اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از مشارکت ۱۱ میلیون دانش‌آموز در طرح همیاران پلیس تا احیای پارک‌های آموزش ترافیک

تهران (پانا) - فروکش آمار ابتلا و فوتی روزانه کرونا، مشارکت ۱۱ میلیون دانش‌آموز در طرح همیاران پلیس، احیای پارک‌های آموزش ترافیک، شهادت ۲ مرزبان ایرانی در درگیری با طالبان و سیل مرگبار در خراسان شمالی بخشی از خبرهای اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۳۷۶۲۲۱
لینک کوتاه کپی شد
از مشارکت ۱۱ میلیون دانش‌آموز در طرح همیاران پلیس تا احیای پارک‌های آموزش ترافیک

در این هفته از خرداد ماه سال جاری اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۷۶۷ نفر به این بیماری مبتلا شدند و ۱۴۶ هزار و ۲۵۸ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. تاکنون ۷ میلیون ۳۶۶ هزار و ۱۳۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

آمار واکسیناسیون کرونا

بر این اساس، تا کنون ۶۵ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۱۶۱ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۳۲ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۸۸۱ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۷۴ دُز رسید.

نقشه کرونایی شهرهای کشور

بر اساس آخرین نقشه منتشر شده از وضعیت شهرهای کرونایی کشور، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز همانند هفته گذشته ۰ شهر بوده اما تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱ به ۰ شهر رسید. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۶۸ به ۶۵ شهر کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۷۹ به ۳۸۳ شهر افزایش یافت.

رعایت دستورالعمل‌های ضدکرونا به کمترین میزان خود رسید

پس از فروکش کردن موارد ابتلا و فوتی روزانه بیماری کرونا در کشور، رعایت دستورالعمل‌های ضد کرونا نیز کاهش یافته است به‌طوری که مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در هفته‌ای که سپری شد اعلام کرد که متوسط رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور به ۳۲ درصد رسیده است. بر این اساس، دستورالعمل‌های بهداشتی شامل رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت تهویه مناسب هستند که متوسط رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی ۴۸.۱۹ درصد، رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی ۵۰.۲۱ درصد، استفاده از ماسک در اماکن عمومی ۱۴.۵۲ درصد و رعایت دستورالعمل فاصله گذاری در اماکن عمومی به ۳۰.۲۷ درصد رسیده است. همچنین ۲۳ هزار و ۶۰ مورد اخطار و معرفی به مراجع قضایی برای این مراکز صادر شده و ۳۸۲ مرکز نیز پلمب شده است.

مشارکت 11 میلیون دانش‌آموز در طرح «همیاران پلیس»

در هفته‌ای که گذشت سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا مهمان خبرگزاری پانا بود. سردار تیمور حسینی با اشاره به اهمیت آموزش رفتارهای ترافیکی از دوران تحصیل دانش‌آموزان گفت: نزدیک به 20 سال است پلیس راهور با اجرای طرحی تحت عنوان «همیاران پلیس» تصمیم گرفته است استفاده از پتانسیل همیاران پلیس را که به عنوان سرمایه‌های اجتماعی کشور به شمار می‌روند را در دستور کار خود قرار داده و توجه ویژه‌ای به این موضوع از خود نشان داده است. وی گفت: حدود 11 میلیون دانش آموز در طرح همیاران پلیس در حال خدمات‌رسانی و کمک به نیروهای پلیس راهور و ترویج هرچه بیشتر رفتارها و فرهنگ ترافیک در جامعه به‌خصوص در نزد خانواده خود هستند. سردار حسینی همچنین بر احیاء پارک‌‌های آموزش ترافیک تاکید کرد.

تابستان، بهترین فرصت برای کسب مهارت‌آموزی دانش‌آموزان

ایام تعطیلات دانش‌آموزان باید به‌گونه‌ای مدیریت شود که هم تفریح در آن لحاظ شود و هم دانش‌آموزان مهارت‌هایی را کسب کنند تا برای آینده آن‌ها مفید باشد. اگر ایام فراغت از تحصیل از سوی والدین برنامه‌ریزی نشود، متأسفانه به دلایلی همچون نبود نگرش مثبت در ذهن دانش‌آموزان نسبت به اوقات فراغت و نبودن برنامه‌های آموزشی در فرصت‌های آزاد، بلاتکلیفی و بی‌برنامگی منجر به آسیب‌پذیری اجتماعی دانش‌آموزان می‌شود. منیره توکلی، جامعه‌شناس بر غنی‌سازی ایام فراغت دانش‌آموزان در فصل تابستان از سوی والدین تاکید کرد و گفت: تعطیلات تابستان بهترین فرصت برای کسب مهارت‌آموزی دانش‌آموزان است و خانواده‌ها باید بسترهای لازم را برای دانش‌آموزان فراهم کنند. توکلی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که علاوه بر نوجوانان، همه افراد جامعه به آن نیاز دارند، تفریح و سرگرمی است. از ویژگی‌های یک تفریح مناسب می‌توان به حضور اعضای خانواده، سالم بودن آن، متناسب با سن، نوع جنسیت افراد و وجود توافق میان گروه و اعضای خانواده در موضوع و مکان تفریح اشاره کرد.

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ ستاره سپهر دانش ایران

در هفته‌ای که گذشت، در آیینی که همزمان با سالروز تأسیس دانشگاه تهران برگزار شد، ۱۲ چهره برجسته علمی کشور در حوزه‌های مختلف دانش معرفی و مفتخر به دریافت نخستین نشان عالی دانش شدند. در نخستین آیین اعطای نشان عالی دانش، استادان اعظم ایرجی زاد، عباس بازرگان، احمدرضا دهپور، علی‌اکبر رشاد، عباسعلی زالی، حسین صفایی، سید کاظم علوی‌پناه، محمود فتوحی فیروزآباد، اردشیر قوام‌زاده، محمدمهدی کیانی، محمود مهرداد شکریه و محمدحسین نصر اصفهانی مفتخر به دریافت نخستین نشان عالی دانش کشور شدند.

برنامه‌ریزی ناوگان حمل‌و‌نقل برای تغییر ساعات کاری ادارات

طبق مصوبه هیات وزیران قرار است ساعت کاری ادارات پایتخت از روز 15 خردادماه( از ساعت 6 صبح تا 3) تغییر کند. این تغییرات منوط به همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان حمل‌ونقل پایتخت است. بر این اساس مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در هفته‌ای که گذشت از برنامه‌ریزی برای تغییرساعت خدمات‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی همزمان با تغییر ساعت کاری ادارات خبر داد و گفت: ‌زمان فعالیت‌ اتوبوس‌های شرکت واحد به گونه‌ای تنظیم می‌شود که با ساعت کاری اعلام شده هماهنگ باشد و ساعات پیک که 6 صبح و 13 بعد از ظهر است مردم معطل نشوند. حجم مسافر که در این ساعات افزایش پیدا می‌کند با برنامه ریزی‌های انجام شده خدمات‌رسانی در این ساعات افزایش می‌یابد و با سامانه‌های اتوبوسرانی هم این موضوع ابلاغ می‌شود. مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو هم از برنامه‌ریزی و برگزاری جلساتی برای هماهنگ شدن آغاز فعالیت‌های مترو با تغییر ساعات اداری خبر داد.

تسهیلات جدید برای سربازان دارای فرزند

سردار تقی مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا در هفته‌ای که گذشت، گفت: سربازان وظیفه حین خدمت تا پایان سال ۱۴۰۴ به ازای تعداد فرزندان می‌توانند از تسهیلات کسرخدمت جدید بهره‌مند شوند. بر این اساس از اول خرداد ماه سربازان وظیفه متاهل علیرغم دریافت ۲ ماه کسرخدمت تاهل تا پایان سال ۱۴۰۴ به ازای تعداد فرزندان از تسهیلات کسرخدمت جدید بهره مند می‌شوند . سربازان وظیفه حین خدمت نیز می‌توانند از ۳ ماه کسرخدمت برای فرزند اول، ۴ ماه کسرخدمت برای فرزند دوم و ۵ ماه کسرخدمت برای فرزند سوم بهره مند شوند.

شهادت ۲ نیروی مرزبانی کشور در درگیری با طالبان

در هفته‌ای که گذشت، عناصر طالبان اقدام به تیراندازی به سمت پاسگاه مرزی ساسولی در محدوده زابل کردند که متاسفانه ۲ نیروی مرزبان شهید و ۲ شهروند دیگر زخمی شدند. هفته قبل نیز فرمانده پاسگاه مرزی ساسولی توسط عناصر طالبان به شهادت رسیده بود.

صدور رأی پرونده عامل زیرگرفتن یک روحانی در تهران

چندی پیش ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که فردی در خیابان مرزداران تهران اقدام به زیر گرفتن یک روحانی می‌کند. پس از انتشار این ویدئو، برخورد با فرد خاطی در دستور کار قوه قضاییه قرار می‌گیرد. در هفته‌ای که گذشت علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران از صدور رأی پرونده عامل زیرگرفتن یک روحانی در خیابان مرزداران تهران خبر داد و گفت: پس از رسیدگی به پرونده فردی که با خودروی خود به یک روحانی متعرض شده بود و بعد از اقاریر متهم به رفتار ارتکابی، کیفرخواست این پرونده صادر و وقت رسیدگی آن در زمان کوتاهی تعیین شد؛ شاکی پرونده در تاریخ ۲۳ اردیبهشت و در جلسه دادگاه اعلام گذشت کرد و به همین خاطر قرار موقوفی تعقیب از سوی دادگاه صادر شد. ولیکن از حیث جنبه عموم جرم، این فرد مجرم به ۸ ماه حبس تعزیری و ۴۰ ضربه شلاق تعزیری و دو سال محرومیت از رانندگی و تصدی هرگونه وسایل نقلیه محکوم شد.

صدور کیفرخواست سارقان مسلح طلافروشی‌های شرق تهران

پس از وقوع سرقت‌های مسلحانه سریالی از مغازه‌های طلافروشی در محدوده شرق تهران و دستگیری متهمان، پرونده در دادسرای ناحیه ۳۴ ویژه رسیدگی به سرقت مسلحانه و جرائم مقرون به آزار تهران مورد رسیدگی قرار گرفت و پس از صدور کیفرخواست، برای رسیدگی خارج از نوبت به دادگاه ارسال شد. متهمان این پرونده سه بار اقدام به سرقت مسلحانه از طلافروشی‌ها کرده بودند که از این بابت به اتهام محاربه تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند و در مجموع در چهار فقره سرقت مسلحانه اتومبیل مشارکت داشته‌اند و علاوه بر آن بابت مشارکت در تخریب اموال مردم همچنین تخریب اتومبیل‌هایی که در راستای ارتکاب جرم سرقت و فرار از صحنه ربوده‌اند، پیگرد قضایی می‌شوند. علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: برای اعضای یک باند جرائم خشن که به صورت مسلحانه از طلافروشی‌های تهرانپارس سرقت می‌کردند و با شلیک گلوله به سمت مردم، موجب ایجاد رعب و ناامنی می‌شدند، قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر شده است.

سیلاب مرگبار در خراسان شمالی

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، در پی وقوع بارش‌های رگباری در جنوب و جنوب شرق استان خراسان شمالی، مناطقی از شهرستان‌های اسفراین، شیروان و فاروج شاهد وقوع سیلاب‌های ناگهانی بود که ۴۰۰ نفر دچار حادثه شده و ۴ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

تهیه لایحه «تغییر اقلیم» در سازمان محیط زیست

تغییر اقلیم به یکی از مهم‌ترین چالش‌های محیط‌زیست در همه دنیا تبدیل شده است و ایران نیز از این معضل مستثنی نیست. اخیرا تدوین لایحه تغییر اقلیم در دستور کار سازمان محیط‌زیست قرار گرفته است که علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در توضیح این خبر اعلام کرد که کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار در شهریورماه امسال به میزبانی کشورمان برگزار خواهد شد و همه دستگاه‌های ذیربط می‌بایست برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این کنفرانس بین‌المللی تلاش کنند. سلاجقه با اشاره به تلاش سازمان حفاظت محیط زیست برای تهیه لایحه تغییر اقلیم و ارسال آن به مجلس، تاکید کرد: فرآیند تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار باید به‌گونه‌ای باشد که مردم نتیجه کار این ستاد در کاهش گرد و غبار را ببینند.

آمارهای هولناک از فرونشست زمین در کشور

فرونشست زمین یکی از تهدیدهای زیست‌محیطی کشور است که در سال‌های اخیر به‌دلیل استفاده بیش از حد از منابع آب‌های زیرزمینی گسترش یافته است. علی‌ بیت‌اللهی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تشریح جدیدترین آمارهای فرونشست زمین در کشور گفت: از اواسط دهه 50 تاکنون حدود 140 کیلومتر مکعب آب زیرزمینی از آبخوان‌های کشور کم شده است و از حدود اوایل دهه 70 با شیب تندی، آب‌های زیرزمینی کاهش پیدا کرده است و این عدد یعنی 140 هزار میلیارد لیتر یا معادل 700 میلیارد بشکه آب زیرزمینی مصرف شده است که حاصل این حجم از کسری مخازن آب زیرزمینی ایران فرونشست زمین است که حدود 18 میلیون و 500 هزار هکتار از مساحت کشور را شامل می‌شود. این مساحت به‌تنهایی حدود 50 درصد از جمعیت ایران را در خود جای داده است، چرا که عمده کلان‌شهرهای کشور تحت تاثیر فرونشست زمین قرار گرفتند. عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: براساس داده‌های موجود، برآورد شده است که حدود 11 هزار کیلومتر از طول لوله‌های انتقال گاز، در تلاقی با پهنه‌های فرونشستی هستند و طول خطوط اصلی نفت واقع در پهنه‌های فرونشستی زمین، بیش از هزار کیلومتر تخمین زده شده است. همچنین طبق داده‌های موجود بیش از 20 سایت جمع‌آوری، بیش از 15 تاسیسات و انبار نفتی فعال در پهنه‌های فرونشستی پراکنده هستند و تعداد 4 انبار نفتی بزرگ در این پهنه‌ها قرار گرفته است. رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: از تعداد 63 سایت ثبت شده جهانی میراث فرهنگی، 27 سایت در معرض خطر فرونشست زمین قرار گرفته است که آثار تاریخی از جمله تخت جمشید در فارس، نقش جهان و مسجد جامع در اصفهان، چندین باغ ایرانی، سلطانیه زنجان، تعدادی از قنوات و چند محدوده از شهر تاریخی یزد از جمله آثار در معرض تهدید فرونشست هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار