کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش پاکدشت در گفتوگو با پانا:
حفظ سلامت روان از مسائل حائز اهمیت در دوران امتحانات است
پاکدشت (پانا) - یک مشاور، ایام امتحانات را زمان رویاروئی دانشآموزان با فشارهای روانی متعدد خواند که لازم است تا یاد بگیرند آنها را کنترل کنند و از اهمیت سلامت روان غافل نشوند.
طیبه ایوبی کارشناس مشاوره آموزش و پرورش پاکدشت در گفتوگو با پانا بیان کرد: «دانشآموزان در ایام امتحانات معمولا با فشارهای روانی متعددی روبرو میشوند که گاهی این فشارها به مشکلات حل نشده خانوادگیشان برمیگردد و در مواقعی نیز به مسائل و درگیریهای شخصی مربوط میشود و این مشکلات موجب میشوند دانشآموز تمرکز خود را از دست دهد، البته در این میان مسائل دیگری نیز جلوهگر میشوند که ریشه در کوتاهی کردن دانشآموز در طی ترم داشته که میزان زیادی اضطراب آن را افزایش میدهد.»
کارشناس مشاوره آموزش و پرورش پاکدشت تصریح کرد: «استرس و اضطراب اگر متعادل باشد میتواند نیروی محرکی باشد برای تلاش و پویایی دانشآموز، اما اگر از این حد بالاتر برود استرس و اضطراب بیمارگونه میشود و در حالتهای جسمانی و روحی روانی تأثیر میگذارد و با علائمی مثل تعریق زیاد ، تپش قلب، اختلال در تنفس ، از دست رفتن اطلاعات حافظه و در نتیجه ناتوان شدن در پاسخ دادن به سؤالات امتحان به دلیل به خاطر نیاوردن اطلاعات حافظه همراه میشود.»
وی تأکید کرد: «این علائم برای کسانی اتفاق میافتد که اضطرابی هستند و معمولا با استرس و اضطراب زیاد روبرو میشوند و عملکرد این دانشآموزان در دوره امتحانات مختل میشود، البته برای جلوگیری از آن باید نکات مختلفی را اعم از داشتن تغذیه مناسب، ورزش روزانه، یادگرفتن شیوه خواندن و اقدامات روانشناسی مانند تنفس عمیق و غیره...رعایت کرد.»
این کارشناس مشاوره بیان کرد: «برای امتحانات، دانشآموزان نیازمند برنامهریزی هستند که در آن به جمعبندی دروس بپردازند و ضعفهای درسی خود را شناخته و رفع مشکل کنند که اگر در طی ترم دانشآموز در پرسشها و امتحانات کلاسی دروس را مطالعه کرده باشد و همه دروس را خوانده باشد در امتحان نتایج بهتری را دریافت خواهد کرد.»
ایوبی خاطرنشان کرد: «یکی از دلایل مهم اضطراب آن است که دانشآموز بخشی از درس را نخوانده و نگران است که آن بخش در امتحان بیاید؛ بنابراین دانشآموز باید به دانشی برسد که بداند چقدر از کتاب را خوانده پس سؤالاتی که از این بخشها میآید را پاسخ دهد و سؤالهای بخشی که نخوانده را رها کند چرا که نتوانسته آن را متوجه شود بنابراین دلیلی برای اضطراب دانشآموز وجود ندارد.»
ایوبی در خصوص شبهای امتحان گفت: «شب امتحان یکی از جلسات آموزش و یادگیری است و بهتر است با این دید به شب امتحان نگاه کرد و آن را به عنوان یک جلسه یادگیری محسوب کرد چون قرار است در این جلسه سریع سؤالاتی را پاسخ دهیم که خواندهایم و اگر سؤالی را بلد نبودیم، به دنبال آن رفته تا بعدا آن را یاد بگیریم و داشتن چنین دیدگاهی نسبت به امتحان و شب امتحان استرس و اضطراب را به مقدار زیادی کاهش میدهد.»
کارشناس مشاوره آموزش و پرورش پاکدشت ضمن تأکید در داشتن خواب کافی ایام امتحانات گفت: «میزان خواب شبانهای که در زیستشناسی به آن توصیه شده، از ساعت ۱۲ شب تا ۴ صبح است. خوابی که عمیق و عاری از نگرانی باشد و دانشآموز در طول روز و بین مطالعات بسته به نیاز، استراحتهایی بین زمانهای مرور و یادگیری داشته باشد، هنگامی که دانشآموز شب بیداری داشته باشد؛ مطمئنا جلسه امتحان برای او با اضطراب و استرس و ضعف قوه جسمانی همراه خواهد بود.»
ایوبی گفت: «توصیه میشود هنگام پاسخ دادن به سوالات امتحان، نگاه کلی به سؤالات نشود و دانشآموز به ترتیب و یکی یکی به سؤالات پاسخ دهد، چرا که معمولا سؤالات امتحان به گونهای طراحی شدهاند که از ابتدا تا انتها به صورت سؤالات سخت به آسان طراحی شده؛ بنابراین عملکرد مغز به گونهای میشود که آرام آرام آماده شود و دانشآموز اندوختههای خود را روی کاغذ بیاورد.»
کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش پاکدشت در پایان بیان کرد: «با افزایش تلاش، خواندن دروس امتحان و خودباوری میزان آمادگی دانشآموز برای پاسخگویی به سؤالات افزایش مییابد و در نتیجه جایی برای استرس و اضطراب باقی نخواهد ماند و شاهد درخشش دانشآموز در امتحانات خواهیم بود.»
خبرنگار دانشآموز : ریحانه رستگار
ارسال دیدگاه