عالی اشاره کرد و بر لزوم تغییرات اساسی در این حوزه تأکید کرد.
عبدالهی در ابتدا به اهمیت این نشست برای تحلیل وضعیت آموزش عالی پرداخت و گفت: هدف از این جلسه تبادل نظر میان متخصصین آموزش عالی است تا به راهکارهایی برای بهبود کیفیت آموزشی دست یابیم که یکی از بزرگترین مشکلات نظام آموزش عالی، عدم جذابیت و انگیزه در محیطهای آموزشی است.
رئیس دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه محیطهای آموزشی بسیاری از دانشجویان را به یادگیری فعال ترغیب نمیکند، افزود: شاهد آن هستیم که در بسیاری از کلاسها، دانشجویان بدون انگیزه و بهطور منفعل در حال یادگیری هستند که این مسأله به کاهش کیفیت آموزش میانجامد.
وی در ادامه بر لزوم یادگیری فعال تأکید کرد و گفت: یادگیری باید بهطور فعال از سوی دانشجویان صورت گیرد، نه از سوی اساتید؛ زمانی که یادگیرنده خود فعال نباشد، فرآیند یادگیری بهطور مؤثر اتفاق نخواهد افتاد.
عبدالهی با اشاره به مشکلات ساختاری در نظام آموزشی کشور، اظهار کرد: یکی از مسائلی که باعث بیانگیزگی در فرآیند یادگیری میشود، محیطهای خشک و غیرتعاملپذیر آموزشی است. برای حل این مشکل، نیاز به تغییرات فرهنگی و ساختاری داریم.
رئیس دانشگاه خوارزمی با اشاره به فناوریهای نوین اضافه کرد: فناوریهای نوین میتوانند به طراحی محیطهای آموزشی جذاب کمک کنند. استفاده از این فناوریها در تدریس و ارزیابی میتواند محیطهای پویا و فعال را ایجاد کند و بهطور مستقیم برکیفیت یادگیری تأثیر بگذارد.
وی به نقش اساتید در این فرآیند اشاره کرد و گفت:اساتید باید بهعنوان تسهیلکنندههای فرآیند یادگیری عمل کنند. آنها میتوانند با ایجاد فضای تعاملی و جذاب، دانشجویان را به یادگیری فعال ترغیب کنند.
عبدالهی با تأکید بر لزوم طراحی محیطهای آموزشی جذاب، افزود:محیط فیزیکی و جمعی کلاس باید به گونهای طراحی شود که دانشجویان را به فعالیت و تعامل بیشتر تشویق کند. محیطهای خشک و بیروح تنها به بیتفاوتی دانشجویان منجر میشوند.
وی در ادامه به چالشهای ناشی از تغییرات سریع در نظام آموزشی اشاره کرد و اظهارکرد:نظام آموزشی ما در حال دگرگونی است و این دگرگونیها باید بهطور صحیح و هدفمند مدیریت شوند. مدیریت این تغییرات میتواند از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کند.
رئیس دانشگاه خوارزمی در پایان بر لزوم همراستایی برنامههای آموزشی با نیازهای جامعه و بازار کار تأکید کرد و گفت:موزش عالی باید بهگونهای طراحی شود که فارغالتحصیلان آن تواناییهای لازم برای ورود به بازار کار و ایفای نقش مؤثر در جامعه را داشته باشند.
ارسال دیدگاه