مدیرمدرسه ۱۷ شهریور هشتگرد:
معلمان اندیشهها را میپرورانند
ساوجبلاغ (پانا) - مدیر مدرسه ۱۷ شهریور هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ گفت: نامگذاری روز معلم در سالروز شهادت مرتضی مطهری، ادای دِین به جایگاه واقعی آموزش و معلمان است که اندیشهها را میپرورانند.

فرشته علیزادهبلوچی به مناسبت هفته معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری در گفتوگو با پانا گفت: «معلمان، بهترین الگوی پرورش فکر و شخصیت دانشآموزان هستند.»
وی در پاسخ به پرسشی درباره اهمیت نامگذاری روز معلم در سالروز شهادت شهید مطهری اظهار کرد: «بهترین روز برای بزرگداشت مقام معلم، سالروز شهادت استادی است که تمام عمرش را وقف آموزش اندیشهها کرد. شهید مطهری، نماد معلمی تمامعیار است کسی که از نخستین روزهای زندگی تا شهادت، تنها به پرورش فکر انسانها پرداخت. گرامیداشت روز معلم در چنین روزی، ادای دِینی به جایگاه واقعی آموزش است.»
علیزاده در توصیف شخصیت شهید مطهری افزود: «ایشان معلمی بودند که انسانها را نه با تکرار مفاهیم، بلکه با پرورش اندیشهها میساختند. در آثار شهید مطهری، تمرکز اصلی بر رشد فکری است؛ چراکه معتقد بودند اگر اندیشهها بهدرستی پرورش یابند، انسانها بهطور خودجوش به کمال میرسند. این نگاه، سرمشقی برای تمام معلمان امروزی است.»
این مدیر از نقش شخصیت معلمان در اثربخشی آموزش عنوان کرد: «شخصیت معلم بهطور مستقیم بر دانشآموزان تأثیر میگذارد. معلمی که آرامش روحی و معنویت دارد، حتی در زمانبندی و شیوه تدریسش نیز موفقتر عمل میکند. برعکس، معلم پرخاشگر، نهتنها الگوی مناسبی نیست بلکه اعتماد دانشآموزان را از بین میبرد.»
وی درباره بهترین روش تجلیل از معلمان ادامه داد: «بهترین تقدیر، آشنا کردن معلمان با آثار شهید مطهری است. اگر معلمان ما این کتابها را مطالعه کنند، راهنمایی عملی برای چگونگی معلم بودن خواهند یافت. متأسفانه امروز برخی همکاران ما بهجای تمرکز بر آموزش، درگیر دغدغههای مالی شدهاند؛ مسئلهای که جایگاه معلم را نزد خانوادهها کمرنگ میکند.»
علیزاده در ارزیابی جایگاه امروز معلمان خاطرنشان کرد: «متأسفانه جایگاه معلم آنچنان که باید، والا نیست. زمانی که معلم مجبور است برای خرید تجهیزات کلاس از اولیا پول جمع کند یا مدیر مدرسه درگیر تأمین هزینهها باشد، اعتماد خانوادهها سلب میشود. دولت با ایجاد این حواشی، معلمان را از مسیر اصلی آموزش منحرف کرده است. اگر معلم تنها بر پرورش فکر متمرکز شود، جایگاهش را باز مییابد.»
وی در پایان با اشاره به لزوم بازگشت به الگوهای اصیل آموزشی تصریح کرد:«احیای جایگاه معلم نیازمند دوری از مسائل حاشیهای و بازگشت به رویکرد شهید مطهری است. معلمی که دغدغهاش تنها آموزش باشد، نه تنها دانشآموزان را میسازد، بلکه جامعهای آگاه را پرورش خواهد داد.»
ارسال دیدگاه