عوامل محیطی یا علاقه دانشآموزی؟ کدام یک پیروز خواهند شد
تهران (پانا) - خبرنگاران مسئله محور روایت مدرسه با حضور خود در اولین مدرسه ایران و با الگو گرفتن از بزرگترین مدرسهی تاریخی ایران به دنبال راهحلی برای حل دغدغهی خویش شدند.

ما؛ خبرنگاران مسئله محور پانا در بخش روایت مدرسه به همراه مربیان خویش به تاریخیترین مدرسهی تهران برای بازدید رفتیم و در ابتدای ورود حمیدرضا رمضانی، مدیر مدرسه دارالفنون تهران زنگ قدیمی این مدرسه را به صدا در آورد و توضیح داد: «اولین زنگ مدرسه ایران به قدمت ۱۷۵ سال است و سال ۱۲۶۸ هجری قمری این زنگ نصب شده و آغاز به کار مدرسه دارالفنون بوده است.»
چرا مدرسهی دارالفنون ساخته شد؟
رمضانی در پاسخ به این سوال دانشآموزان گفت: «زمانی که امیرکبیر هنوز صدرالعظمی نشده بود ایشان به عنوان سفیر دوستی با یک هیئت دوستی به کشور روسیه میرود و ایشان سوال ذهنیاش را از کاروانهای روسی پرسید که چرا نظامیان ما در برابر نظامیان کشورهای دیگر شکست میخورند؟ و آنها دلیل این را عدم علم نظامی میدانستند و پس از وقوع آن اتفاق امیرکبیر بلافاصله دستور تأسیس مدرسه دارالفنون را صادر میکند.»
مهمترین دغدغهی من؛ انتخاب دانشآموزان در ورودی نهم به دهم از رشتههای هنرستان بود که بر اساس نظرسنجی که بین عدهای والدین و دانشآموزان بود نتیجه گرفتم که دیدگاه اغلب مردم کشورم این است که رشتههای هنری سودمند جامعه امروزی نیستند، آیا دانشآموزان در دوران قدیم رشتههای هنری را هم برای ادامه تحصیل خود انتخاب میکردند؟ و با این پرسش مصاحبهی خود را با مدیر مدرسهی تاریخی تهران آغاز کردم.
وی توضیح داد: «در مدرسه دارالفنون آموزش درس های مختلفی انجام می شده است و علاوه بر دروس تئوری در دارالفنون اقدام به آموزش دروس عملی نیز می شده است و اولین رشتهای که در این مدرسه آموزش داده شده است موسیقی بوده و بعد از آن؛ رشتهی طراحی تدریس شد.»
و من از این بازدید نتیجه گرفتم که در زمان قدیم به رشتههای هنری توجه ویژهای بوده است و یادگیری دانشآموزان در حوزهی کارهای عملی یکی از دغدغههای مهم والدین دوران پیش بوده است ولی امروزه دانشآموزان به علاقه و اجبار خانوادهها وارد رشتههایی که هیچ انگیزهای برایش ندارند میشوند و همین باعث افت رتبههای کنکوری میشود.
و اما در دولت شهید ابراهیم رئیسی یک آییننامهای تصویب شد به نام آییننامهی ملی مهارتآموزی که در این اساسنامه رشته «هنرهای سرامیکی و سُفال» به هنرستانها اضافه شد و ساخت و بازسازی ۱۰۰۰ فضا در دستورکار سازمان نوسازی مدارس قرار گرفت.
عباس بیات مدیرکل اسبق دفتر آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش با تاکید بر اهمیت رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش و نقش آنها در آینده کشور، گفت: «توسعه آموزشهای فنیوحرفهای یکی از اهداف مهم کشور است که به تقویت نیروی انسانی و بهرهوری نیروی انسانی کمک میکند و به رشد اقتصادی منجر خواهد شد، امیدواریم در این مسیر، در یک تلاش همهجانبه و هماهنگ، همه دستگاههای همیار و همکار، بتوانیم این هدف بلند را در برنامه هفتم برآورده کنیم.»
هدف این آییننامه در دوره متوسطه دوم؛ هدایت، تثبیت هویت شغلی و زمینهسازی برای کسب صلاحیتهای حرفهای و آمادگی برای اشتغال در بازار کار است.
ارسال دیدگاه